InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Wat doet een deurwaarder?

Wat doet een deurwaarder?

In een incassotraject wordt in eerste instantie geprobeerd om het achterstallige bedrag op een zo goedkoop mogelijke manier te incasseren. Als uiterste middel kan de deurwaarder worden ingezet. Dit is vaak een laatste middel om het schuldbedrag geïncasseerd te krijgen. Iedereen kan wel eens een rekening vergeten. U kunt echter niet zo vaak de betaling vergeten dat u uiteindelijk een deurwaarder voor de deur krijgt. In eerste instantie zal de schuldeiser een herinnering sturen en een aanmaning. Indien de betalingen nog steeds achterblijven wordt vaak een incassobureau ingeschakeld. Mocht de betaling nog steeds achterwege blijven, dan kan de deurwaarder worden ingeschakeld.

Het herinneringen traject

De schuldeiser verwacht de betaling binnen een bepaalde termijn. In de praktijk blijkt soms dat dit nog niet voldoende is om de schuldenaar aan te sporen om de openstaande rekening te betalen. Na de herinnering en de aanmaning, gaat de schuldeiser zwaardere middelen inzetten om het geld te ontvangen waar ze recht op hebben.

Inschakelen van een incassobureau

U kunt een incassobureau inhuren om uw vordering te gaan verhalen. Op het moment dat het incassobureau wordt ingeschakeld, zal de te betalen rekening voor de schuldenaar ook hoger worden. Het incassobureau neemt als het ware de vordering over en probeert om het bedrag alsnog te incasseren. Vanaf dit moment moet de schuldenaar de zaak afwikkelen met het incassobureau. De schuldeiser is er als partij tussenuit.

Inschakelen van een deurwaarder

De deurwaarder heeft meer mogelijkheden om het bedrag te incasseren. De deurwaarder heeft mogelijkheden die de schuldeiser zelf en het incassobureau niet hebben. Ze kunnen bijvoorbeeld een boedel beslag of een loonbeslag opleggen, een dagvaarding uitbrengen en een huis ontruimen. Door deze middelen krijgt de deurwaarder vaak wel betalingen los als het op een andere manier niet gelukt is.

Van een kale kip valt niet te plukken

Ondanks de middelen die de deurwaarder tot beschikking hebben, bestaat er nog geen garantie dat het bedrag ook daadwerkelijk verhaald gaat worden. Van iemand die geen geld en ook geen waardevolle bezittingen heeft, valt niets te verhalen.

Onterechte vorderingen

U kunt ook aangeslagen worden voor bedragen die u niet verschuldigd bent. Toch moet u altijd reageren op herinneringen, aanmaningen en correspondentie van het incassobureau en de deurwaarder. Indien u kunt aantonen dat de claim onterecht is, staat u sterk.

In het geval u de vordering niet in één keer kunt betalen. kan er mogelijk een betalingregeling worden afgesproken. Op het moment dat de deurwaarder voor de deur staat, bent u eigenlijk al te laat om een gunstige regeling af te spreken. De deurwaarder kan ook betalingsregelingen maken, maar verwacht geen coulante houding. Daarnaast is de totale rekening uiteraard ook veel hoger geworden in vergelijking met de oorspronkelijke schuld.

Hoe hoog zijn de extra kosten van een incassobureau of deurwaarder?

Deze tarieven liggen niet vast en zijn ook afhankelijk van het bedrag dat u oorspronkelijk verschuldigd was. De kosten zijn in ieder geval dermate hoog dat u dit traject moet proberen te voorkomen.

Een kleine vordering via de deurwaarder

In principe kan het niet uit om voor een kleine vordering een deurwaarder in te schakelen. De kosten kunnen namelijk hoger zijn dan de opbrengst. Toch doen bedrijven dit vaak wel om een daad te stellen. Een verzekeraar heeft standaardprocedures om achterstallige bedragen toch geïncasseerd te krijgen. Dit doen zij om te voorkomen dat de klanten te licht gaan denken over premieachterstanden. Door ook kleine betalingen af te dwingen, geven de verzekeraars aan dat ze niet met zich laten sollen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat doet een deurwaarder?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 21-07-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!