InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > WW-uitkering kan laag uitvallen

WW-uitkering kan laag uitvallen

Werknemers die aan bepaalde voorwaarden voldoen, hebben recht op een ww-uitkering bij ontslag. De eerste maanden hebben ze recht op 75 procent van het laatste loon, daarna op 70 procent. De meeste werknemers zal het echter tegenvallen van hoeveel geld ze rond moeten komen. In Nederland hebt u recht op een ww-uitkering nadat u ontslagen bent. De laatste jaren wordt deze regeling steeds verder beperkt. Tegenwoordig kunt u maximaal drie jaar en twee maanden recht hebben op een dergelijke uitkering. Een eis om in aanmerking te komen voor deze uitkering is dat u minimaal 26 weken hebt gewerkt in de afgelopen 36 weken (=wekeneis). Indien u hier aan voldoet, hebt u recht op een uitkering gedurende drie maanden. De uitkeringsduur wordt langer door een langer arbeidsverleden. De werkloosheid mag niet verwijtbaar zijn. Iemand die bijvoorbeeld zelf ontslag heeft genomen heeft geen recht op een uitkering.

Hoe hoog wordt mijn ww-uitkering?

De hoogte van uw uitkering is afhankelijk van uw loon uit arbeid. De eerste twee maanden ontvangt u 75 procent van uw salaris, daarna zakt het naar 70 procent. De hoogte van de uitkering is afhankelijk van uw sv-loon (gemiddelde dagloon). Er geldt voor de bepaling van de ww-uitkering een maximum dagloon. Indien uw inkomen hoger is dat dit bedrag, wordt uw uitkering gebaseerd op dit maximumbedrag.

70 procent van mijn salaris komt onder het bijstandsniveau

Bij werknemers met een laag inkomen kan het gebeuren dat de ww-uitkering onder het bijstandsniveau uitkomt. In dat geval kan er een toeslag worden aangevraagd. Deze kan aan worden gevraagd bij het UWV. Om hiervoor in aanmerking te komen, moet u zelf actie ondernemen.

Hoeveel ga ik er op achteruit?

Het percentage wordt genomen van het brutoloon, dus iemand met een bruto inkomen (sv-loon) van 35.000, zal na drie maanden 70 procent ontvangen: 24.500. Het verschil in nettoloon kan kleiner zijn, doordat u met uw lagere inkomen in lagere belastingschijf gaat vallen. Voor werknemers met een inkomen boven het maximumbedrag zal de val groot zijn.

Onkostenvergoedingen komen te vervallen

De werknemers die naast het reguliere loon ook nog onkostenvergoedingen kregen, gaan er nog meer op achteruit. Deze worden namelijk niet meegenomen in het bepalen van de hoogte van de uitkering. Uiteraard is dit ook logisch want de kosten waar de vergoeding op was gebaseerd zijn ook komen te vervallen. Ook de extra inkomsten door onregelmatig overwerk zullen wegvallen. Deze worden namelijk ook niet meegenomen in de uitkering.

Uitkering te laag ten opzichte van het reguliere inkomen

Ook voor werknemers die niet boven de loongrens uitkomen zal het leven met een ww-uitkering tegenvallen. Uw uitgaven zijn namelijk gebaseerd op een hogere maandelijkse inkomen en de uitgaven zullen ook gaan toenemen. Indien u thuis komt te zitten, moet u uw dagen toch zien te vullen. Hierdoor zullen de meeste werklozen ook meer geld nodig hebben om van rond te komen.

Geen recht meer op een ww-uitkering

Na de periode dat er recht bestaat op een ww-uitkering, is er geen vervolguitkering voor de werknemers die nog geen baan hebben gevonden. In dat geval resteert een bijstandsuitkering. De koppeling van de uitkering met het in het verleden verdiende salaris wordt nu losgelaten en er ontstaan rechten op bijstandsniveau. Een gezin met kinderen heeft recht op een uitkering ter hoogte van 100 procent van het minimumloon.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "WW-uitkering kan laag uitvallen"

Reactie

Boldewijn, 24-09-2015 15:28 #1
Mijn naam is Arthur, ik krijg nu een WW uitkering, ik ben op 24 juni ontslagen wegens langdurig ziek zijn wegens hevige rugklachten, en ik kreeg mijn uitkering pas op 17 augustus, en het bedrag was 1372,22 euro. en de volgende betaling zag ik op 21 september en het bedrag was 883,33 euro. Eerste maand was volgens mij 75% en de tweede betaling was 70 procent, ik kan er nu niet meer uitkomen waardoor ik toch aanvulling tot het minimum moet aanvragen, het verschil is veel te groot. Ik mis nu een bedrag van 336 euro per maand, mijn vraag is waar moet ik voor dit probleem heen? Ik hoop op een positieve reactie uwerzijds.

met vriendelijke groet Arthur Boldewijn.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 21-06-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!