InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Werktijden jongeren

Werktijden jongeren

Werktijden jongeren De werktijden voor jongeren zijn onlangs gewijzigd. Zo mogen 15-jarigen voortaan tot 21.00 s avonds werken. De werktijden zijn vastgelegd in de Arbeidstijdenwet en in het Arbeidsomstandighedenbesluit. Wat zijn de werktijden voor jongeren van 13, 14, 15, 16 en 17 jaar oud?

Werktijden jongeren

De werktijden voor jongeren zijn vastgelegd in de Arbeidstijdenwet. Hoe jonger de werknemer, des te strenger de regels met betrekking tot Arbeidstijden. Een gedetailleerd overzicht is te vinden op de website van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Werkzaamheden 13- jarige en 14-jarige

Jongeren van 13 en 14 jaar mogen hulpwerkzaamheden verrichten in een winkel, zoals schoonmaken en het helpen met inpakken, folders bezorgen en helpen bij het plukken van fruit. Ze zijn behoorlijk beperkt in de werkzaamheden die ze mogen verrichten. Zo mogen ze niet werken op zondag, niet achter de kassa zitten of bedienen in een restaurant.

Werktijden jongeren 13- jarige en 14- jarige

Jongeren van 13 en 14 jaar mogen tussen 8.00 en 19.00 werken op schooldagen, maar niet meer dan twee uur per schooldag. Het maximum aantal uren is 12 per week. Tijdens vakantiedagen is dat tussen 7.00 en 19.00, met een maximum van zes uur per dag. Wat betreft vakantiewerk mogen zij maximaal vier weken werken, waarvan er drie aaneengesloten mogen zijn.

Werkzaamheden 15- jarige

Jongeren vanaf 15 jaar mogen helpen met bedienen, een krantenwijk lopen en werken via een uitzendbureau. Ze mogen niet werken in een fabriek, niet achter de kassa zitten en geen zware dingen tillen.

Werktijden 15-jarige

Jongeren van 15 jaar mogen zowel op schooldagen als op vakantiedagen tussen 7.00 en 21.00 werken. Het is verboden om langer dan 8 uur per dag te werken. Tijdens schoolweken is het maximum aantal uren 12. Het is verboden om meer dan zes weken per jaar in de vakantie te werken (waarvan 4 weken aaneengesloten).

Werkzaamheden 16-jarige en 17-jarige

16- en 17 -jarigen mogen uiteraard alle werkzaamheden verrichten die voor 13-, 14-, en 15-jarigen zijn toegestaan. Vanaf deze leeftijd is het toegestaan om achter de kassa te werken. Zij mogen ook werken met lichte machines, mits er toezicht is van een deskundige volwassene. Het is ook toegestaan om te werken op zondag.

Werktijden 16-jarige en 17-jarige

Voor jongeren van 16 en 17 jaar zijn de arbeidstijden verruimd. Zij mogen werken tussen 6.00 22.00 of 7.00 23.00. In totaal mogen zij niet meer dan 9 uur per dag werken en 45 uur per week.
© 2011 - 2014 Rebeccahoogers, gepubliceerd in Juridisch (Zakelijk) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Werken als 13 of 14-jarige: Soort werk, werktijden en loonWerken als 13 of 14-jarige: Soort werk, werktijden en loonVeel jongeren hebben een bijbaantje. De hoeveelheid uren dat een jongere mag werken en de tijden waarop arbeid verricht…
Hoeveel uren mag ik maximaal werken?Hoeveel uren mag ik maximaal werken?De werknemers worden beschermd door de arbeidstijdenwet. De werkgever en de werknemers moeten zich houden aan deze wet,…
Werken als 16-jarige: Soort werk, arbeidstijden en loonWerken als 16-jarige: Soort werk, arbeidstijden en loonVeel jongeren hebben een (bij)baantje. De hoeveelheid uren dat een jongere mag werken en de tijden waarop arbeid verrich…
Werken als 17-jarige: Soort werk, arbeidstijden en loonWerken als 17-jarige: Soort werk, arbeidstijden en loonVeel jongeren hebben een bijbaantje. In de Nederlandse wet staat omschreven hoeveel uur een jongere maximaal mag werken…
Werken als 15-jarige: Soort werk, arbeidstijden en loonWerken als 15-jarige: Soort werk, arbeidstijden en loonVeel jongeren hebben een bijbaantje. De hoeveelheid uren dat een jongere mag werken en de tijden waarop arbeid verricht…
Bronnen en referenties
  • CNV Jongeren

Reageer op het artikel "Werktijden jongeren"

Reacties

Ilse, 15-10-2014 19:21 #3
Mijn zoon van 14 moet stage lopen van school. Nu word hij verplicht om 6.00 uur op de fiets naar zijn stage plek te gaan op zich nog geen crime maar hij moet een uur fietsen, dan is hij om 16.00 uur klaar rn moet weer een uur terug fietsen. Is dit niet een beetje teveel voor een 14 jarige?

Luuk Bekkers, 31-05-2012 15:39 #2
Oke, ik heb een vraag: "Mijn vriendin in 16 en moet van de Albert Heijn om 5 uur 's ochtends beginnen. Ik ben het daar evenals haar vader niet mee eens om haar zo vroeg over straat te laten gaan! Dit argument weigert haar baas aan te horen en beveelt haar nogmaals om 5 uur te beginnen. Is dit legaal? Wat kunnen we hieraan doen?

Leo Bonefaas, 28-07-2011 08:04 #1
Jammer natuurlijk, maar de wijziging van de Nadere Regeling Kinderarbeid per 1-8-2011 houdt voor de 15-jarige in dat alleen in de schoolvakanties tot 21.00 uur gewerkt mag worden! In schoolweken blijft staan dat tussen 19.00 en 07.00 uur niet gewerkt mag worden!

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 3
Schrijf mee!