InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Wat doet een criminoloog?

Wat doet een criminoloog?

Wat doet een criminoloog? Criminologen onderzoeken wat criminaliteit is en wat de oorzaken zijn en de gevolgen voor de samenleving. Criminaliteit is populair. Denk maar aan de vele tv-programma’s, of discussies over zinloos geweld. Criminologie is een combinatie van Rechten, Psychologie en Sociologie.

Opleiding

Om criminoloog te worden, kun je de universitaire bachelor Criminologie doen. Deze duurt drie jaar. In het eerste jaar volg je vooral vakken die de basis vormen van de hele studie. Je volgt vakken over strafrecht, procesrecht en burgerlijk recht, maar ook inleidingen in de psychologie en sociologie. In het tweede jaar zijn je vakken meer toegespitst op criminologie en dan train je ook je onderzoeksvaardigheden. Het derde jaar is voor verdieping met onder anderen de vakken: ontstaan en ontwikkeling van criminaliteit, aard, omvang en schade van criminaliteit en preventie en bestraffing van criminaliteit.

Na de bachelor kun je ervoor kiezen om een master te doen. Met deze master kan je de titel MSc (Master of Science) Criminologie behalen. De master bestaat uit twee verplichte vakken: International and comparative criminology en Stadscriminologie. Daarnaast kun je kiezen tussen Forensische Criminologie en Veiligheidsbeleid en Rechtshandhaving.

Je kunt de studie Criminologie doen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, De Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit Leiden.

Werk

Het werkterrein van de aanpak van criminaliteit en daarmee samenhangende problemen is zeer breed. Criminologen werken bijvoorbeeld bij: de politie, justitie, gevangeniswezen, reclassering en slachtofferhulp, maar ook bij bestuurlijke overheden (ministeries, provincies en gemeenten), in het bedrijfsleven en bij universiteiten of onderzoeksbureaus. Ze kunnen onder anderen aan de slag als:
  • Coördinator Integraal Veiligheidsbeleid bij een gemeente: criminologen ontwikkelen plannen voor de aanpak van criminaliteit en werken vanuit de gemeente samen met politie en Openbaar Ministerie.
  • Strategisch misdaadanalist bij de politie: een misdaadanalist brengt de criminaliteit in de regio in kaart en onderzoekt welke delicten hoe vaak en waar worden gepleegd, wat de belangrijkste problemen zijn en wat voor soort daders deze delicten plegen.
  • Beleidsmedewerker bij het ministerie van Justitie: een beleidsmedewerker houdt zich bezig met het ontwikkelen en uitvoeren van het beleid en de projecten van bijvoorbeeld de aanpak van jeugdcriminaliteit en de invoering van sancties.
  • Onderzoeker/adviseur bij een commercieel bureau: onderzoekers doen onderzoek naar bijvoorbeeld de effectiviteit van bepaalde criminaliteitsproblemen, preventiemaatregelen of sancties. Aan de hand van deze onderzoeken geven adviseurs adviezen aan de opdrachtgever bij de overheid.

Loon

Het gemiddelde bruto maandsalaris van een beginnende criminoloog is €2.476. Dit is het salaris voor een criminoloog die een master heeft gevolgd.

Dus als je niet kunt kiezen tussen rechten en de sociale kant, kies dan voor de studie Criminologie!

Vragen?

Heeft u nog vragen over dit beroep? Reageer dan op dit artikel.
Gerelateerde artikelen
Studie: Organisatiewetenschappen (Organisation Studies)De studie organisatiewetenschappen is een brede studie gericht op het kunnen beantwoorden van maatschappelijke vraagstuk…
Het Bachelor-Master systeemHet Bachelor-Master systeemSinds een aantal jaar is het systeem voor studeren veranderd in Nederland. Dit geldt voor de meeste HBO- en WO opleiding…
Criminologie: Wat is het?Criminologie: Wat is het?De criminaliteit is een spraakmakend onderwerp. We praten en schrijven er graag over en ook kijken we graag televisiepro…
Instellingsgeld; wat kost een tweede studieHet instellingsgeld voor een tweede studie is sinds september 2010 ingevoerd.Met deze regeling moet in bepaalde gevallen…

Reageer op het artikel "Wat doet een criminoloog?"

Reacties

Alfons, 16-04-2017 20:11 #26
Wat zijn de privaat mogelijkheden als criminoloog?

Amy, 02-01-2017 11:20 #25
Romy en Joëlla, criminologie kan je alleen studeren aan de universiteit. Hiervoor zou ik kijken bij de universiteiten van Leiden en Rotterdam. Wat je dan kan doen is eerst een opleiding hbo doen. Als dit te lang voor jullie is kunnen jullie ook eerst proberen je propedeuse te halen op het hbo dat is in een jaar alle punten halen en daarmee kan je dan ook naar de uni.

Romy K., 01-12-2016 11:32 #24
Ik zit met hetzelfde als Joëlla L, ik doe nu MBO Tandartassistente Niv. 4 (2e leerjaar van de 3) en ik heb veel interesse voor criminologie. Ik zou ook graag willen weten welke HBO opleidingen er beschikbaar zijn voor Criminologie in Nederland (en eventueel in België). Iemand die ons verder zou kunnen helpen?

Alvast bedankt,
Romy K

Joëlla L., 16-11-2016 15:25 #23
Ik heb een vraag. Ik zit nu op MBO en wil uiteindelijk criminologie gaan studeren maar ik kan hiervoor geen HBO opleidingen vinden. Welke HBO opleiding sluit hier het beste op aan?

Mvg,
Joëlla L

Juli, 12-08-2015 20:52 #22
Wat zijn de toelatingseisen om het studie criminologie te volgen? ( dus de punten van examen)
Als ik een VSBO en HAVO diploma heb, wat kan ik volgen in de richting van criminologie of rechten?

Lysanne, 13-03-2015 19:55 #21
Na afgestudeerd te zijn in de criminologie bachelor met bijpassende master (llb en llm), krijg je dan ook de titel meester of mr.? En zou het mogelijk zijn om alsnog een togaberoep uit te oefenen met criminologie en misschien een master die misschien beter bij dat beroep aansluit, of moet je dan uitsluitend rechtsgeleerdheid studeren? Ik denk er nu over na om criminologie voltijd met rechten in deeltijd, waarbij je veel vrijstellingen krijgt, te studeren.

Sanae, 04-02-2015 18:44 #20
@Jody Als je criminele familieleden hebt mag je het volgens mij gewoon worden hoor, haha. Alleen weet ik niet of dat ook geldt voor als je zelf een crimineel verleden hebt gehad.

Jody, 22-06-2014 18:06 #19
Zijn er nog bepaalde factoren waardoor je geen criminoloog mag worden? Bijvoorbeeld crimineel verleden of criminele familieleden?

A., 04-02-2014 15:16 #18
Steeds meer criminologen bevinden zich op het terrein van fraude (binnen het bank-/verzekeringswezen) en integriteit (bijv. binnen grote bedrijven als Price Waterhouse Coopers, Ernst&Young ed.). Het is zeker niet zo dramatisch als hier wordt gesteld met de vacatures. Om Criminoloog te worden moet je echt een universitaire opleiding Criminologie doen. Er zijn wellicht studies die aspecten van criminologie meepakken, zoals forensisch onderzoek oid.

Mitch, 21-01-2014 21:58 #17
Ik ben van plan om criminologie te gaan sturen in de Verenigde Staten. Criminologie is echter een zeer wet-gebonden educatie, nu is mijn vraag of het mogelijk is dat ik met een Amerikaans diploma van dit beroep na het afstuderen werk kan vinden in Nederland?

Jane, 30-12-2013 20:18 #16
Ook ik ben afgestudeerd als criminologe in Nederland. Helaas is de arbeidsmarkt voor deze studierichting dramatisch! Zie de vacatures waar google naartoe leidt. Ik zou je echt aanraden om een minder specifieke opleiding te kiezen. Ik ben uiteindelijk wel aan het werk maar niet in het onderzoeksveld.

Lucretcia Vieira, 17-12-2013 11:36 #15
Ik ben bezig met helpende zorg niveau 2 af te ronden in juni, maar volgend jaar ben ik bereid om iets te gaan doen met criminaliteit alleen weet ik niet wat! criminoloog lijkt me ook leuk maar ik wil laag beginnen om vervolgens criminoloog te worden waarmee kan ik het beste mee beginnen.?

mvg.

Lucretcia Vieira.

Matthias Dubois, 19-04-2013 15:03 #14
Wat is het bruto loon van een criminoloog die al 10 jaar bezig is met zijn beroep?

Roos, 19-10-2012 23:16 #13
Klopt het dat de totale studie dus 4 jaar duurt? Dus als ik dan van de middelbare school afkom en ik ga meteen criminologie studeren zou ik 4 jaar later aan het werk kunnen?

Tycho, 21-05-2012 13:52 #12
Dit klinkt als een heel vette opleiding.

Natascha, 18-05-2012 10:45 #11
@ Igor.
Mijn advies aan jou is om een gesprek te plannen op de RUG (Groningen) om je te laten inlichten wat de mogelijkheden zijn. Op de RUG is er namelijk een master Criminologie. En is lekker in het Noorden.

Som, 14-04-2012 13:02 #10
Ik zie dat uw oudste reactie uit 2009 komt.
kunt u mij nu meer vertellen over de salaris en hoe snel je een baan kunt vinden met de studie? alvast bedankt!

Piet, 17-03-2012 23:23 #9
Welke vakken moet je hebben om aan deze studie deel te nemen?

Natalie, 19-01-2012 19:47 #8
Moet je een masterdiploma hebben om criminoloog te worden?
of kun je met een bachelor diploma ook aan de slag bij de justitie?

Igor, 03-01-2012 11:11 #7
Ik ben werkzaam bij de recherche en wil daarnaast graag een studi Crimonologie volgen.
Aangezien ik in het Noorden van het land werkzaam en tevens woonactig ben, is het voor mij ondoenlijk om een studie in de randstad te volgen. Heeft u enig idee waar of bij wie ik deze studie schriftelijk, maar wellicht op afstand, kan volgen?

Marcel Veldbloem, 24-06-2011 15:23 #6
Is de studie Criminologie ook Online te volgen… (online studeren?)?Zoja… gelieve mij de volledige info's te doen toekomen…
Mvg.
Marcel Reactie infoteur, 31-10-2011
Naar mijn weten is dit tot op heden niet mogelijk. Wat wel mogelijk om een thuisstudie te volgen, maar dit is meestal schriftelijk.

Sanne, 17-05-2011 19:37 #5
Ik had een vraagje. Ik wil heel graag criminologie gaan studeren. Met deze opleiding kun je toch bij de politie aan de slag als operationle analist? En kun je makkelijk switchen tussen banen, ik wil namelijk niet 50 jaar lang hetzelfde werk doen. Reactie infoteur, 31-10-2011
Ja, dat klopt. Met criminologie kan je natuurlijk meer kanten op, dus je bent niet beperkt tot die ene baan!

6554, 09-03-2010 16:08 #4
Zoals ik hierboven lees heb je veel opties voor een baan met zo een studie, betekent dit ook dat je makkelijker kunt switchen van de ene baan naar de andere dus bijv. eerst bij de politie werken en dan bij justitie. Weten jullie toevallig ook wat een normale loon is voor iemand die wat meer ervaring heeft? Ik heb gehoord dat je ook kan werken met gedetineerden kunt u me uitleggen hoe dit werkt?

Layla, 06-08-2009 19:20 #3
Ik studeer criminologie, ik zit momenteel in mijn eerste jaar aan de KUL in België. In het begin had ik totaal geen twijfels over mijn richting, maar hoe meer mensen ik leer kennen die criminologie gestudeerd hebben hoe meer twijfels ik begin te krijgen. Want al die mensen die dat gedaan hebben kunnen hier geen werk vinden in de richting dat ze gestudeerd hebben, de meeste daarvan doen iets heel anders, en hun beginsalaris is zeker niet € 2.476. En hier op deze site lees ik helemaal het tegenovergestelde. Vindt men dan in Nederland makkelijker werk als criminoloog dn in België? En is een diploma bachelor en master in de criminologische wetenschappen uit België evenwaardig als die van uit Nederland? Reactie infoteur, 07-08-2009
Sorry, ik heb weinig kennis van de studie in vergelijking met het buitenland. Hiervoor zou u contact op kunnen nemen met één van de universiteiten in Nederland.

E. Alvarez, 16-07-2009 01:11 #2
Goedenavond,
Ook ik zit te denken aan de studie criminologie. Ik vind criminologie alleen zo'n vaag begrip en weet niet of het bij het plaatje dat ik in mijn hoofd heb past. Ik zou het liefst bij de politie willen werken als profiler. En al staat hierboven daar wel iets over geschreven, lees ik bij de universiteiten zelf dat dat waarschijnlijk niet mogelijk is.
Wat ik me dus afvraag is watvoor taken een criminoloog bij de politie kan vervullen. Ik hoop dat u mij een wat specifieker beeld kunt geven.
Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet. Reactie infoteur, 21-07-2009
Als criminoloog kun je misdaadanalist worden bij de politie.

"Bestrijden en oplossen van ernstige criminaliteit
Ons korps zet misdaadanalyse in bij de bestrijding van zware en georganiseerde criminaliteit. Dit noemen we analyse van criminele inlichtingen. Daarnaast gebruiken we misdaadanalyse bij het oplossen van ernstige misdrijven. Dit heet operationele analyse.
Bij een moordonderzoek wordt bijvoorbeeld altijd een analist aan het rechercheteam toegevoegd. De misdaadanalist bekijkt de gegevens die rechercheurs in een onderzoek verzamelen. Door deze informatie te analyseren maakt de analist zichtbaar waar nog belangrijke gegevens ontbreken.
Overigens is de analyse van criminele inlichtingen gescheiden van de operationele analyse.

Georganiseerde misdaad
In de georganiseerde criminaliteit maakt de misdaadanalist voor rechercheteams duidelijk hoe een misdaadorganisatie in elkaar zit. Aan de hand van schema's kan hij bijvoorbeeld aantonen wie de leiders zijn. Het is belangrijk om dit te weten als de politie zo'n organisatie wil ontmantelen.

Onmisbaar specialisme
Misdaadanalyse is tegenwoordig vrijwel onmisbaar bij grotere rechercheonderzoeken. Het levert vaak ondersteunend bewijs op bij de terechtzitting en bij de veroordeling van criminelen." (bron: politie.nl)

Veel succes!

Anzor Ismailov, 17-04-2009 18:57 #1
Hallo,
Ik zit in het laatste jaar ASO en ik ben van plan om volgend jaar criminologie te studeren aan de KUL. Ik heb al enkele interviews gehad met afgestudeerde criminologen en studenten, maar ik krijg altijd weer te horen dat er weinig jobaanbiedingen zijn voor iemand met een masterdiploma criminologie en dat de meeste criminologen in de politiewerk terechtkomen. Zou u mij er iets meer over kunnen vertellen?
Mvg Reactie infoteur, 18-04-2009
Ik ben bang dat ik er niet veel aan kan toevoegen. Het is nog een hele nieuwe opleiding en daardoor zijn er nog niet veel beroepen in.
Veel succes!

Infoteur: Judogirl
Laatste update: 14-01-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 26
Schrijf mee!