InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Wat doet een teamleider?

Wat doet een teamleider?

Wat doet een teamleider? Als teamleider heb jij de leiding over een afdeling of unit van een zorginstelling. Jij zorgt ervoor dat de werknemers op een goede manier zorg verlenen.

Opleiding

Er zijn veel verschillende opleidingen waarmee je teamleider in de zorg en welzijn kan worden. Hier onder worden een aantal van deze besproken.

Gezondheid & Leven

Bij deze universitaire bacheloropleiding leer je de gezondheidszorg vanuit verschillende perspectieven bekijken. De studie duurt 3 jaar. Je hebt hiervoor een vwo-diploma met biologie en scheikunde nodig.

Management in de gezondheidszorg (kort)

Deze schriftelijke opleiding van de LOI duurt 1 jaar en een vereiste is dat je werkervaring hebt binnen een zorginstelling. Er wordt onder andere aandacht besteed aan het communicatieproces, beleid in organisaties, motiveren van mensen, humanresourcesmanagement, recht en marketing.

Management in de zorg

De duur van deze opleiding is afhankelijk van de hogeschool, je vooropleiding en werkervaring, maar is minimaal 2 en maximaal 4 jaar. Dit is dé hbo-studie voor managementfuncties in de gezondheidszorg. De nadruk ligt hierbij op het opdoen van managementvaardigheden.

Master Health Care and Social Work

Als je tot deze hbo-master toegelaten wilt worden, moet je een relevante hbo-bachelor (zoals Maatschappelijk Werk en Dienstverlening) hebben afgerond en minimaal 2 jaar relevante werkervaring hebben. Tijdens deze 2-jarige studie leer je om te managen en beleid te ontwikkelen en zo actuele problemen in de gezondheidszorg op te lossen.

Master Pedagogiek

Deze deeltijd master duurt minimaal 2 en maximaal 3 jaar. Dit is afhankelijk van de hogeschool. Je kunt deze master volgen als je een pedagogische of relevante hbo-bachelor hebt afgerond, minimaal 2 jaar relevante werkervaring hebt opgedaan en als je op dat moment een baan hebt die aansluit bij de opleiding. Je verdiept je tijdens deze master verder in de pedagogiek en je leert managementvaardigheden aan.

Sport- en bewegingscoordinator: Operationeel Sport- en Bewegingsmanager

Deze mbo niveau 4-opleiding is competentiegericht, daardoor sluit het beter aan op de arbeidsmarkt. Bij de studie leer je alles over sportmanagement. Je leert hoe over het beleid achter sportorganisaties en hoe zij werken. De studie duurt 4 jaar.

Sport- en bewegingscoordinator: Trainer/Coach

Deze mbo4-opleiding duurt 4 jaar. Tijdens deze studie leer je trainingen en lessen geven in verschillende sporten en aan verschillende doelgroepen, van topsporters tot ouderen.

Werk

Als teamleider werk je in loondienst binnen een zorg- of welzijnsinstelling. Je kan bijvoorbeeld werken in ziekenhuizen, verzorgingshuizen, bij de thuiszorg, jeugdzorg, kinderopvang, gehandicaptenzorg of maatschappelijke dienstverlening. Je kan op veel plaatsen terecht, want overal waar mensen werken is een leidinggevende nodig.

Als teamleider geef je leiding over een afdeling of een unit. Buiten die coördinerende taken werk je zelf meestal ook op de afdeling mee. Je maakt keuzes over de structurering van de werkzaamheden en zorgt ervoor dat ze goed worden uitgevoerd en overgedragen aan collega’s. Je zorgt er voor dat de medewerkers zich genoeg blijven ontwikkelen en je begeleid soms zelf leerlingen en stagiaires. Leidinggeven neemt veel tijd in beslag en je zult dan ook veel moeten vergaderen binnen je eigen afdeling en met managers van andere afdelingen.

Loon

Als teamleider kun je rekenen op een bruto salaris van minimaal ongeveer € 1.625,- per maand. Dit kan naar mate je meer ervaring hebt, oplopen tot ongeveer € 5.210,- .

Een teamleider moet natuurlijk goed leiding kunnen geven, daarom moet je veel kennis hebben over het werk op de afdeling. Daarom is het aan te raden om eerst werkervaring op te doen als medewerker en pas daarna leiding te gaan geven over een afdeling. Je kunt goed praten en goed luisteren. Je kan goed beslissingen maken en vindt het belangrijk dat de dingen zo goed mogelijk lopen. Je bent goed in het zoeken en laten zoeken naar oplossingen voor problemen en conflicten. Kan jij je mondeling én schriftelijk goed uitdrukken? Dan kan jij zeker teamleider worden.

Vragen?

Heb je nog vragen over dit beroep? Reageer dan op dit artikel.
Gerelateerde artikelen
Wat doet een instellingskok?Wat doet een instellingskok?Als instellingskok moet je grote hoeveelheden maaltijden bereiden voor zowel het personeel als de cliënten van een inste…
Loonsverhoging vragen, hoe ga je te werk?Loonsverhoging vragen, hoe ga je te werk?Loonsverhoging, bij het ene bedrijf is alles strikt geregeld en krijgt de medewerker netjes ieder jaar een bepaald perce…
Loon en salaris uitgelegdLoon en salaris uitgelegdLoon is, evenals salaris, de beloning voor arbeid die men niet in zelfstandige dienst verricht. Loon is dus de vergoedin…
Wat verdient een piloot, financieel directeur of advocaatWat verdient een piloot, financieel directeur of advocaatEen nieuwe baan 2018 of 2019, maar wat verdient uw buurman of buurvrouw? Of wat verdient een piloot, de huisarts, de pos…
Wat of hoeveel verdient een...?Wat of hoeveel verdient een...?Wat verdient een bepaald beroep? Hoeveel inkomen krijgen bepaalde functies? We willen bijna allemaal wel weten wat de bu…
Bronnen en referenties
  • http://www.youchooz.nl/beroepen/teamleider/125

Reageer op het artikel "Wat doet een teamleider?"

Reactie

Karin Kong, 23-07-2014 12:43 #1
Kan een thuiszorginstelling een vacature van teamleider aanbieden aan huishoudelijke medewerkers, die ongetwijfeld niet de HBO opleiding maar wel de veldervaring hebben?

Infoteur: Judogirl
Gepubliceerd: 17-01-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!