InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Advocaatkosten: aftrekbaar, tarief, rechtsbijstand

Advocaatkosten: aftrekbaar, tarief, rechtsbijstand

Advocaatkosten: aftrekbaar, tarief, rechtsbijstand Advocaat nodig? Over de kosten, tarief, loon, vergoeding, honorarium, kostenaftrek en rechtsbijstand. Een advocaat kost geld, soms heel veel geld. Waarom zit er zoveel verschil tussen advocaten en hoe houdt je de kosten zo laag mogelijk?

Vaste tarieven?

In sommige gevallen is een advocaat nodig. Zoals bijvoorbeeld bij echtscheiding of een strafzaak. Een advocaat is nodig wanneer men naar de rechtbank moet en een advocaat verlicht is, of wanneer er sprake is van een ingewikkelde juridische kwestie. Een advocaat helpt ook als tussenpersoon bij een onderhandeling of bij het schrijven van een juridische brief.

Een advocaat kent geen vaste tarieven. Iedere advocaat kan dus zijn eigen tarief vaststellen. Er is geen wet die de advocaatkosten heeft vastgelegd. Sommige advocaten werken volgens een uurloon, terwijl de ander een vast prijs afspreekt voor de gehele zaak.

Uurloon van een advocaat

Om een idee te geven van het uurloon van een advocaat: het gemiddelde uurtarief bedraagt 220 euro. De top ligt rond de 450 euro per uur, terwijl het laagste bedrag rond de 80 euro per uur ligt. Waarom het verschil zo groot is, is onbekend. Wel zal een advocaat met naam over het algemeen meer vragen, omdat deze zeer veel gevraagd wordt. Een beginnende advocaat zonder naam zal vaak wat lager in prijs zitten.

Tarieven per provincie

Per provincie verschillen de tarieven van advocaten niet erg van elkaar. Een uurloon van een advocaat is dus niet plaatsgebonden. Van een grote stad als Amsterdam zou je denken dat hier alleen maar dure advocaten zitten, maar niets is minder waar: juist in Amsterdam zijn er een aantal advocatenkantoren ter vinden die een uurtarief van 70 euro hanteren.

Rechtsbijstand

Wanneer het inkomen laag is, kan er rechtsbijstand woeden aangevraagd. Een deel van de advocaatkosten wordt dan door de Raad voor Rechtsbijstand betaald. Een bewijs van onvermogen is niet meer nodig, de advocaat zelf doet de aanvraag voor rechtsbijstand. Voor 2011 geldt een inkomensgrens voor gehuwden of samenwonenden van 24.200, de eigen bijdrage bedraagt van 125 euro, ongeacht de totale kosten. Voor een alleenstaande ligt de grens op 17.300. Hoe meer er verdiend wordt, hoe meer eigen bijdrage.

Wanneer het inkomen van gehuwden of samenwonenden uitkomt boven de 34.700, wordt er geen rechtsbijstand meer verleent. Voor een alleenstaande is deze grens 24.600.

Advocaatkosten aftrekbaar?

In geval van een echtscheiding zijn advocaatkosten alleen aftrekbaar wanneer er kosten zijn gemaakt voor het ontvangen van partneralimentatie. Dit geldt alleen voor de ontvanger va de partneralimentatie. Advocaatkosten met betrekking op werkontslag of een ontslagvergoeding zijn ook niet aftrekbaar. Dit was voorheen wel het geval. Sinds 2001 is deze regel gewijzigd.

Maak duidelijk afspraken met de advocaat omtrent de kosten. Een advocaat kan werken op basis van uurloon of een vast tarief met je afspreken. Wanneer verwacht wordt dat er veel tijd met een zaal gemoeid gaan, zou een vast prijsafspraak het meest gunstige zijn. In geval van klein zaken is een uurtarief weer gunstiger.

De meeste advocaten vragen voor een eerste gesprek, het intakegesprek, veelal niks. Dit gesprek is gratis. Benut dit gesprek om de kosten te bespreken.

Een tip om advocaatkosten zo laag mogelijk te houden, is het voorwerk zoveel mogelijk zelf te doen. Verzamel de benodigde papieren, zoek alvast wat zaken zelf uit, regel alles wat nodig is. Maak tussentijds geen afspraak met de advocaat wanneer dit niet noodzakelijk is. Ieder bezoek, maar ook ieder telefoontje of ieder mailtje, wordt in rekening gebracht. Houdt hier rekening mee. Via internet is vaak ook veel te vinden over een soortgelijke zaak.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een advocaat, eigen bijdrage tabelWat kost een advocaat, eigen bijdrage tabelDe kosten van een advocaat worden per zaak en per cliënt bepaald. Het tarief van een advocaat ligt dus niet vast. Een ad…
Echtscheiden doe je zo!Echtscheiden doe je zo!De kogel is door de kerk. Je wilt scheiden. Misschien heb je de beslissing samen genomen met je partner of misschien ben…
Gesubsidieerde rechtsbijstand - Pro Deo advocaatGesubsidieerde rechtsbijstand - Pro Deo advocaatMensen die een advocaat nodig hebben maar deze niet kunnen betalen kunnen een beroep doen op de Wet op de Rechtsbijstand…
Vijf tips om advocaatkosten te besparen als je gaat scheidenVijf tips om advocaatkosten te besparen als je gaat scheidenNaar de advocaat gaan, kost geld. En niet zo´n klein beetje ook. Vooral als men niet in aanmerking komt voor gefinancier…
Wat kost een advocaat?Wat kost een advocaat?Een advocaat inhuren is erg kostbaar. De kosten per uur kunnen oplopen tot een tarief van 400 euro per uur.
Bronnen en referenties
  • Advocatenorde.nl

Reageer op het artikel "Advocaatkosten: aftrekbaar, tarief, rechtsbijstand"

Reacties

Syb, 14-08-2015 22:19 #2
Mijn advocaat heeft mij zijn tarieven/mogelijkheden voorgelegd met het verzoek een keuze te maken i.v.m. een prijsafspraak.
Ik heb drie keuzes voorgeschoteld gekregen.
1: een vast uurtarief ad 270,-, exclusief 5% kantoorkosten en 21 % BTW. Wat bij erkenning bij de wederpartij verhaalt kan worden.

2: een verlaagd uurtarief ad 150,- exclusief 5% kantoorkosten en 21 % BTW, met daarnaast - bij winst - een resultaatsafhankelijke beloning van de opbrengst als volgt:
0 - 25.000. 11%
25.000 - 50.000. 7 %
Het meerdere. 5
3:een verlaagd uurtarief conform punt 2 met - bij winst - een hoger
Ik moet tussen de drie mogelijkheden. Kunt u mij raadgeveven welk Van de drie mogelijkheden voor mij het gunstigste is?

Martin, 25-02-2014 08:32 #1
Mijn huidige partner is verwikkeld in een rechtszaak om uitbetaling te krijgen van haar opgebouwde partnerpensioen. Zijn de advocaatkosten, deurwaarder en griffierechten aftrekbaar van de belasting?

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 02-10-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 2
Schrijf mee!