InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Originele sollicitatiebrief schrijven

Originele sollicitatiebrief schrijven

Originele sollicitatiebrief schrijven Sommige vacatures leveren tientallen sollicitanten op. Dan is het belangrijk om jezelf te onderscheiden van de andere kandidaten door een originele sollicitatiebrief te schrijven. Hoe kun je een originele sollicitatiebrief schrijven? Welke openingszinnen zijn origineel, verrassend en pakkend? Dit artikel geeft tips, zodat je met kop en schouders boven de massa uitsteekt.

Originaliteit van de sollicitatiebrief

Een sollicitatiebrief hoeft niet per se origineel te zijn, maar dient uiteraard geen aaneenschakeling van clichés te zijn. Probeer wel jezelf te onderscheiden van de andere kandidaten. Smaken verschillen, net als gevoel voor humor. Maak daarom geen grapjes in een poging origineel te zijn.

Originele openingszinnen sollicitatiebrief

Negentig procent van alle sollicitatiebrieven begint met de openingszin “Naar aanleiding van uw advertentie in ….”. Het is dus opvallend als je een andere openingszin kiest, het liefst een prikkelende zin die uitnodigt tot lezen. Bij het bepalen van de openingszin moet je wel rekening houden met de sfeer en uitstraling van het bedrijf of de organisatie waar je solliciteert. Het moet wel passend zijn. Als je solliciteert bij een formeel makelaarskantoor, is een informele opening geen goed idee.

Begin je zin met een vraag
Een vraag trekt meteen de aandacht.
“Heeft u wel eens gedacht aan een accountant met ambitie en enthousiasme, die …”
“Zijn er vacatures voor een beleidsmedewerker binnen uw organisatie?”

Originele openingszinnen
“U zoekt een enthousiaste eventmanager en dat is exact de functie die bij mijn kwaliteiten past.”
“Toen ik uw vacature las, dacht ik: ….”

Verwijzen naar telefoongesprek
Door van tevoren te bellen kun je extra informatie krijgen over de functie waar je naar wilt solliciteren. Een voordeel is dat het een originele openingszin als resultaat heeft. De selecteur zal de brief met meer aandacht lezen. Je kunt ook refereren naar eerdere contacten. Misschien ken je iemand via je netwerk.

Actualiteit
Als je solliciteert naar een functie waarbij actualiteit een belangrijke rol speelt, zoals journalist, communicatiemedewerker of beleidsmedewerker bij een gemeente, dan kun je een actueel onderwerp uitlichten dat direct te maken heeft met de functie waarnaar je solliciteert.

Tips openingszinnen sollicitatiebrief

Als je niet voor een echte uitspatting durft te gaan, kun je wellicht de volgende openingszinnen proberen, die nog relatief “veilig” zijn:
“Toen ik vanmiddag de vacature las voor Systeemconsultant, werd ik meteen enthousiast.”
“Via deze weg wil ik graag solliciteren naar de functie van secretaresse binnen uw bedrijf.”
Toegeven, deze zinnen zijn verre van origineel, maar toch anders dan de beruchte “naar aanleiding van “ zin.

Originele sollicitatiebrief schrijven

Andere tips om een originele sollicitatiebrief te schrijven, zijn de volgende:
  • Ontwerp je eigen briefpapier, of middels een sjabloon van Word
  • Ontwerp je eigen logo. Zorg wel voor een professionele uitstraling.
  • Leg de nadruk op kennis en vaardigheden die zeer interessant zijn voor de werkgever
  • Vermijd clichés
  • Speel met taal
Gerelateerde artikelen
Het kopen van een sollicitatiebriefHet kopen van een sollicitatiebriefDe sollicitatiebrief en je CV zijn het visitekaartje wat je uitstuurt naar een bedrijf wanneer je solliciteert. Op basis…
Open sollicitatiebrief schrijvenOpen sollicitatiebrief schrijvenEen open sollicitatiebrief wordt vaak geschreven voor het vinden van een stageplaats. Maar ook op de arbeidsmarkt kan ee…
Succesvolle sollicitatiebrieven schrijvenSuccesvolle sollicitatiebrieven schrijvenEen sollicitatiebrief maakt het verschil tussen wel of niet uitgenodigd worden voor een sollicitatiegesprek. Wordt u noo…
Solliciteren: Hoe doe ik dat?Zoals je weet is het doel van een sollicitatiegesprek door de eerste selectie komen, door zicht te kwalifiseren dan de a…
Online solliciterenOnline solliciterenTegenwoordig is een online sollicitatiebrief eerder regel dan uitzondering. Toch is online solliciteren ook aan conventi…
Bronnen en referenties
  • Carrieretijger
  • Leren.nl

Reageer op het artikel "Originele sollicitatiebrief schrijven"

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!