InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Het lopen van een ochtendkrant (Dagblad)

Het lopen van een ochtendkrant (Dagblad)

Het lopen van een ochtendkrant: wat zijn de voordelen, wat zijn de nadelen? Wat is het verschil wat betreft een gewone krantenwijk? Verdien ik met een ochtend-krantenwijk meer geld dan met een gewone krantenwijk?

Inhoud

Ochtendkrantbezorger

Als je de ochtendkrant bezorgt, betekent het dat je de bezorger bent van de dagbladen die iedere ochtend (vroeg) worden bezorgd. Jij bent degene die er iedere ochtend voor zorgt dat de abonnees van een dagblad hun krant op tijd in de bus krijgen. Er zijn verschillende kranten die 's ochtends vroeg worden verspreid:
  • De Telegraaf
  • Het AD (Algemeen Dagblad)
  • De Trouw
  • De Volkskrant
  • Het NRC Handelsblad
  • Het Parool

Er zijn ook nog regionale Dagbladen, dit zijn bijvoorbeeld:
  • Agrarisch Dagblad
  • De Gooi- en Eemlander
  • De Stentor
  • Haarlems Dagblad
  • Barneveldse Krant
  • Reformatorisch Dagblad

Op welke dagen moet ik de kranten bezorgen?

Verschillend per krant worden de kranten van maandag tot en met vrijdag bezorgd, of maandag tot en met zaterdag. Bij de meeste drukwerkverspreiders loop je de krantenwijk de hele week, dus van maandag tot en met zaterdag.

Hoe laat moet ik 's ochtends mijn bed uit?

De meeste kranten moeten 's ochtends voor 7 uur worden bezorgd. Ook dit is verschillend per verspreider, maar bij de meesten geldt dat de kranten voor 7 uur in de bus moeten zitten. Als je nog geen 18 jaar bent mag je de kranten niet voor 6.00 uur ophalen. Als je ouder bent dan 18 jaar mag je de kranten eerder ophalen, dit betekent dat je meerdere wijken zou kunnen doen, wat de verdiensten natuurlijk verhoogd, maar er wel voor zorgt dat je eerder op moet staan. Normaal gesproken krijg je dus een wijk die je binnen een uur bezorgd moet kunnen hebben. Als je ouder bent dan 18 jaar kan je in overleg met de uitgever natuurlijk meerdere kranten wijken doen, of een grotere wijk gaan bezorgen. Dit zorgt er dan automatisch voor dat je eerder je bed uit moet, want de kranten moeten vóór zeven uur in de bus zitten.

Hoeveel geld verdien ik met het lopen van een ochtendkrant?

Deze vraag is lastig te beantwoorden aangezien dit verschilt per uitgever, krant, aantal kranten, grootte van de wijk en (speciale) vergoedingen. Als voorbeeld wil ik mijn eigen ochtendwijk nemen:

Ik loop van maandag tot en met zaterdag, op zaterdag zitten er bijlages bij de kranten. Mijn wijk telt ongeveer 65 huizen, dit kan per dag verschillen. Ik haal de kranten om 6 uur op en ben om zeven uur weer thuis. De huizen in mijn wijk liggen niet verder dan 1,5 KM uit elkaar. De kranten zijn tabloid-formaat. Per maand krijg ik een bedrag van 150/160 euro voor het lopen.

Houd er wel rekening mee dat dit een voorbeeld is, het kan per uitgever verschillen hoe alles in elkaar zit en is geregeld.

Benodigd materiaal

Voor het lopen van een ochtendkrant heb je nodig:
  • een stevige fiets
  • een bagagedrager (op je fiets) die stevig is
  • fietstassen (krijg je vaak van de uitgever)

Verdien ik met een ochtendwijk meer geld dan met een krantenwijk overdag?

Ja, met een ochtendwijk verdien je meer geld dan met een normale wijk. Dit heeft met de volgende redenen te maken:
  • De uitgevers van dagbladen (ochtendkranten) zijn vaak groter en hebben er meer belang bij dat de krant op een goede manier wordt bezorgd, omdat de abonnees (veel) geld betalen om 's ochtends hun krant te krijgen.
  • Omdat je 's ochtends vroeg je bed uit moet, zul je meer geld ontvangen. Voor veel mensen is dit een te grote opgave waardoor zij er voor kiezen geen ochtendkrant te gaan lopen.

Ik twijfel of ik een ochtendkrant als bijbaantje wil

VoordelenNadelen
Je ontvangt relatief veel geld als je kijkt naar het aantal werkuren.Je moet vroeg je bed uit.
Aan het einde van het jaar kan je een leuk bedrag ophalen, door middel van het wensen van fijne feestdagen aan je bezorgadressen.Als je ziek bent moet je (vaak) zelf voor vervanging zorgen, die niet altijd zin heeft om jouw krantenwijk te gaan lopen.
Je bent al vroeg je bed uit, zo heb je een goede reden om vroeg op te staan waardoor je niet onnodig lang in je bed blijft liggen.Ook als je een keer geen zin hebt, of je hebt de vorige avond een feestje gehad, zul je de kranten moeten bezorgen. Dit kan dan minder plezierig zijn dan normaal.
Het is 's ochtends heerlijk rustig en je kunt volop genieten van de zonsopgang.
© 2010 - 2019 Daanpeper, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Krantenwijk: salaris, minimum leeftijd & bezorgtijdenEen krantenwijk is een populair bijbaantje onder jongeren, dat een aardig salaris oplevert. Hoeveel verdient een kranten…
Krantenwijk, wat zijn de verdiensten?Krantenwijk, wat zijn de verdiensten?Regelmatig zoeken distributeurs mensen die kranten willen bezorgen. Je kunt de vacatures vinden in kranten, huis aan hui…
Welke krant past bij mij: Nederlandse dagbladenWelke krant past bij mij: Nederlandse dagbladenEen dagelijks terugkerende activiteit voor velen: op je gemakje de krant lezen en het nieuws van vandaag doorkijken. Het…
GPD, Geassocieerde Pers Diensten voor regionale dagbladenGPD, Geassocieerde Pers Diensten voor regionale dagbladenDe GPD, Geassocieerde Pers Diensten bestaat sinds 1 januari 2013 niet meer. Vanaf die datum moeten de regionale kranten…
De krant: van stuk hout tot tabloidDe krant komt steeds meer in de verdrukking door de moderne technologie. Op internet staan vele kranten al online. Heeft…

Reageer op het artikel "Het lopen van een ochtendkrant (Dagblad)"

Reacties

Julia, 21-12-2015 17:47 #7
Ik loop het nu 10 maanden en stop met ingang van 2016! het verdient echt heel erg goed! ik heb best een grote wijk en verdien per uur gemiddeld 8,50! per maand dus 220 ongeveer. toch stop ik omdat ik merk dat ik zelf niet luister naar m'n lichaam en ik het echt niet meer trek om zo vroeg op te staan. wat trouwens wel een voordeel is is dat je geen andere hobbys op hoeft te geven. alleen 1 slaapuurtje!

Robert Jan de Naaijer, 14-09-2015 14:48 #6
Ik ben ermee gestopt, voor nog geen 2,50 Euro per uur is de vergoeding 4 keer minder dan het minimumloon voor een 23-jarige! De overeenkomst van Opdracht is een schijnconstructie die eenzijdige voorwaarden bevat ten voordele van de "opdrachtgever" en is gedoogd vanwege het wangedrocht Wetsartikel BW 7.400. Advies: begin er NIET AAN en zoek een bijbaantje bij de supermarkt!
Heel veel succes

Soufiane El Kadouri, 28-10-2014 20:30 #5
Ik wil graag de ochtendkrant bezorgen. Ik ben een gemotiveerde en enthousiaste werknemer, ik ben altijd op tijd en bezorg de kranten goed en op tijd. Ik heb ervaring omdat ik vaak met me broer de ochtendkrant heb mee gelopen. Ik hoop dat jullie iets in mij zien.

Robin Smit, 09-03-2013 14:53 #4
Ik loop al een paar weken met een vriend mee en het bevalt me wel hij heeft een vrij grote wijk ik zoek naar iets kleiner ik heb totaal geen moeite met het vroege opstaan

Mvr. Robin smit

Kylian, 04-11-2012 22:03 #3
Ik zou graag een krantenwijk willen lopen in houten in de ochtend omdat ik aan het sparen ben voor een mobiel.

Ik hoor graag van jullie
mvg kylian

Bas de Back, 06-06-2012 19:11 #2
Hallo, ik wil graag een ochtendkrant lopen in mijn wijk om bij te verdienen in de zomer.
ik hoor graag van u!

Groeten Bas.

Jesse, 17-10-2011 22:08 #1
Goede informatie, maar hoe solliciteer ik voor zoiets? Ik woon in Almere en ik kan echt niks vinden er over, ik zou wel meerdere kranten tegelijk willen lopen, dit kon dacht ik bij pcm. Reactie infoteur, 21-10-2011
In de kranten zelf kijken en zoek dan naar telefoonnummers van distributiecentra of bel naar het hoofdkantoor. Zij kunnen je ongetwijfeld verder helpen! Succes

Infoteur: Daanpeper
Laatste update: 15-06-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 7
Schrijf mee!