InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Wat doet een homeopathisch arts?

Wat doet een homeopathisch arts?

Wat doet een homeopathisch arts? Als homeopathisch arts onderzoek en behandel je mensen met allerlei verschillende klachten door middel van homeopathie.

Opleiding

Als homeopaat kan je arts of niet-arts (therapeut) zijn. In Nederland zijn er ongeveer 300 artsen die homeopathie toepassen en ongeveer 600 ‘klassiek’ homeopaten. Homeopathische artsen hebben na de geneeskundestudie een vervolgopleiding (klassieke) homeopathie gedaan. Ongeveer een kwart van deze artsen is ook huisarts of specialist.

Geneeskunde

Deze universitaire studie duurt totaal 6 jaar en bestaat uit een 3-jarige bachelor en een 3-jarige master. Na deze opleiding, kun je aan de slag als basisarts. Je kunt dan medische kennis toepassen in de praktijk.

Homeopathie

Na de studie Geneeskunde kan je de hbo-opleiding Homeopathie volgen. Deze duurt meestal 5 jaar in deeltijd. Tijdens deze studie leer je gebruikmaken van de meest krachtige en toch mensvriendelijke natuurlijke geneeskunst, namelijk de homeopathie.

Werk

De meeste homeopathisch artsen werken in een praktijk. Je hebt daar een eigen (behandel-)kamer. Je kunt denken aan een eigen praktijk of een praktijk die je samen met andere homeopathische artsen of zorgverleners deelt. Sinds 1940 is homeopathie niet meer opgenomen in ziekenhuizen of klinieken in Nederland. Daar kan je als homeopathisch arts dus niet terecht. Je gaat wel op huisbezoeken bij patiënten in de regio. Je kunt in loondienst werken of als eigen baas.

Als homeopathisch arts onderzoek je eerst de patiënt. Je hebt samen een uitgebreid gesprek om een beeld van de patiënt en zijn situatie te vormen. Je stelt een medische diagnose vast. Als dat duidelijk is, bepaal je in overleg met de patiënt, de behandelwijze. Je schrijft hem ook eventueel homeopathische medicijnen voor. Als je de behandeling bent begonnen, houd je alles goed in de gaten door de patiënt regelmatig terug te laten komen. Als dat nodig is, kan je de behandeling aanpassen. Je houdt de administratie bij in het medisch dossier van de patiënt.

Je werkt zelfstandig, maar wel binnen de regels van het artsenberoep. Je hebt wel contact met andere homeopathische artsen en huisartsen. Je werkt meestal overdag op werkdagen, maar soms ook ’s avonds als er een spoedgeval is of in het weekend. Je hebt na deze opleidingen geen nascholing nodig, maar je houdt de ontwikkelingen op je vakgebied wel bij door vakliteratuur te lezen.

Salaris

Er zijn geen vaste bedragen bekend voor het salaris, want de titel 'homeopathie' in 'homeopathisch arts' is niet beschermd. Een schatting kan wel gemaakt worden dat het iets onder het loon van een huisarts ligt. Je zult dus ongeveer tussen € 3.000,- en € 5.500,- bruto per maand verdienen.

Als homeopathisch arts moet je zorgvuldig kunnen werken, omdat je lichamelijk onderzoek moet verrichten en een goede keuze moet maken voor medicijnen. Je moet goed kunnen luisteren naar patiënten om er achter te komen wat er aan de hand is en je moet ook goed kunnen praten, zodat je patiënten kan adviseren over eet- en leefgewoontes en kan uitleggen wat er aan de hand is en wat de behandeling inhoudt.

Vragen?

Heb je nog vragen over dit beroep? Reageer dan op dit artikel.
Gerelateerde artikelen
De best betaalde banen in de zorgDe best betaalde banen in de zorgHet ene beroep levert meer salaris op dan het andere. Maar wat zijn eigenlijk de beste betaalde banen binnen de zorgsect…
Wat doet een basisarts?Wat doet een basisarts?Als basisarts onderzoek en behandel je mensen met een lichamelijke of geestelijke aandoening. Je verricht soms ook genee…
Wat verdient een starter?Wat verdient een starter?Het inkomen van starters op de arbeidsmarkt verschilt sterk. Afhankelijk van de opleiding kunt u al ongeveer nagaan hoev…
Wat doet een dermatoloog?Wat doet een dermatoloog?Als dermatoloog, of huidarts, behandel je mensen met een huidaandoening of een geslachtsziekte. Je onderzoekt ze en beha…
Wat doet een cardioloog?Wat doet een cardioloog?Als cardioloog onderzoek en behandel je patiënten met hartproblemen. Jij zorgt ervoor dat de problemen zo veel mogelijk…
Bronnen en referenties
  • http://www.youchooz.nl/beroepen/homeopathisch-arts/48

Reageer op het artikel "Wat doet een homeopathisch arts?"

Reactie

Henk, 09-02-2011 19:08 #1
Je kunt ook gewoon een homeopathiediploma van Boiron of een of andere fopuniversiteit in amerika kopen.
Homeopathie is namelijk vergelijkbaar met een kaarsje branden of met een oog van salamander bij volle maan rondlopen, het is behoorlijk zinloos maar mensen hebben er blijkbaar behoefte aan. 'Homeopaat' zijn is net zoiets als jezelf 'lichtwerker', 'medium' of 'alternatief genezer' noemen.
Nog een fout uit dit artikel : "Homeopathische artsen hebben na de geneeskundestudie een vervolgopleiding (klassieke) homeopathie gedaan" Nee dus, was het maar waar. De meeste 'homeopathische artsen' weten helemaal niks van geneeskunde, ze gebruiken alleen graag het woord 'arts' op hun visitekaartje voor de status die dat meebrengt. Reactie infoteur, 14-02-2011
Deze 'artsen' mogen zich dus eigenlijk geen arts noemen, maar therapeut of homeopaat.

Infoteur: Judogirl
Gepubliceerd: 08-02-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!