InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Je droombaan vinden

Je droombaan vinden

Om je droombaan te vinden, moet je je ervan bewust zijn wat je echt leuk vindt om te doen en waar je talenten liggen. Daarnaast is het van belang om te kijken naar je vaardigheden en je plek binnen een team. Welke omstandigheden maken werk leuk en geslaagd voor jou? Al deze aspecten komen aan bod in dit artikel, zodat je aan het eind hopelijk beter een beeld hebt kunnen vormen van jouw droombaan.

Wat vind je leuk om te doen?

Bij het vinden van je droombaan is het boven alles belangrijk dat je het echt leuk vindt. Voor veel mensen is het een lastige opgave om te bedenken wat ze dan echt leuk vinden om als werk te doen. Je kunt dan het beste een stapje terug doen en alleen denken in activiteiten.

Voorbeeldactiviteiten zijn:
  • Tekenen
  • Met mensen praten
  • Feestje organiseren
  • Auto rijden
  • Klussen
  • Administratie thuis bijhouden
  • Artikelen schrijven

Het is de kunst om deze activiteiten vervolgens te koppelen aan een mogelijke baan. Je kunt zoveel mogelijk banen gaan zoeken bij minimaal twee verschillende favoriete acitiveiten. Voorbeelden aan de hand van bovenstaande activiteiten zijn:
  • Weddingplanner
  • Servicemedewerker
  • Architect
  • Eigen bouwbedrijf
  • Journalist

Waar ben je goed in?

Zo werkt dat ook bij een ieder van ons. Het is daarom dus ook belangrijk te kijken naar waar je (van nature) goed in bent.
Je kunt bijvoorbeeld de volgende talenten hebben:
  • Goed met mensen om kunnen gaan
  • Kalm blijven in stressvolle situaties
  • Goed geheugen
  • Technisch inzicht

Ook zijn ervaringen in je leven van belang. Je hebt bijvoorbeeld door schade en schande al geleerd dat het beter is om op over problemen te praten, in plaats van het voor je te houden. Of weet je van jezelf dat je beter een op een contact kan hebben, dan voor een groep te staan. Dit soort ervaringen neem je mee naar een volgende baan.

Zet daarnaast voor jezelf op papier wat jij een baas en werkplek te bieden hebt. Bijvoorbeeld:
  • Energie
  • Nieuwe ideeën
  • Flexibliteit

Je ideale werkplek

Je werkplek inclusief collega's is van groot belang om een baan te laten slagen. Ten eerste is het belangrijk dat je weet of je graag samen met anderen werkt of dat je liever alleen werkt. Een combinatie is natuurlijk ook mogelijk. Ten tweede moet je van jezelf weten of je een leider bent of een teamlid. Als leider houd je ervan beslissingen te nemen, zie je snel wat er moet gebeuren, heb je vaak veel ideeën en kun je mensen goed sturen. Als teamlid vind je het goed om instructies te krijgen, houd je ervan gezamelijk beslissingen te nemen en hoef je niet het laatste woord te hebben.

Daarnaast is het van belang om er eens bij stil te staan hoe jouw ideale werkdag er uit ziet. Begin je graag vroeg of werk je het liefst op onregelmatige tijden? Zit je achter je bureau of ben je lichamelijk bezig? Werk je op een groot kantoor of in een kantoor aan huis? Probeer je de meest ideale omstandigheden voor te stellen. Dit betekent niet dat je hier niet meer vanaf mag wijken, maar geeft je inzicht in wat jij prettig vindt.
© 2009 - 2019 Margreet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Succes in 30 dagen

Reageer op het artikel "Je droombaan vinden"

Infoteur: Margreet
Gepubliceerd: 05-09-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!