InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Nul uren contract heeft alleen maar nadelen

Nul uren contract heeft alleen maar nadelen

Nul uren contract heeft alleen maar nadelen Een nul uren contract biedt voor de werkgever veel voordelen. Voor een werknemer heeft het alleen maar nadelen. Zoals de naam al doet vermoeden is er een overeenkomst gesloten tussen de werkgever en de werknemer, maar het aantal te werken uren is niet in het contract opgenomen. Het grote voordeel voor de werkgever is dat ze medewerkers achter de hand hebben die ze niet door hoeven te betalen in rustige periodes, maar zodra het druk is, kunnen deze werknemers ingeschakeld worden. Andere benamingen voor dit soort contracten zijn oproepcontract en contract met uitgestelde prestatieplichten.

Wanneer worden nul uren contracten gebruikt?

Dit zal vooral gebeuren is sectoren waar het werkaanbod sterk fluctueert. In de horeca kan het de ene dag druk zijn, terwijl de rest van de week het rustig blijft door slechte weer. Door nul uren contracten aan te bieden, kan de werkgever eenvoudig ingewerkte oproepkrachten inzetten, terwijl ze niet betaald hoeven te worden in rustige periodes. Nul uren contracten komen veel voor in de gezondheidszorg en de horeca.

Werknemer met een nul uren contract heeft ook rechten

Een nul uren contract wil niet zeggen dat de werknemer met dit contract overgeleverd is aan de grillen van de werkgever. De werknemer heeft rechten, waar de werkgever zich aan moet houden. Bepaalde rechten kan van afgeweken worden in de CAO, andere mag juist niet van afgeweken worden. Gedurende de eerst zes maanden van het contract, wordt er alleen loon betaald voor de gewerkte uren.

Bij contracten die langer lopen, kan de werknemer recht hebben op doorbetaling van het gemiddelde loon. Dit is door de werkgever te voorkomen door een nieuw nul uren contract af te sluiten. Het is echter niet toegestaan om tijdelijke contracten te blijven afsluiten. Het vierde contract is een contract voor onbepaalde tijd.

Nul uren contract loopt langer dan zes maanden

In de CAO mag van deze periode van zes maanden worden afgeweken. Indien het niet is vastgelegd in de CAO, geldt de termijn van zes maanden. In de volgende maanden heeft de oproepkracht recht op doorbetaling van het gemiddelde loon van de afgelopen drie maanden. De werkgever kan dit omzeilen door een nieuw nul uren contract af te sluiten.

Wat zijn de verplichtingen van de werkgever?

Het uurloon moet minimaal gelijk zijn aan het minimumloon, en ze moeten verzekerd zijn voor de sociale werknemersverzekeringen. De oproepkracht mag niet opgeroepen worden voor het verrichten van minder dan drie uren achtereen.

Nadelen voor de werknemer

Een werknemer gaat een nul uren contract aan, als het niet mogelijk is om een regulier arbeidsovereenkomst te krijgen. Het is een ideale manier om bij een werkgever in de kijker te komen. Het contract zelf biedt geen voordelen voor de werknemer. Ze moeten maar afwachten wanneer ze opgeroepen worden, en zijn hierin volledig afhankelijk van de werkgever. Het salaris zal gelijkgesteld zijn met het minimumloon. De werknemer heeft in beginsel de verplichting om te komen werken op momenten dat hij of zij wordt opgeroepen.

Kortom het is geen arbeidsovereenkomst waar op gebouwd kan worden, maar het kan wel kansen bieden voor de werknemer.
© 2011 - 2014 Juul, gepubliceerd in Banen (Zakelijk) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.hrpraktijk.nl/ads/Nul_uren_contract.html

Reageer op het artikel "Nul uren contract heeft alleen maar nadelen"

Reacties

Vreugdenhil, 15-04-2013 18:55 #2
Hoe zit het met de pensioen opbouw, of kom je dan in een pensioen gat?

Bob Thoolen, 09-01-2013 12:33 #1
Beste mensen

Ik ben een student van 23 jaar oud en werk nu al 1,5 jaar bij sixt rent a car. ik heb zojuist mijn 6 maanden contract opgestuurd gekregen. eenmaal het contract te hebben doorgezelen ben ik er achter gekomen dat mijn bruto uurloon 6,89 is. Nou is mij vraag klopt dit ik heb op jullie site gekeken en daar stond in dat ik minimaal rond de 9 euro hoor te verdienen. Ik heb hiervoor een jaar contract gekregen toen was ik dus 22. Ik ben bang dat ik al ruim een jaar met het minimumloon van een 21 jarige werk.

Mijn volgende vraag is wat kan ik er aan doen als er zich problemen voorkomen?

Met vriendelijke groet
Bob Thoolen

Infoteur: Juul
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 2
Schrijf mee!