InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Voorbeeld sollicitatiebrieven, officiele sollicitatiebrief

Voorbeeld sollicitatiebrieven, officiele sollicitatiebrief

Voorbeeld sollicitatiebrieven, officiele sollicitatiebrief Voorbeeld sollicitatiebrief. Het schrijven van een sollicitatiebrief is voor velen een lastige opgave, met name de eerste pogingen kosten veel inspanning en tijd. Hieronder tref je enkele praktische aanwijzingen ten aanzien van de vorm en de inhoud van een sollicitatiebrief. Hoewel het geen sinecure is een sollicitatiebrief te schrijven, hoop ik je hierbij voldoende handvatten en aanwijzingen mee te geven waarmee je succesvoller een goede brief schrijft!

Voorbeeld sollicitatiebrieven, een officiele sollicitatiebrief

Doel van de sollicitatiebrief

Het enige doel dat je met jouw brief kunt nastreven is uitgenodigd te worden voor een gesprek c.q. kennismaking. Je zult dus een brief moeten schrijven, waarin de werkgever aanleiding ziet om juist jou uit te nodigen. Je moet jezelf dus onderscheiden van de rest.

Je kunt solliciteren naar aanleiding van een advertentie uit de krant maar je kunt ook spontaan een organisatie benaderen waarin je jezelf aanbiedt voor een specifieke functie. Deze brief wordt open sollicitatiebrief genoemd. In dit geval bied je jezelf (wellicht ongevraagd) aan en zul je precies, goed en duidelijk moeten aangeven wat je wilt en waarom. Geef zo mogelijk ook de voorwaarden aan, waaronder je dat wilt doen.

Aandachtspunten bij het schrijven van een brief

Een sollicitatiebrief wordt tegenwoordig in principe altijd getypt, mits er in de advertentie uitdrukkelijk verzocht wordt een handgeschreven brief te sturen. In dat geval is het raadzaam om de brief wel zelf te schrijven. Probeer dit leesbaar te doen! De laatste jaren ben ik echter nooit meer zo'n verzoek tegengekomen.

Een sollicitatiebrief bevat geen spel- en stijlfouten, doorhalingen of verbeteringen! Slordigheden dienen vermeden te worden. Lees zelf de brief minstens een keer over. Twee keer is beter. Print de brief uit en lees de brief van papier; dikwijls zie je sneller fouten van papier dan van het computerscherm. Weet je niet zeker of je een foutloze brief hebt geschreven, laat dan een kennis de brief lezen. Soms haalt een ander immers nog fouten uit iets, waar jij 'blind' voor bent geworden.

Een sollicitatiebrief mag nooit van een standaardbrief worden overgeschreven. Je brief moet geschreven zijn vanuit jouw eigen interesses en situatie. De werkgever is in jou geïnteresseerd, in wie jij bent en kunt en niet in de door jou overgeschreven informatie.

Nog een aantal tips

  • De brief mag nooit langer zijn dan hooguit anderhalf A4-tje. Bij voorkeur 1 A4-tje. Dat is overzichtelijk.
  • Stuur nooit en te nimmer officiële papieren mee met een sollicitatiebrief, maar maak kopieën.
  • Vermijd in de brief clichés en gezwollen taalgebruik. Vermijd ook spreek- en straattaal.
  • Controleer of op de door jou bijgevoegde stukken ook je naam en adres staat.
  • Vergeet je brief niet te ondertekenen.
  • Houd zelf altijd een kopie of een klad van de door jou verstuurde brief en CV. De mogelijkheid bestaat dat hierop in het sollicitatiegesprek wordt teruggekomen.

De inhoud van de brief

Zoals hierboven gezegd, er bestaan twee soorten sollicitatiebrieven: een reactie op een advertentie en een zogenaamde open sollicitatie, waarbij de schrijver het initiatief neemt. Vaak ontmoet een dergelijk initiatief belangstelling en waardering. De aanwijzingen in deze paragraaf zijn vooral bedoeld voor de eerstgenoemde categorie sollicitatiebrieven, maar ze zijn grotendeels ook bruikbaar voor de tweede.

Over het algemeen heeft men de neiging om de sollicitatiebrief te vullen met informatie die eigenlijk in het curriculum vitae (CV) thuishoort. Probeer dat te voorkomen. De brief kun je het best beschouwen als een introductie van het CV.

De sollicitatiebrief bestaat uit:
  • een inleiding;
  • een middenstuk; en
  • een slot.

In de inleiding geeft u te kennen dat u solliciteert en naar welke functie u solliciteert. Het is gebruikelijk om daarbij te verwijzen naar de advertentie. Bijvoorbeeld zo: 'Uw advertentie in De Gelderlander van 19 augustus jl. is voor mij aanleiding om te solliciteren naar de functie van kantinebeheerder.'

Als je vooraf een telefoongesprek hebt gevoerd, kun je als volgt beginnen: 'Met verwijzing naar uw advertentie in het Nieuwsblad van het Noorden van 9 april jl. en in aansluiting op het telefoongesprek dat ik op 12 april voerde met de heer Bril, solliciteer ik hierbij naar de vacature van timmerman.'

In het middenstuk geef je aan wat je ertoe gebracht hebt om juist op die functie en die organisatie te solliciteren. In enkele korte zinnen moet je proberen om kernachtig je motivatie te omschrijven. Bijvoorbeeld: 'De functie die u aanbiedt sluit op twee punten aan op mijn vroegere werkzaamheden (). Ik wil graag bij uw bedrijf werken omdat ().'

Verder ga je in op de functie-eisen en laat je zien dat je eraan voldoet. Belangrijk hierbij is dat je de eisen één voor één behandelt: 'Ik ben in het bezit van het HTS-diploma Weg- en Waterbouwkunde. Na mijn opleiding heb ik enkele jaren gewerkt bij Delta Kabel BV, waar ik verbindingsman was tussen de hoofdopzichter en de uitvoerders.'

Eventueel kun je nog een aantal persoonlijke vaardigheden opnoemen die voor de functie relevant (kunnen) zijn. 'Ik ben een persoon die zich niet zo snel uit het veld laat slaan en goed onder tijdsdruk kan werken.'

Aan het eind spreek je de hoop of de bereidheid tot een nader gesprek uit. 'Graag zou ik de gelegenheid krijgen mijn sollicitatie nader met u te bespreken.'

Lees verder

© 2009 - 2014 Tartuffel, gepubliceerd in Banen (Zakelijk) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Solliciteren, Het curriculum vitae (CV) en Het sollicitatiegesprek.
Gerelateerde artikelen
Open sollicitatiebrief schrijvenOpen sollicitatiebrief schrijvenEen open sollicitatiebrief wordt vaak geschreven voor het vinden van een stageplaats. Maar ook op de arbeidsmarkt kan ee…
Solliciteren: Hoe doe ik dat?Zoals je weet is het doel van een sollicitatiegesprek door de eerste selectie komen, door zicht te kwalifiseren dan de a…
Het kopen van een sollicitatiebriefHet kopen van een sollicitatiebriefDe sollicitatiebrief en je CV zijn het visitekaartje wat je uitstuurt naar een bedrijf wanneer je solliciteert. Op basis…
Opbouw van een sollicitatiebriefDe opbouw van een sollicitatiebrief. Hoe zit dat nu precies? Hoe begin en eindig je een dergelijke brief? In dit artikel…
Solliciteren per e-mail: een voorbeeldSolliciteren per e-mail: een voorbeeldEen zoektocht naar een geschikte kandidaat levert sollicitatiebrieven op in alle soorten en maten. Het gebeurt ook steed…

Reageer op het artikel "Voorbeeld sollicitatiebrieven, officiele sollicitatiebrief"

Infoteur: Tartuffel
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Special: Solliciteren
Schrijf mee!