InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > HRM, wat is dat nou eigenlijk?

HRM, wat is dat nou eigenlijk?

HRM, wat is dat nou eigenlijk? HRM, waarschijnlijk heeft u er wel eens over gehoord. Personeelsbeleid en personeelsmanagement worden tegenwoordig steeds vaker omgedoopt tot HRM (In België beter bekend als Beleid Menselijk Potentieel) Het is een modetherm, maar wat houdt HRM eigenlijk in? In dit artikel zal het allemaal wat duidelijker worden. Ook zal ik de HRM-visie van wijsbek verduidelijken. De letter HRM houden Human Resource Management in.
HRM is een benadering van het personeelsmanagement.
HRM is gebaseerd op een 5-tal uitgangspunten namelijk:
  • De werknemer wordt door het personeelsmanagement gezien als een bron van opbrengstne (human capital) in plaats van een een kostenpos.
  • Het personeelsmanagement is een integraal onderdeel van het strategische beleid van een organisatie
  • De verantwoordelijkheid voor het personeelsmanagement ligt bij het topmanagement en de uitvoering van het personeelsmanagement wordt geintegreerd in het lijnmanagement in plaats van zowel de verantwoordelijkheid voor als de uitvoering van het personeelsmanagement te delegeren als een stafspecialisme.
  • De personeelsinstrumenten zijn in samenhang ontwikkeld
  • Het personeelsmanagement is gericht op integratie van het werknemers- en het organisatiebelang

HRM visie van Wijsbek:

Een HRM visie heeft drie belangrijke functies:
  • Het topmanagement geeft aan welke betekenis het toekent aan HRM in het kader van het ondernemingsbeleid en welke consequenties daaraan verbonden worden ten aanzien van dit HRM.
  • De HRM-visie beschrijft wat de organisatie verwacht van de medewerkers en wat de medewerkers in ruil daarvoor mogen verwachten. Het gaat hierbij om het realiseren van een evenwichtige samenhang tussen de doelstellingen van de organisatie enerzijds en de ontwikkelingsbehoeften van de medewerkers anderzijds.
  • De HRM-visie vormt een belangrijke leidraad voor het management in de wijze van omgaan met de medewerkers
© 2007 - 2017 Sonisch, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Human Resource managementHuman resource management,wat is dit precies? en van begin tot eind de stappen hoe je mensen gaat werven voor een organi…
De rol van P&O (Personeelszaken)De rol van P&O is zich in vele opzichten aan het herpositioneren. De moderne rol van Personeelszaken bestaat onder ander…
Verwachtingen werkgevers komende jaren optimistischerVerwachtingen werkgevers komende jaren optimistischerEr zijn heel wat onderzoeken die erop duiden dat zowel bedrijven als consumenten de komende jaren geen florissante tijde…
Rol P&O in relatie tot integraal managementRol P&O in relatie tot integraal managementIn veel organisaties wordt er gewerkt volgens het model van integraal management. In sommige organisaties levert dit vaa…
Personeelsplanning en PersoneelsbehoefteBij het maken van een personeelsplanning en het bepalen van de behoefte aan personeel komt heel wat bij kijken, in dit a…

Reageer op het artikel "HRM, wat is dat nou eigenlijk?"

Reacties

De Jong, 08-09-2012 18:07 #5
"HRM, wat is dat nou eigenlijk?" is de titel van deze tekst. Ik weet niet precies wat de bedoeling was van de auteur, maar het antwoord op deze vraag vind ik hier in elk geval niet. De tekst is m.i. vooral geschikt als voorbeeld van verbale gebakken lucht en wollig taalgebruik.

Chris, 14-02-2012 12:11 #4
Een goede HR medewerker is zeer waardevol voor de onderneming en levert ook zeker geld op. Het probleem is dat veel administratieve werknemers de personeelszaken "er wel even bij doen". Wat gaat leiden tot veel toekomstige kosten en nog veel meer niet ontvangen premies en subsidies.

Gerritseric (infoteur), 15-07-2009 16:21 #3
De werknemer wordt door het personeelsmanagement gezien als een bron van opbrengstne (human capital) in plaats van een een kostenpost. Helaas zijn de meeste HRM-medewerkers een echte kostenpost, want iets opleveren dat doen ze niet, hahaha.
Een vak voor mensen die al op vroege leeftijd zijn gestopt met nadenken. Eric :-)

Marjola, 03-07-2008 18:36 #2
Goede dag, HRM is niet zoals een persoon verdedigen in zaken waar ze onterecht in probleem kwam en met kans dat ze haar ontslag?dit heeft iets te maken met de rechten van de arbeiders?ja?

Hendrik, 02-06-2008 11:40 #1
Een mooi artikel!

Infoteur: Sonisch
Laatste update: 24-08-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Reacties: 5
Schrijf mee!