InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Loodgieter. Waar vindt u een goede loodgieter?

Loodgieter. Waar vindt u een goede loodgieter?

Loodgieter. Waar vindt u een goede loodgieter? Lekkende kranen, verstopte wc, dakgoten die vervangen moeten worden… Voor alle klussen die direct of indirect met water te maken hebben, belt u de loodgieter. Maar waar vindt u een goede loodgieter? Het vak loodgieter is niet meer zo vanzelfsprekend als vroeger. Er komen steeds minder mensen die het vak loodgieter willen uitoefenen waardoor er ook steeds minder vakmensen zijn die het beroep uitoefenen. Ook is het beroep loodgieter veel breder geworden. Loodgieters, gieten allang geen onderdelen meer. Het zijn vaker reparateurs en installateurs. Oorspronkelijk was de loodgieter een man die lood goot en op die manier dakranden, goten, stroken, loden pijpen en andere onderdelen van lood goot. Tegenwoordig is een goede loodgieter van meerdere markten thuis. Moderne loodgieters houden zich niet meer alleen bezig met lekkages (of met het gieten van metalen (of tegenwoordig vaak kunststof) producten, wat nu veel meer in fabrieken plaatsvindt, maar ook met dakbedekking, goten ontstoppen, de installatie en het onderhoud van verwarmingsinstallaties, het waterdicht maken van buizen, ramen, daken. Ook het plaatsen van sanitair, Cv-ketels en waterleidingen, of het zogenaamde 'buizen trekken' en alles in goede staat houden, enzovoorts. Ook het aanleggen en waterdicht houden van riolen of het herstellen van beschadigingen aan buizen, verstoppingen, lekkages, kapotte wc-vlotters, enzovoorts, behoren tot het werk van een loodgieter.

Cv-ketel laten plaatsen, door wie?

Loodgieters van tegenwoordig hebben ook verstand van computers aangezien moderne apparatuur, zoals verwarmingsketels bijvoorbeeld, digitaal bediend worden. Als u dus een nieuwe Cv-ketel nodig heeft, belt u de loodgieter. Voordat u een Cv-ketel laat plaatsen kunt u zich het beste eerst oriënteren over zuinigheid, kosten, recensies over Cv-ketels en dergelijke. Bekijk ook klachten over Cv-ketels. Vergelijk Cv-ketels en prijzen. Als u besloten heeft welk type ketel u wilt laten plaatsen, laat dan een offerte maken door een paar verschillende loodgieters of cv-installateurs.

Vakmensen

In het vakgebied van de loodgieter komt tegenwoordig helaas veel vergrijzing voor. Oude loodgieters zijn oververtegenwoordigd omdat er steeds minder jonge vakmensen bijkomen. Bovendien is het een zwaar vak waardoor mensen eerder lichamelijk versleten zijn. Jonge vakmensen worden schaarser omdat ze niet altijd de motivatie hebben om meerdere diploma’s te behalen, maar ze zijn er gelukkig nog wel.

Loodgieter, waar vindt u een goede?

Een goede loodgieter is een loodgieter die gemotiveerd zijn werk doet en die de vereiste papieren en/of ervaring heeft. Mond op mond reclame is vaak ook voor een loodgieter de beste reclame. Een loodgieter die zijn werk goed doet, krijgt vanzelf meerdere klanten. U kunt ook kijken of een (groter) loodgietersbedrijf de/het Uneto VNI erkenning heeft. Bedrijven kunnen hier alleen lid van worden als bepaalde diploma’s behaald zijn door minimaal een loodgieter van het bedrijf. Voor kleine klusjes kunt u ook eens op websites kijken waar diensten worden aangeboden. Voor grote klussen kunt u de gouden gids raadplegen of het internet. Vraag aan anderen of zij goede ervaring hebben met loodgieters en wat het ongeveer kostte. U kunt dan de loodgieter attent maken op zijn goede naam. Alle vakmensen vinden het fijn als zij erkenning krijgen voor hun werk. Een goede loodgieter zal u vooraf duidelijk (schriftelijk) inzicht geven in de werkzaamheden en de prijs, door middel van een offerte.

Loodgieter, wat kost het?

Een loodgieter is niet goedkoop, mede doordat er een tekort aan loodgieters is. U moet rekening houden met bedragen van ongeveer 50 tot 75 euro per uur (2015). Het is afhankelijk van de klus en de werkzaamheden die gedaan moeten worden, en ook de materiaalkosten. Vraag ook bij reparaties altijd vooraf een schriftelijke offerte aan en maak duidelijke afspraken over de levertijd.

Diploma’s die loodgieters (kunnen) behalen

  • Middenstandsdiploma
  • Vakdiploma
  • GAWALO diploma (erkent Gasfitter, Waterfitter en Loodgieter)

Jonge aankomende loodgieters volgen meestal een opleiding (lager secundair onderwijs (of gelijkwaardig) richting loodgieterij en sanitaire werken) waarbij zij in de praktijk worden opgeleid tot loodgieter. Aangevuld met stage bij bedrijven doen ze werkervaring op.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Loodgieter. Waar vindt u een goede loodgieter?"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 11-02-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!