InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > De hoogte van de WW-uitkering berekenen

De hoogte van de WW-uitkering berekenen

De hoogte van de WW-uitkering berekenen Werknemers die aan bepaalde eisen voldoen, hebben recht op een WW-uitkering voor een bepaalde periode. De hoogte van de uitkering kunt u zelf berekenen. Hetzelfde geldt voor de uitkeringsduur. De werkloosheidsuitkering kan gezien worden als een vangnet voor werknemers. Indien ze buiten hun schuld om hun baan verliezen, ontstaat er een recht op een WW-uitkering voor een bepaalde periode. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van het verdiende inkomen voordat de werkloosheid is ingetreden. De duur van de uitkering is afhankelijk van de lengte van het arbeidsverleden. Werknemers met een langere arbeidsverleden, hebben langer recht op de WW-uitkering.

Hoe hoog wordt de WW-uitkering?

Om dit vast te stellen, wordt er gekeken naar het verdiende brutoloon voordat u recht kreeg op een werkloosheidsuitkering. De eerste twee maanden ontvangt u 75 procent van het loon dat u ontving bij de werkgever. Na deze twee maanden zakt de uitkering naar 70 procent van het loon. Er is wel een grens gesteld waarover een WW-uitkering ontvangen kan worden. Dit zogenaamde maximumdagloon bedraagt bruto 191,82 (2012).

Vermogen of inkomsten uit neveninkomsten

Een WW-uitkering wordt verstrekt doordat u uw baan verloren hebt. De WW-uitkering is een recht, waar u over uw brutoloon altijd premie voor hebt betaald. Dit is ook de reden dat er voor het bestaan van het recht niet gekeken gaat worden naar het vermogen of inkomsten uit andere inkomstenbronnen. Zodra u geen recht meer hebt op een WW-uitkering, kunt u recht hebben op een uitkering op bijstandsniveau. Dan zal er ook gekeken worden naar uw bezittingen en uw extra inkomsten. Ook het inkomen van uw partner speelt geen rol voor het bepalen van de hoogte van de WW-uitkering.

Hoe lang heb ik recht op een WW-uitkering?

De periode waarop recht bestaat, varieert van 3 maanden tot 38 maanden. Werknemers moeten aan de wekeneis voldoen om recht te hebben op een uitkeringsduur van 3 maanden. Dit houdt in dat u minimaal 26 weken hebt gewerkt in de 36 voorgaande weken voordat u werkloos raakte. In deze weken moet u minimaal één dag gewerkt hebben. Voor artiesten, filmmedewerkers en musici gelden afwijkende wekeneisen.

Om recht te hebben op een werkloosheidsuitkering voor een langere periode, moet ook voldaan worden aan de jareneis. Dit houdt in dat u in de afgelopen 5 jaren, minimaal 4 jaren hebt gewerkt. Het gaat hierbij om kalenderjaren. U mag een jaar meetellen als u minimaal 52 dagen hebt gewerkt, waarvoor u ook betaald hebt gekregen. De jaar waarin de werkloosheid is ontstaan telt niet mee.

Totale duur van de WW-uitkering

De werknemers die ook voldoen aan de jareneis, moeten vervolgens hun arbeidsverleden bepalen. Hierbij wordt er gewerkt met een fictief arbeidsverleden en een feitelijk arbeidsverleden. Het fictief arbeidsverleden is het jaar waarin u 18 jaar bent geworden tot 1997. Het feitelijk arbeidsverleden, is het daadwerkelijk gewerkte jaren, gerekend vanaf 1998. Ook hierbij geldt weer dat u minimaal 52 dagen in een jaar moet hebben gewerkt. Het arbeidsverleden moet u zelf kunnen aantonen.

Duur WW-uitkering

Het fictieve arbeidsverleden en de feitelijke arbeidsverleden moet u bij elkaar optellen. Voor ieder jaar hebt u recht op één maand een werkloosheidsuitkering.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "De hoogte van de WW-uitkering berekenen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 01-01-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!