Vijf tips voor een originele sollicitatiebrief
De discussie of een sollicitatiebrief origineel moet zijn of juist niet wordt telkens weer gevoerd. Dat komt omdat het soms wel belangrijk is en soms niet. In dit artikel wordt uitgelegd wanneer originaliteit de belangrijkste troef van een sollicitatiebrief is. En wanneer een goede veilige sollicitatiebrief voldoende is. Inclusief vijf tips voor een originele sollicitatiebrief.
De optimale mate van originaliteit voor een sollicitatiebrief staat in verhouding tot het aantal sollicitaties dat het bedrijf waar je solliciteert ontvangt. De beschikbare tijd voor sollicitatiegesprekken bij een bedrijf neemt niet recht evenredig toe met het aantal sollicitatiebrieven dat wordt ontvangen voor de functie.
Originele sollicitatiebrief overbodig
Bij een functie waar een zeer beperkt aantal mensen op solliciteert is originaliteit overbodig. De functie kan minder in trek zijn om uiteenlopende redenen; onaantrekkelijk werk, een vervelende locatie, slechte voorwaarden of zeer specialistisch werk. Dan heb je het meeste aan een goede en veilige brief die het gesprek veilig stelt.
Originele sollicitatiebrief van levensbelang
Is er echter een diepe recessie gaande? Betreft het een functie die zeer gewild is? Verwacht je dat het bedrijf honderden brieven ontvangt? Dan wordt originaliteit plotseling zeer belangrijk. Zijn je kwalificaties zo goed dat deze al op zichzelf origineel zijn - en je zeker bij de hoogst gekwalificeerde sollicitanten hoort - dan kan dat voldoende zijn. Ben je matig betiteld dan is dit het moment om risico te nemen.
Simpel gesteld: Hoe kleiner je kansen met een veilige standaardbrief, hoe interessanter om meer risico in je brief te nemen. Met een originele brief vergroot je dan je kansen op een uitnodiging voor een gesprek aanzienlijk.
Tips voor een originele sollicitatiebrief
Hoe schrijf je dan een originele sollicitatiebrief? Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Als algemeen advies geldt hoe meer de brief gepersonaliseerd is en aangepast aan de ontvanger; hoe origineler. Hier zijn vijf tips die je kan gebruiken om je brief er uit te laten springen en de aandacht van de lezer te trekken:
1. Persoonlijke aanhef
Gebruik de naam van de persoon die aan het hoofd van de sollicitatiecommisie staat of degene die de afdeling leidt waar je solliciteert als aanhef. Doe dit altijd ook al is deze naam niet vermeld bij de sollicitatie (is die dat wel dan is het minder origineel). Bel op om de naam te achterhalen als je deze niet hebt. Het zou je verbazen hoe vaak dit niet wordt gedaan.
2. Persoonlijke voorbeelden
Als je in de brief je kwaliteiten die van belang zijn voor het bedrijf beschrijft gebruik dan echte voorbeelden uit je leven. Er geldt bijna; hoe persoonlijker hoe beter. Gebruik dat je als student een keer een demonstratie bijwoonde tegen het verhogen van de studiefinanciering en dat op het moment dat de in pantser gehulde politieagent je onvriendelijk sommeerde de schattige protestborden in te leveren je je realiseerde dat het organiseren van demonstraties beter zou kunnen. Vanaf dat moment raakte je betrokken bij het beter organiseren van evenementen zoals: Bla, bla, bla. Nu wil je daar ook je beroep van maken.
3. Concrete voorbeelden
Stel een lijst op van alles dat je kan bedenken dat jij zou kunnen doen voor het bedrijf waar je solliciteert en waarom dit waarde heeft voor het bedrijf. Door specifieke voorbeelden te geven ben je origineel en val je op. Je hebt duidelijk nagedacht over de behoeften van het bedrijf al is het misschien niet precies datgene waar ze je voor willen gebruiken.
- Een social media aanwezigheid opzetten waarmee het contact met klanten verbetert en daarmee de klanttevredenheid, de helpdesk wordt daarmee ontlast en nieuwe klanten geworven.
- Onderzoek doen naar de precieze behoeften van klanten die product X van het bedrijf gebruiken en daarmee ontdekken hoe het product in de toekomst verbeterd kan worden.
4. Origineel medium
Gebruik een origineel medium. De klassieke sollicitatiebrief is geschreven op papier en verzonden per post. Tegenwoordig wordt er ook vaak per e-mail gesolliciteerd. Ik wil niet direct voorstellen dat je een zingend telegram verstuurt maar er zijn originele media te bedenken. Vooral voor functies waar creativiteit gevraagd wordt of originaliteit van je verwacht kan dit werken. Denk aan design en ontwerp functies. Stuur een brief van heel ander materiaal, het liefst dat te maken heeft met het bedrijf waar je solliciteert. Denk aan beton of textiel of hout.
5. Actualiteit
Sluit aan op de actualiteit. Gebruik een voorval in het nieuws zoals massale vertraging bij de NS om aan te haken en te communiceren dat je graag de communicatie die daarbij misloopt wil verbeteren bij het bedrijf. Het kan een pijnlijk punt zijn maar het toont wel onmiddellijk betrokkenheid en omdat het zo'n recente gebeurtenis heeft is het zeer belangrijk in het hoofd van de mensen die daar werken en omdat je brief daarbij aansluit wordt deze ook belangrijker. Verhoogt de kans op een uitnodiging. Is er geen landelijk nieuws om op aan te sluiten graaf dan in de vakliteratuur of er geen actueel groot nieuws is wat betreft het precieze bedrijf waar je bij solliciteert.
Gebruik je een of meerdere van deze tips voor een originele sollicitatiebrief dan steekt je brief zeker boven de anderen uit. Hoe minder je CV opvalt tussen de vermoedelijke andere sollicitanten hoe meer risico je in je brief moet leggen.