InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Voorbeeld CV / hoe schrijf ik een CV / chronologisch CV

Voorbeeld CV / hoe schrijf ik een CV / chronologisch CV

Voorbeeld CV / hoe schrijf ik een CV / chronologisch CV Voorbeeld CV; hoe schrijf ik een CV; chronologisch CV. Het enige doel dat je met een sollicitatiebrief kunt nastreven is uitgenodigd te worden voor een gesprek. Je zult dus een brief moeten schrijven, waarin de werkgever aanleiding ziet om juist jou uit te nodigen. Bij een sollicitatiebrief hoort onlosmakelijk een curriculum vitae (CV) meegezonden te worden. Hoe ziet een goede CV eruit? Aan welke eisen moet een CV voldoen?

We bespreken o.a. een voorbeeld CV - een chronologisch CV. In iedere sector bruikbaar, van detailhandel en horeca tot de bouw.

De levensloop (het curriculum vitae)

Het CV wordt in het algemeen met een sollicitatiebrief meegestuurd. Tegenwoordig kun je ook je CV op internet plaatsen of op speciale banensites. Het CV is als het ware je visitekaartje. In het CV geef je, naast gegevens over je persoon (naam, geslacht, geboortedatum en –plaats, burgerlijke staat, adres en rijbewijs), een beknopte weergave van je studie- en arbeidsverleden. Eventueel vermeld je hobby's en nevenwerkzaamheden.

De opbouw

Het meest gebruikelijke is je opleidingen en werkervaring in chronologische volgorde (dat is in volgorde van tijd) onder elkaar te plaatsen. Begin met je laatstgenoten opleiding of werkervaring. Zorg ervoor dat het CV gemakkelijk leesbaar is. Je kunt hiervoor onder ander gebruik maken van een duidelijk lettertype en een verzorgde lay-out.

Beperk je tot zakelijke gegevens maar vergeet niet ervaringen uit je vrije tijd te noteren die voor de functie waarop je solliciteert van belang kunnen zijn.

Gebruik geen standaard CV! Iedere functie heeft zijn eigen functie-eisen. Daarop kun je met je CV inspelen.

Beperk je opsomming tot maximaal twee A4-tjes. Selecteurs bij bedrijven en organisaties hebben het vaak erg druk en zien liever een beknopt dan een zeer uitgebreid CV.

Je kunt je CV verrijken door een aantal persoonskenmerken toe te voegen. In personeelsadvertenties kom je tegenwoordig ook in het functieprofiel persoonskenmerken tegen. Bedenk dat je deze persoonskenmerken tijdens een gesprek moet kunnen onderbouwen als daarnaar gevraagd wordt.

Je kunt je CV besluiten met het opsommen van vrijetijdsactiviteiten. Dit kan een waardevolle aanvulling zijn wanneer je een duidelijk verband kunt leggen tussen deze activiteiten en de voor de functie gevraagde vaardigheden of eigenschappen.

Je hoeft in je CV geen referenties op te geven. Het belang van referenties wordt vaak niet meer zo ingezien. Indien men vraagt om referenties, kun je ze altijd later verstrekken. Vergeet niet je referent van tevoren om toestemming te vragen.

Twee basismodellen

Er zijn twee basismodellen voor het CV bekend:
  • het chronologische; en
  • het functionele, ook wel het 'vaardigheden-CV' genoemd.

Alle andere modellen zijn hier afgeleiden van. Hieronder staat een voorbeeld van het chronologische CV.

Een voorbeeld
Personalia
Naam: Rico Leeuwenhart
Adres: Kookweg 13, 7204 RK Zutphen
Telefoonnummer: 0575-123456 / 06-12345678
E-mail: rleeuw@gmail.com
Geboren: 9 september 1971

Opleidingen
1992 - 1996 Hogere Hotelschool in Bedum. Specialisatie: Congres, Beurs en Evenementenmanagement. Geslaagd: juli 1998.
1988 - 1992 Havo op het Augustinuscollege in Groningen. Geslaagd: 1994.

Cursussen
2001 Cursus 'Effectief leidingeven'. Geslaagd.
2003 Cursus 'Eventmanagement'. Geslaagd.

Werkervaring
2002 - heden Restaurantmanager van restaurant Salmonella te Vorden. Als restaurantmanager ben ik eindverantwoordelijk voor het reilen en zeilen in het restaurant: het personeel, de samenstelling van het menu, de omzet, de aansturing van twintig medewerkers en de omgang met de gasten. Mede onder mijn leiding vindt er eenmaal per week een beurs plaats hetgeen de omzet met tien procent heeft verhoogd.
1998 - 2002 Assistent manager bij Evenementenhal De Kanteling te Leeuwarden. Het was mijn taak om het personeel aan te sturen en meer bezoekers aan te trekken. Dat laatste is zeker gelukt, in vier jaar is het aantal evenementen uitgebreid en zijn de bezoekersaantallen verdubbeld. Ook was ik verantwoordelijk voor de verbouwing van het evenementencomplex.
1990 - 1996 Verscheidene baantjes in divers horecagelegenheden. Van afwasser tot barman.

Hobby's/nevenactiviteiten
Voorzitter van de vereniging 'Koken met bier'.
Oosterse maaltijden bereiden.
Schrijven van artikelen voor het blad 'Kook jij ook?'

Tot slot

Heel veel succes met uw CV. En weet: solliciteren is jezelf presenteren!

Lees verder

© 2009 - 2014 Tartuffel, gepubliceerd in Banen (Zakelijk) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
De sollicitatiebrief, Solliciteren en Het sollicitatiegsprek.
Gerelateerde artikelen
Solliciteren per e-mail: een voorbeeldSolliciteren per e-mail: een voorbeeldEen zoektocht naar een geschikte kandidaat levert sollicitatiebrieven op in alle soorten en maten. Het gebeurt ook steed…
Solliciteren: Hoe doe ik dat?Zoals je weet is het doel van een sollicitatiegesprek door de eerste selectie komen, door zicht te kwalifiseren dan de a…
Sollicitatiebrief kan eenvoudig: voorbeeldenSollicitatiebrief kan eenvoudig: voorbeeldenIn tegenstelling tot wat altijd wordt beweerd, is het niet voor elke functie nodig om een sollicitatiebrief te schrijven…
Online solliciteren: hoe doe je dat?Online solliciteren. Vroeger stuurde iemand die op een baan wilde solliciteren een brief. Eerst was die met de hand gesc…
Werk zoeken: vacature vinden en solliciterenWerk zoeken: vacature vinden en solliciterenJe bent ontslagen, hebt ontslag genomen of je contract is simpelweg niet verlengd. Of je bent je huidige baan helemaal z…

Reageer op het artikel "Voorbeeld CV / hoe schrijf ik een CV / chronologisch CV"

Infoteur: Tartuffel
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Special: Solliciteren
Schrijf mee!