InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Verhuizen of forensen

Verhuizen of forensen

Verhuizen of forensen De afstanden die werknemers dagelijks moeten afleggen om op hun werk te komen worden steeds langer. Ze kunnen gaan verhuizen, forensen of een andere baan zoeken? De laatste jaren gaan de grote bedrijven steeds meer centraliseren. Dit hebben wij de afgelopen jaren gezien bij meerdere grote multinationals. Door locatiebeleid moeten er steeds meer werknemers grote afstanden overbruggen om op hun werk te komen. Indien uw werk gaat verhuizen kunt u meeverhuizen, maar veel werknemers willen niet naar een ander deel van Nederland verhuizen voor het werk.

Woon-werkverkeer

Binnen het sociaal plan van de multinationals is er vaak een regeling opgenomen over het verhuizen van uw werk naar een andere locatie. De meeste bedrijven hebben in deze gevallen een gunstige verhuisregeling. De werkgever betaalt bijvoorbeeld een deel van de “kosten koper” bij het aanschaffen van een huis in de regio waar het werk heen verhuisd. Vaak hebben bedrijven ook een regeling voor de medewerkers die gaan forensen. Gedurende een bepaalde periode (vaak twee jaar) krijgen de medewerkers de mogelijkheid om de in de tijd van de baas te reizen tussen huis en werk. De regeling kan een afbouw constructie bevatten om na twee jaar op nul procent compensatie te zitten. In dit geval reist de medewerker het tweede jaar nog voor vijftig procent in de tijd van de baas en vijftig procent is voor eigen rekening.

Alternatief

De laatste jaren is het thuiswerken sterk in opkomst. U kunt thuis op een laptop van de zaak inloggen op het netwerk van de werkgever. Op deze manier is een grotere afstand tussen werk en thuis te overbruggen. Het is namelijk een groot verschil of u drie of vijf keer in de week een aantal uren per dag moet forensen. Thuiswerken is helaas niet mogelijk voor alle soorten functies.

Auto of openbaar vervoer

De auto is nog de steeds de meest populaire manier om afstanden te overbruggen. Indien u werkt in een grote stad is het heel goed mogelijk dat u sneller kunt met het openbaar vervoer. Daarnaast is het goedkoper omdat de reiskostenvergoeding voor de auto niet toereikend is om de kosten te dragen. De kosten van het openbaar vervoer worden meestal wel voor honderd procent betaald door de werkgever.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verhuizen of forensen"

Infoteur: Juul
Laatste update: 24-10-2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!