InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Hoe los ik een conflict met de werkgever op?

Hoe los ik een conflict met de werkgever op?

Hoe los ik een conflict met de werkgever op? Onenigheden komen vaak voor in arbeidsrelaties, maar zodra er conflicten ontstaan kunnen de gevolgen groot zijn. Hoe moet handelen bij conflicten, en wat zijn mijn rechten? Een conflict op de werkvloer kunnen grote gevolgen hebben. Dit geldt zeker voor het geval er sprake is van een verstoorde werkverhouding. In dat geval is het een conflict die al te ver geëscaleerd. Dit moet voorkomen worden door de meningsverschillen tussen de werkgever en de werknemer op te lossen. Indien de partijen er samen niet uitkomen, kunnen ze een onafhankelijke derde inschakelen. Als werknemer heeft u ook de mogelijkheid om juridische bijstand in te schakelen of de vakbond. Dit is echter een laatste redmiddel want het zal de onderlinge verhoudingen nog meer op scherp zetten.

Soorten conflicten

Een conflict is een ruim begrip. Een conflict is volgens Wikipedia een situatie waarin de partijen methodes hanteren of doelen nastreven die onverenigbaar zijn, waardoor een botsing ontstaat. De meeste conflicten in de arbeidssfeer hebben te maken met: ontslag, ziekte, ongelijke behandeling en arbeidsomstandigheden.

Conflict over ontslag

Een ontslag of een dreigend ontslag zal vaak tot een conflict leiden. Ontslag nadat een tijdelijk contract is afgelopen is een duidelijke ontslagreden. Ook hierover kan een conflict ontstaan doordat de werknemer bijvoorbeeld een mondelinge toezegging heeft gehad dat het contract verlengd zou worden. Bij ontslag is het belangrijk om altijd juridisch advies in te winnen. Dit kan bij de rechtsbijstandverzekeraar of bij het Juridisch Loket. Laat u nooit onder druk zetten om op korte termijn ergens over te beslissing. Zodra u een handtekening hebt gezet bent u er namelijk mee akkoord gegaan. Neem altijd de tijd om documenten te laten toetsen. Eén handtekening kan zelfs uw WW-uitkering in gevaar brengen.

Conflict over ontslag gedurende een ziekteperiode

Een werkgever mag u niet ontslaan gedurende de periode dat u ziek bent. Deze ontslagbescherming duurt twee jaar vanaf de ziekmelding. Indien het ontslag niet met uw ziekte te maken heeft, dan kunt u ook in deze twee jaar ontslagen worden. Hierbij kunt u denken aan een reorganisatie. Ziekmelden voordat uw werkgever gaat reorganiseren heeft dus geen zin.

Het schrijven van een protestbrief

Zodra u ontslagen wordt kunt u een protestbrief schrijven om uw standpunten in de betreffende kwestie aan te geven. Op het internet kunt u verschillende voorbeeldbrieven voor verschillende ontslagsituaties viden. Indien u van mening bent dat uw werkgever u onterecht op staande voet heeft ontslagen, schrijft u een andere brief dan in het geval u van mening bent dat hij niet de juiste opzegtermijn in acht heeft genomen.

Conflict over ongelijke behandeling

Het is wettelijk niet toegestaan om mensen op bepaalde gronden anders te behandelen. Zo is het niet toegestaan om verschillende beloningen te hanteren voor mannen en vrouwen. Iemand die hetzelfde werk verrichten moet ook hetzelfde salaris hiervoor ontvangen. Ook minder duidelijke discriminatiegronden zijn niet toegestaan. Zo mag iemand die in deeltijd werkt niet een lager uurloon verdienen dan de fulltime collega’s omdat hij of zij deeltijd werkt. Het gaat hierbij niet alleen om het inkomen, maar ook andere arbeidsvoorwaarden mogen niet verschillen. Ook een ongelijke behandeling op grond van een handicap of ziekte is niet toegestaan.
Gerelateerde artikelen
ConflicthanteringConflicthanteringIedereen heeft wel eens een conflict. Een conflict is een situatie waarin twee partijen tegengestelde belangen of opvatt…
Ontslag nemen: Rechten en plichtenJe kunt vrijwillig ontslag nemen, of omdat er sprake is van een conflict. Hoe doe je dat precies en wat zijn je rechten…
Conflict oplossen met personen en groepen met communicatieConflict oplossen met personen en groepen met communicatieConflicten zijn van alle tijden. In de kranten en op televisie zien we dagelijks voorbeelden van een conflict. Dit kan e…
Conflictmanagement: Definitie van een conflictConflicten spelen zich af in individuen, in kleine groepen, zoals gezinnen, in grotere groepen, en in grote organisaties…
De rechtsbijstandverzekeringDe rechtsbijstandverzekering levert juridische bijstand bij conflicten. De meeste verzekeraars hebben eigen juridisch ge…
Bronnen en referenties
  • Kennisring.nl

Reageer op het artikel "Hoe los ik een conflict met de werkgever op?"

Reacties

Ed, 26-04-2017 06:51 #4
Ed 26-04-2017
Januari 2017 contract van een jaar tot 31 dec 2017 ( geen tussen tijds opzegging, alllen opzeg termijn van 1 maand in het contract)
Februari 2017 aankondiging sluiting vestiging in nederland per 1 juli.
Rede word opgegeven economisch, (maar in werkelijkheid slecht bedrijfsvoering vanuit Duitsland)
Heb ik recht op de resterende maanden? of moet ik mij neerleggen bij de vergoeding van 1,5 maandsalaris bruto.

Nell Quinten, 06-01-2016 22:34 #3
Wanneer iemand de visie of missie van de school waar hij werkt niet onderschrijft (welke bewijzen zijn daarvoor nodig?) kan dit een geldige reden zijn voor ontslag? En welke bewijzen moeten dan overlegd worden voor het UWV?

Anneke, 02-11-2012 00:41 #2
Na 13 jaar trouwe dienst als tandarts assistente laatste 7 jaar bij 1 praktijk eist mijn werkgever dat mijn tongpiercing eruit moet. Ben aangenomen… met en nooit een probleem geweest. Mijn werkgever is ook zeer tevreden over mijn werk… werk als assistente plus ook al 7 jaar en doe mijn werk met veel plezier. Er komen elke keer veranderingen die zeker niet altijd naar mijn zin zijn. Er is volgens mijn werkgever geen discussie hierover mogelijk. Eruit of niet meer werken in deze praktijk.! Mag mijn werkgever dit na 7 jaar zomaar van mij eisen? Naar mijn mening functioneer ik niet slechter met de tongpiercing en wil deze ook niet uitdoen… is tot heden ook nooit een discussie punt geweest. Naar volle tevredenheid van mijn werkgever en patienten 7 jaar in dienst. Wat nu te doen? Reactie infoteur, 02-11-2012
Persoonlijk vind ik dat jouw werkgever gelijk heeft. Een tongpiercing vind ik niet passen bij de functie. Wat jij kunt doen is hulp inschakelen van jouw vakbond. Indien jij dat niet hebt, moet je op eigen kosten een advocaat inschakelen. Een goed gesprek met de werkgever lijkt mij de eerste goede stap. Succes!

Henk, 18-10-2012 21:22 #1
Ik werk drie jaar als magazijn mederwerker en ben in het bezit van en vaste aanstelling. Door mijn werkgever wordt gezegd dat ik niet gemotiveerd ben en mijn werk niet na behoren uit voer (ik denk dat ze mij er uit willen werken, ik word dan ook om de 30 min gecontrleerd op mijn werk zo niet wordt er mee gelopen.) Ik ben van mening dat ik zeer zeker wel gemotiveerd ben en mijn werk meer dan voldoende uit voer. Na een gesprek gehad te hebben waar dit in vermeld werd en daarbij gezegd werd dat ik reageer als een klein kind als ik tegen de verwoording in ga. Ik ben dan ook van mening dat dit mij zeer in de war heeft gebracht en ik er mij niet meer lekker bij voel betreft de omgang van mijn werkgever. Ik wil mijn baan niet kwijt en zeker mijn vaste aanstelling niet. Maar zou niet weten hoe nu verder te handelen. Mijn vraag is dan ook hoe nu verder te reageren op mijn werk of hoe te handelen. Op het moment zit ik ik in de ziekte wet puur omdat ik niet trek mijn werkgever onder ogen te komen. Het doet pijn om te horen en te merken dat ondanks ik zeer gemotiveerd ben de grond in getrapt te worden?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 30-09-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 4
Schrijf mee!