InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Ouder personeel in dienst nemen of houden levert geld op

Ouder personeel in dienst nemen of houden levert geld op

Het aannemen van iemand van ouder personeel ( 50 jaar of ouder) of het in dienst houden van mensen van 62 jaar en ouder kan flink wat geld opleveren. Dit komt door een regeling die begin 2009 door de overheid in het leven is geroepen. Het aannemen of houden van ouderen kan dus geld besparen. De regels voor het aannemen van ouder personeel op een rijtje.

Premiekorting voor werknemer van 50 jaar of ouder

Bedrijven die een uitkeringsgerechtigde van 50 jaar of ouder in dienst nemen kunnen rekenen op een premiekorting. Het in dienst houden van werknemers van 62 jaar of ouder levert eveneens een korting op de premie op. Daarom kan het voor bedrijven aantrekkelijk zijn om werknemers die al lang werkzaam bij hen zijn door te laten werken of mensen die thuis zijn komen te zitten aan te nemen.

Oudere uitkeringsgerechtigde in dienst nemen

Bij het in dienst nemen van een oudere uitkeringsgerechtigde is de premiekorting van het rijk 6500 euro per jaar. In dat geval moet de persoon in kwestie dan wel ten minste 36 uur per week werken. Het recht op de korting is maximaal 3 jaar. Bedrijven mogen dit bedrag in mindering brengen op het totaal af te dragen bedrag aan premies voor alle werknemers.

Voorwaarden premiekorting bij aannemen van oudere uitkeringsgerechtigde werknemer

De werkgever moet om in aanmerking te komen voor de premie wel aan kunnen tonen dat de werknemer direct voor indiensttreding een werkloosheids- arbeidsongeschiktheids of bijstanduitkering genoot. Een werknemer eerst ontslaan en binnen 6 maanden opnieuw in dienst nemen mag niet. Dan is er geen recht op de korting.

Het in dienst hebben van een werknemer van 62 jaar

Een werknemer van 62 jaar of ouder in dienst houden levert een werkgever een korting op van 2750 euro per jaar als de persoon in kwestie minimaal 36 uur per week werkt. De korting geldt totdat de werknemer 65 jaar wordt. In 2013 wordt de korting overigens verhoogd naar 6500 euro per jaar voor een werkgever van 62 jaar en ouder die minstens 36 uur per week werkt.

Uitkeringsgerechtigde werknemer van 62 jaar of ouder - dubbele premiekorting

Wie beide zaken combineert – dus een werkloze in dienst nemen die ouder is dan 62 jaar krijgt geen extra korting. Dan geldt de korting van 6500 euro. Wel kan extra geprofiteerd worden als een bedrijf eerst iemand aanneemt die werkloos is (premiekorting van 6500 euro voor 3 jaar). Wordt de persoon in kwestie vervolgens 62 jaar of ouder, dan is vervolgens ook nog recht op de indiensthoudingskorting van 2750 euro. Zo’n traject kan dus tienduizenden euro’s aan premiekorting opleveren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ouder personeel in dienst nemen of houden levert geld op"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 09-11-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Ondernemer worden
Schrijf mee!