InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Verhuizen voor het werk

Verhuizen voor het werk

Steeds meer mensen komen voor de keuze om te gaan verhuizen voor het werk of om te kiezen voor lange reistijden van en naar het werk. Voor veel werknemers is dit een moeilijke beslissing om te nemen. In het verleden was het gebruikelijker om bij de eerste baan te blijven tot pensioendatum. Tegenwoordig switchen werknemers vaker gedurende de loopbaan naar een andere werkgever. Dit kan een vrijwillige keuze zijn, maar het is vaak ook noodgedwongen. Bij ontslag of faillissement van de werkgever is de werknemer genoodzaakt om op zoek te gaan naar een andere werkgever. Een andere situatie is dat het werk verhuisd naar een andere locatie. Dit zien wij vaak gebeuren bij bedrijven met meerdere locaties in Nederland. Door veranderd locatiebeleid kunnen de werknemers hun eigen baan behouden, maar als voorwaarde geldt dat ze met hun baan meeverhuizen. De werkgever kan hiervoor een gunstige verhuisregeling bieden, maar dit weegt niet op tegen de extra kosten die u moet maken.

Meeverhuizen met de functie of niet meeverhuizen

Zodra uw baan over wordt gezet naar een andere locatie kunnen enkele of alle werknemers meestal meeverhuizen naar de andere locatie. Indien de afstand naar de andere locatie niet groot is, kunt u ervoor kiezen om de reistijd voor lief te nemen. Grote afstanden maakt het noodzakelijk om te gaan verhuizen. Vaak wordt toch gekozen om in eerste instantie de afstand te overbruggen. De beslissing om gelijk te gaan verhuizen is namelijk te groot om te nemen. Uw baan blijft bestaan, maar de invulling zal anders worden en kan erg tegen gaan vallen. Gelijk verhuizen is een beslissing die onomkeerbaar is en negatief kan uitvallen.

Een baan accepteren die verhuizing noodzakelijk maakt

Nederland is klein, maar de reisafstanden kunnen toch enkele honderden kilometers enkele reis bedragen. Een geaccepteerde baan in een ander deel van het land maakt verhuizing noodzakelijk. In een gezinssituatie kan het echter lastig zijn. De partner heeft waarschijnlijk een baan in de buurt van de huidige woonplaats, de kinderen zijn aan de omgeving gebonden en familie en vrienden moet u achterlaten bij een verhuizing. In gezinssituaties is het vaak verstandig om niet gelijk de grote stap te zetten. Verhuizen kan altijd nog, zodra blijkt dat de functie goed bevalt en de uitzichten binnen het bedrijf goed zijn. In eerste instantie is het verstandig om indien mogelijk vier dagen te gaan werken (negen of tien uur per dag) om daarna weer naar huis te keren. Op deze manier kunt u de proefperiode doorstaan, en weet u in hoeverre dit de functie is die u in gedachten had.

Reistijd beperken door richting het werk te verhuizen

Door de steeds langer wordende files is het voor forensen steeds lastiger om binnen een redelijke tijd de afstand tussen werk en huis te overbruggen. Bij goede vooruitzichten bij het bedrijf moet een afweging worden gemaakt tussen verhuizen en lange reistijden gedurende de rest van de carrière. Bent u niet van plan om nog vele jaren bij hetzelfde bedrijf te zitten, dan is het niet verstandig om te verhuizen om de reistijd te verminderen. Een toekomstige baan ligt misschien wel in een andere regio, of juist in de regio waar u in eerste instantie woonde.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verhuizen voor het werk"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 15-07-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!