Bedrijfsovername en bedrijfsverkoop: het proces in 6 fasen
Bij een overname, overdracht of verkoop van een bedrijf komt veel kijken. Veel mensen weten niet hoeveel werk er in een bedrijfsovername zit. Er moet een waardebepaling gedaan worden van het bedrijf en de financiële situatie moet worden geanalyseerd. Dit zijn 2 kleine onderdelen van de overdracht. Wanneer je de bedrijfsovername of bedrijfsverkoop goed wil laten verlopen moet je 3 tot 5 jaar van te voren beginnen met de overname. De overname is op te delen in 6 fasen.
6 fase bedrijfsoverdracht / bedrijfsverkoop
Er zijn een aantal ?vaste? fasen bij de overdracht van een bedrijf.
- Fase 1 Oriënteren
- Fase 2 Informeren
- Fase 3 Verkoopklaar maken van de onderneming
- Fase 4 Zoeken naar kandidaat kopers
- Fase 5 Verkoop
- Fase 6 Overdacht
Deze zes fasen omvatten de overdracht van de onderneming nog niet. Onder iedere fase dient gekeken te worden naar meerdere zaken. De fasen zullen uitvoerig besproken worden in dit rapport. Daarbij zullen de fasen ingevuld worden naar de situatie van het Motorpaleis.
Fase 1 Oriënteren
Tijdens deze fase wordt gekeken naar de volgende zaken:
- Wanneer wil de huidige eigenaar de onderneming overdragen?
- De doelstellingen van de overdracht
- Welke betrokkenheid wil de heer Whielie hebben na de overdracht van het Motorpaleis?
- Financiële en fiscale informatie
- Welke overdrachtsopties bestaan er voor het Motorpaleis?
Tijdens deze fase zal de rol van het adviesbureau niet noodzakelijk zijn. Deze zaken dienen duidelijk te zijn voor het inschakelen van het adviesbureau.
Fase 2 Informeren
Tijdens deze fase wordt er gekeken naar de volgende zaken:
- Informatie verzamelen over gelijksoortige overdrachten die recent zijn voorgekomen.
- Voorlichtingen bezoeken over overnames en fusies bij de Kamer van Koophandel, Banken en brancheorganisaties.
- Kopersprofiel opzetten.
Tijdens deze fase zal de rol van het adviesbureau ook niet nodig zijn. Eventueel kan er wel hulp ingeschakeld worden bij het opstellen van een kopersprofiel. Om op deze manier een zo duidelijk mogelijk kopersprofiel op te stellen. Dit is van belang bij het zoeken naar potentiële kopers van de onderneming.
Fase 3 Verkoopklaar maken van de onderneming
Tijdens deze fase wordt er gekeken naar de volgende zaken:
- Inschakeling adviseur: offertes aanvragen
- Bedrijfsanalyse (waardebepaling):
- Marktpositie
- Kwaliteit huidig management en toekomstig management
- Financiële positie
- Staat van onderhoud van de onderneming
- Schone balans
- Versterking juridische structuur
- Gezonde financiële structuur
- Informeren van belanghebbenden in onderneming
- Vaststellen van de verkoopwijze van de onderneming
Fase 4 zoeken naar kandidaat kopers
Tijdens deze fase wordt er eerst gekeken naar de volgende bronnen om kandidaat kopers te zoeken:
- Netwerk ( familie, branchevereniging, tijdschriften, kranten en internet)
- Werknemer (Management buy out)
- Starter (Management buy in)
- Concurrenten en leveranciers (strategische partij)
Na alle bronnen geraadpleegd te hebben kan er gekeken worden naar de volgende tussenfasen:
- Selectie van kandidaat kopers.
- Achtergronden nalopen van kandidaat kopers.
- Kennismaking met potentiële kopers.
- Onderhandelingen met potentiële koper.
- Waardebepaling van de onderneming.
- Bepalen welke kandidaat de onderneming over gaat nemen.
Fase 5 Verkoop
In de fase van verkoop zullen de volgende tussenfasen gemaakt worden:
- Letter of intent
- Due diligence onderzoek
- Contractonderhandelingen
- Ondertekening
- Communicatieplan
Fase 6 Overdracht
Tijdens de overdracht zullen de volgende tussenfasen doorlopen worden:
- Informatie belanghebbenden
- In- en uittreding van directie en werknemers
- Integratie
Dit zijn 6 de fases die bij een bedrijfsoverdracht van belang zijn. Zonder deze fasen kan een bedrijfsoverdracht snel mislukken.