InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Solliciteren met een handicap

Solliciteren met een handicap

Mensen met een handicap kunnen het moeilijk hebben op de arbeidsmarkt. In het geval de beperking ook een beperking in het werk zal zijn, is het moeilijk om de gewenste baan te bemachtigen. Er zijn verschillende gradaties in handicaps. De handicaps die een beperking voor het werk zijn, zal voor de werkgever een opstakel zijn. Echter beperkingen die het werk niet beïnvloeden kunnen werkgevers ook zwaar mee laten wegen. Een administrateur die een ernstig spraakgebrek heeft, heeft geen grote beperking om de functie naar behoren te kunnen uitvoeren, toch zal de werkgever in de meeste gevallen kiezen voor een medewerker zonder beperkingen. Werkgevers beseffen niet dat een beperkte handicap niets hoeft te zeggen over het werk.

Handicap met grote beperkingen

Mensen die werk proberen te vinden met een grote handicap, zullen vaak afgewezen worden voor functies waar ze wel geschikt voor zijn. Ondanks de beperkingen zijn ze wel in staat om het werk naar behoren te verrichten, maar ze krijgen de kans niet. De werkgevers weten weinig af van de handicap, en de verwachtingen zullen vaak lager zijn dan de werkelijke mogelijkheden. Iemand die een onderarm mist kan misschien minder snel werken, maar door een juiste werkhouding presteert deze werknemer misschien nog wel beter dan de collega’s zonder een handicap.

Solliciteren: wel of niet beperking bespreken?

Niet alle beperkingen zijn duidelijk zichtbaar of herkenbaar voor anderen. Iemand die een ziekte heeft waardoor hij of zij vaker dan gemiddeld ziek is, moet dit eigenlijk wel melden in een sollicitatiegesprek. Indien de verwachting is dat de potentiële medewerker meerdere keren per maand afwezig is, zal de werkgever waarschijnlijk de kandidaat gaan afwijzen. Na een paar afwijzingen zal de sollicitant de kans op een hoger ziekteverzuim niet meer melden.

Iemand die gevoelig is voor hooikoorts, zal ook vaker dan gemiddeld afwezig zijn. Niemand noemt dit echter is een sollicitatiegesprek. Beperkingen die het werk niet rechtstreeks beïnvloeden, hoeft u ook niet te noemen in een gesprek.

Is het eerlijk om een handicap te verzwijgen bij sollicitatie?

Dit verschilt per situatie, maar gemiddeld genomen is het niet erg. Zolang het werk er gewoon om kan doorgaan, heeft de werkgever er geen hinder van. Een zwakke rug verzwijgen in een functie waar u vaak zwaar moet tillen is niet slim en handig, maar in andere gevallen mag u het gewoon voor uzelf houden. Iemand die solliciteert op een functie in de directe verkoop zal niet uit zichzelf gaan zeggen dat hij eigenlijk mensenschuw is. In hoeverre het handig is om dan op een dergelijke functie te reageren is een ander verhaal. Iedereen heeft het recht om zichzelf zo goed mogelijk te profileren in een gesprek, maar het moet wel binnen het redelijke blijven.

Openlijk vertellen over de handicap of wachten op vragen?

Door het zelf bespreekbaar te stellen, kunt u ook een toelichting geven. Hierdoor kunt u voorkomen dat de werkgever een negatiever beeld heeft dan de realiteit. Door onwetendheid bestaat er vaak een beeld dat de situatie erger is dan de realiteit. Iemand die moet leven met een beperking, heeft zichzelf vaak beter in de hand dan dat de meeste “gezonde” mensen vermoeden.

Iemand die altijd al heeft moeten vechten om iets te bereiken is het leven, is gemotiveerder om het uiterste te doen om het doel te bereiken. De werkhouding is belangrijker dan een beperking of geen beperking.

Zie ook: Bezwaren bij het solliciteren
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Solliciteren met een handicap"

Reactie

Thalia, 28-03-2012 12:00 #1
Dat zou ik nou echt nooit doen, iemand afwijzen vanwege een handicap. Er zijn zoveel oplossingen! Andere stoel, brailleregel, flexibeler omgaan met vrije dagen. Het is even wat geregel in het begin, maar om vanwege dat nou bakken met talent weg te gooien? Dan ben je als werkgever toch wel erg kortzichtig. Nou ja, als jij die ene supergetalenteerde jongen/winstmachine niet wil hebben omdat 'ie in een rolstoel zit of toevallig autistisch is en wat meer duidelijkheid nodig heeft, dan wil ik 'm wel, hehehe! ;)

Infoteur: Esmee
Laatste update: 30-10-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!