InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Werken als conciërge

Werken als conciërge

Werken als conciërge Het beroep van conciërge is erg afwisselend. Je bent het eerste aanspreekpunt voor alle huishoudelijke zaken. In Nederland is er een relatief groot aanbod van vacatures voor het beroep van huismeester of conciërge. De doorgroeimogelijkheden zijn meestal wel beperkt. Wie het beroep van conciërge ambieert doet er goed aan om een facilitaire opleiding te volgen. Ook bestaat er een kans zonder opleiding een baan te vinden, maar dan wordt er meestal wel gelijksoortige ervaring verlangd. Een conciërge is verantwoordelijk voor de huishoudelijke gang van zaken op bijvoorbeeld een school of bij een bedrijf. De meeste grote instellingen hebben wel een of meerdere conciërges. Een andere aanduiding voor conciërge kan bijvoorbeeld zijn hoofd of medewerker facilitaire zaken of huismeester. Ook hotels hebben vaak een conciërge. Op middelbare scholen zijn conciërges vaak verantwoordelijk voor het beheer van de gebouwen. Zij zorgen bijvoorbeeld voor de aansturing van de schoonmakers, verrichten (kleine) reparatiewerkzaamheden en zorgen voor de inrichting van de school. Daarnaast verrichten zij vaak kantinewerkzaamheden en grijpen bijvoorbeeld in wanneer leerlingen ruzie met elkaar maken of geven hun strafopdrachten, zoals buiten het plein vegen. Het aantal conciërges dat op een school werkzaam is hangt af van de omvang van de school.

Doorgroeimogelijkheden

Er is een vrij grote vraag naar conciërges. Het baanaanbod is vrij stabiel, omdat instellingen nu eenmaal mensen nodig hebben die zorg dragen voor het beheer van de gebouwen. Het arbeidsperspectief is goed. Wel zijn de doorgroeimogelijkheden binnen het beroep zelf beperkt. Iemand die conciërge is kan hooguit streven naar de functie van hoofdconciërge. De doorgroeimogelijkheden zijn beperkt omdat er vaak niet heel directe alternatieven zijn die in het verlengde liggen van het beroep. Wel is het soms mogelijk binnen een bepaalde organisatie verder door te groeien, bijvoorbeeld als technisch medewerker.

Salaris van een conciërge

Een conciërge zit doorgaans aan de onderkant van het loongebouw. Dat komt omdat voor het werk geen hoog opleidingsniveau vereist is. Anno 2015 ligt het loon voor een startende conciërge op ongeveer 2000 euro bruto bij een fulltime baan. Dit kan op basis van ervaring en leeftijd oplopen tot ongeveer 2700 euro.

Opleiding tot conciërge

Van hoofdconciërges wordt vaak een opleiding verwacht op MBO 4-niveau. De meest geschikte opleiding tot conciërge is de opleiding facilitaire zaken. Deze opleiding wordt op een groot aantal MBO-scholen gegeven waaronder in Rotterdam, Groningen, Hoogezand, Amsterdam, Utrecht, Leiden en Nijmegen. Voor een conciërge zelf liggen de eisen vaak iets lager. Ook iemand zonder opleiding komt hier vaak voor in aanmerking. Wel verlangen de meeste instellingen dat de (hoofd)conciërge een BHV-cursus gevolgd heeft of wil volgen. Van mensen zonder opleiding wordt vaak wel verlangd dat ze enige ervaring hebben in een soortgelijke baan of functie.

Eigenschappen

Als conciërge dien je over een aantal vaardigheden te beschikken. Allereerst is het belangrijk dat je klantgericht bent. Je bent meestal een centrale schakel in de organisatie en mensen zullen met allerlei vragen naar je toekomen. Daar zitten ook minder leuke vragen bij, bijvoorbeeld het toilet dat verstopt is. Daarnaast dien je ook goed met mensen te kunnen samenwerken en zelf initiatief te nemen. Als conciërge heb je een afwisseling van taken en binnen je werk zul je zelf moeten bepalen wat op dat moment prioriteit heeft. Je moet dus ook goed kunnen plannen en organiseren. Een laatste belangrijke eigenschap is accuraatheid.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • http://www.nationaleberoepengids.nl/Concierge_Hoofdconcierge

Reageer op het artikel "Werken als conciërge"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!