InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Wil de vrouw wel die carrière?

Wil de vrouw wel die carrière?

Wil de vrouw wel die carrière? Er zijn nog steeds veel vrouwen die spreken over het glazen plafond, en waar dit er mogelijk eerder nog was, is dit in veel sectoren geheel of grotendeels verdwenen. De mentaliteit van de vrouw die door wil stoten naar de zakentop speelt hier nogal eens parten, waarbij er nu eenmaal relatief veel vrouwen zijn die geen interesse hebben in het “doorstoten naar de top” in het zakenleven. Of we willen of niet.

Wel of geen carrière?

Ieder jaar worden er wel weer nieuwe onderzoeken uitgekauwd over waarom er relatief meer mannen aan de top staan. Enerzijds kunnen we dit verklaren richting de bestaande maatschappij, waar de man verhoudingsgewijs nu eenmaal vaker “de kostwinnaar” is en het logischer is dat hij carrière maakt. Is het niet vrijwilliger, dan wordt er van hem toch vader gevraagd dat hij carrière maakt.

Maar wat daar bij komt, en dat is iets wat zeker de laatste jaren steeds duidelijker is geworden, is het feit dat lang niet iedere vrouw zit te wachten op een carrière, ook al heeft ze gestudeerd. De druk maar zeker ook het haantjes gedrag aan de top wordt door bijna drievierde van de vrouwen die geen carrière willen maken, aangemerkt als reden.

Dicht bij jezelf blijven

In verhouding zijn er veel meer vrouwen dan mannen die dicht bij zichzelf blijven in het werk wat ze doen en hoewel dit altijd zou moeten kunnen, is dat lang niet altijd het geval. Een vrouw moet, om competitie te willen zijn, “meedoen” met de mannen. En de vrouw die dus te top wil halen, zal hier vaak in mee gaan. Al is het maar tijdelijk tot ze die plaats heeft bemachtigd. Echter, het gevolg is vaak dat de vrouw in de loop der tijd zich deze niet natuurlijke “houding” heeft aangemeten als een tweede natuur.

Kinderen

En of de maatschappij er nu blij mee is of niet, veel vrouwen willen toch zelf de kinderen opvoeden en mogelijk met een parttime baan in de maatschappij blijven en extra geld binnen brengen. Dit plaatje past nu eenmaal niet bij de carriervrouw, maar ook hiervoor geldt dat het een keuze is van diezelfde vrouw.

Moeten of willen we die carrière?

Recente onderzoeken wijzen vervolgens uit dat meer vrouwen als mannen (in verhouding 5 : 1) bewust bezig zijn met het leven en niet alleen geld verzamelen. Natuurlijk moet iedereen geld verdienen om te kunnen leven, maar er is wel een verschil tussen geld en macht najagen of een lekker leven najagen. Met passie je werk doen is niet noodzakelijkerwijs een carrière najagen. Een carrière wil immers hoe dan ook zeggen dat je in een keurslijf gaat. Je wordt gevormd tijdens je studie, een management development traject en je mentor en dat moet nu eenmaal passen in het keurslijf van de betreffende onderneming.

Mannen gaan nu eenmaal gemakkelijker mee in het keurslijf van een onderneming en de vrouwen die dit ook doen, sluiten tijdens kantooruren een stukje van hun vrouw zijn. Want van de geënquêteerde blijkt al snel dat zeker 8 van de 10 vrouwen zich aan moet passen om bijvoorbeeld binnen het ‘old boys network’ te passen. De meeste sectoren drijven hierop en dus moet je als vrouw afhaken of je aanpassen. Gegeven het feit dat veel vrouwen hier niet voor in zijn, haken ze dus af. Of dit met het niet bestaande glazen plafond te maken heeft? Het is voor het feministisch bolwerk wel handig hier in deze termen over te spreken. Feitelijk ervaart de vrouw die echt door wil groeien geen glazen plafond (meer).

Het belang van een carrière

Het belang van een carrière is er feitelijk niet, behalve dan dat er een groep mensen is die iets heeft met macht en aanzien, de touwtjes in handen en de lakens uitdelen. En er vooral veel geld mee verdienen. En daar is niets mis mee, want als je als man of vrouw goed bent in wat je doet en een onderneming verder kunt brengen, is dat prima.

Eigenwaarde

Anders wordt het als je je eigenwaarde er aan ontleend. En helaas, die groep is onder de echte carrièretijgers nogal groot. Een groter huis, 2 auto’s bijv oorkeur luxe, een 2e of 3e vakantie en ga zo maar door, is belangrijk voor veel mensen omdat “men” dan ziet hoe succesvol je bent. Maar je eigenwaarde zit niet in zaken die je van buiten haalt. Eigenwaarde zit van binnen en dan interesseert het je niet of je in een klein oud bakkie rijdt, je geen huis hebt met 6 nullen etc etc. En laten daar nu net wat meer mannen dan vrouwen gevoelig voor zijn.

Tot slot

Het glazen plafond is er al een tijdje tussenuit. De vrouwen die echt willen nemen de trap als ze een etage hoger mogen, want dat houdt ze fit. En als je dan ook nog zichzelf kan, mag en durft te zijn, zit het wel goed. En al die andere vrouwen … ook prima, zolang je je maar prettig met en in jezelf voelt.

Lees verder

© 2011 - 2017 Annastaal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lof tijdschrift voor werkende moeders met ambitieEen tijdschrift voor werkende moeders met ambitie gemaakt door werkende moeders. Moeders die graag succesvol zijn op zow…
Skottelbraai levert lekkere gerechten op in de vakantieSkottelbraai levert lekkere gerechten op in de vakantieOp de Camping zien we vaak mensen bezig met een skottelbraai. Het is net weer even anders dan de barbecue omdat hier wat…
Glazen plafond voor vrouwen: Mythe of toch werkelijkheid?De meeste mensen hebben wel intuïtief een idee wat het glazen plafond voor vrouwen in het bedrijfsleven inhoudt. Wat vro…
Boekrecensie: Verlicht in 1 secondeBoekrecensie: Verlicht in 1 secondeDit aardige boek van journalist Mabel van den Dungen, met als subtitel ‘Wie gaat mediteren, is meteen een Boeddha’, leve…
Voetballer Robert EnkeRobert Enke is geboren te Jena op 24 augustus 1977 en is vermoedelijk door zelfmoord om het leven gekomen op 10 november…
Bronnen en referenties
  • T. van Bruinink - HBO MER student
  • W. Vink - HBO MER student

Reageer op het artikel "Wil de vrouw wel die carrière?"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 18-11-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Vrouwen
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!