InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Tweedehands boeken verkopen via www.bol.com/nl + kopen

Tweedehands boeken verkopen via www.bol.com/nl + kopen

Tweedehands boeken verkopen via www.bol.com/nl + kopen Tweedehands boeken verkopen via Bol.com. Via de website www.bol.com/nl/2ehands biedt internetwinkel Bol.com sinds 2007 de mogelijkheid aan particulieren om tweedehandsboeken te verkopen. Het is een win-win-situatie. Maandelijks hebben ruim 3 miljoen bezoekers toegang tot de winkel, dus ook tot de boeken die je te koop aanbiedt. Bol regelt alle zakelijke aspecten en vraagt een geringe bemiddelingsbijdrage. De verkoper heeft minder winst per verkocht boek, maar de omzet is vele malen hoger en daarmee ook de totaalwinst.

Tweedehands boeken verkopen via Bol.com

Hoe gaat het verkopen van tweedehands boeken via Bol.com in z'n werk?

Het is heel simpel; een kind kan de was doen. Je opent een eigen verkoop-account en je bedenkt een naam voor je winkeltje. Daarna kun je de boeken invoeren die je wilt verkopen. Je vult alleen het ISBN-nummer, de prijs (die jezelf bepaalt) en de conditie van het boek in. Andere informatie - alsook een afbeelding van het boek indien deze beschikbaar is - wordt automatisch toegevoegd. Bol.com regelt de bestelling, facturering en betaling.

(1) Een afbeelding ontbreekt soms / Bron: Screenshot Bol.com(1) Een afbeelding ontbreekt soms / Bron: Screenshot Bol.com
Nadeel is dat alleen boeken met een ISBN-nummer kunnen worden ingevoerd. Daardoor kunnen boeken die ouder zijn dan pak 'm beet 40 jaar, niet via Bol.com verkocht worden. Een ander nadeel is dat niet van ieder boek een afbeelding beschikbaar is (zie afbeelding 1 - klik erop voor een vergroting).

Conditie van het boek

Wat betreft de conditie, kan een keuze gemaakt worden tussen de volgende vier opties:
  • als nieuw: lijkt niet gelezen; schone intacte pagina's en kaft;
  • goed: gelezen, maar in prima conditie; lichte sporen van gebruik;
  • redelijk: gebruikt, maar compleet; kan lichte verkleuring en ezelsoren hebben; kan aantekeningen bevatten;
  • matig: nog te gebruiken exemplaar, compleet; verkleuring en uitgebreide aantekeningen kunnen aanwezig zijn.

Daarnaast kun je aanvullende informatie kwijt over het boek. Ook kun je aangeven of het een eerste druk betreft, een speciale uitgave of dat het een gesigneerd exemplaar is.

'Vanaf prijzen'

Je ziet ook de 'vanaf prijzen' van andere verkopers, zodat je een richtlijn hebt om je prijs te bepalen. Ook zie je wat de eventuele nieuwprijs is van het boek bij Bol.com.

Op het moment dat je artikelen aanbiedt op bol.com geef je de verkoopprijs in, inclusief de verzendkosten en de verwachte bezorgtijd. De verzendkosten worden bepaald door het land van bestemming, de door jou gekozen bezorgtijd, het gewicht en de afmetingen van je pakket (inclusief verpakking).

Wat gebeurt er bij een bestelling van een boek?

Een potentiële klant kan een vraag stellen over een boek, die je vervolgens kunt beantwoorden. Buiten Bol.com mag het boek niet verkocht worden.

Bericht van Bol.com

Als een klant één van jouw boeken koopt, dan krijg je een mailtje van Bol.com die jou daarvan op de hoogte stelt. Het mailtje heeft als onderwerp: "Er is een koper voor jouw artikel!" Bol.com verzoekt je daarbij om binnen 3 dagen jouw bestelling te accepteren en het boek te verzenden. Houd daarbij rekening met de richtlijnen betreffende de levertijd. Indien na controle blijkt dat je het boek niet meer heeft, ga dan naar jouw verkoopaccount om de bestelling te annuleren.

Pakbon

Als de bestelling hebt bevestigd, dan maakt Bol.com een pakbon voor je aan. Deze pakbon moet je uitprinten en hierop staat alle gegevens betreffende de koper, waaronder de adresgegevens. Je pakt het boek vervolgens goed in en voegt daarbij de pakbon voor de klant. Een aantal weken later zal Bol.com de betaling aan je overmaken. In sporadische gevallen betaalt de klant niet, ook niet na verschillende aanmaningen van de zijde van Bol.com. In dat geval kun je fluiten naar je geld. Dat gebeurt slechts in uitzonderlijke gevallen. Wellicht ten overvloede: Bol.com regelt de bestelling, facturering en betaling. Dat scheelt je een pak werk.

(2) Een aantal klantbeoordelingen / Bron: Screenshot Bol.com(2) Een aantal klantbeoordelingen / Bron: Screenshot Bol.com

Bestelling terugsturen en ervaringen

De klant heeft het recht om één of meerdere artikelen uit de bestelling te retourneren. Dat moet plaatsvinden binnen 7 dagen na ontvangst van zijn bestelling. In geval (een deel van) de bestelling geretourneerd wordt, komen de door jou gemaakte verzendkosten voor je eigen rekening. Uiteraard moet de klant de bestelling voldoende gefrankeerd naar je terugsturen.

Verkopersevaluatie

De klant kan nadat hij de bestelling ontvangen heeft, een verkoperevaluatie geven (zie afbeelding 2 - klik erop voor een vergroting). Hij beoordeelt he op productinformatie, verzending en service. Het is daarom van belang dat je alle bijzonderheden omtrent een boek vermeldt bij het product. Ook is een snelle afhandeling van de bestelling zeer belangrijk. Deze beoordelingen zijn voor iedere bezoeker zichtbaar! Ook kan de klant, zo hij dat wil, een aantal opmerkingen kwijt over hoe hij de transactie heeft ervaren. Andere potentiële kopers kunnen deze ervaringen lezen. Onthoud daarom dat de klant te allen tijde koning is.

Bemiddelingsbijdrage

Bij uitbetaling houdt Bol.com een bijdrage voor bemiddeling in. Die bestaat uit 0,99 per verkocht artikel en 15% van de artikelprijs met een maximum van 15,-. Zoals in de inleiding reeds aangegeven, pakt de verkoper vanwege deze bemiddelingskosten minder winst per verkocht boek, maar de omzet is vele malen hoger en daarmee uiteindelijk ook de totaalwinst.

2ehands Engelse boeken verkopen bij www Bol.com

Vanaf 30 juli 2009 is het mogelijk om naast Nederlandse 2ehands boeken ook Engelse boeken aan te bieden via Bol.com.

Een goed doel steunen?

Bol.com biedt de mogelijk om een bepaald percentage van de opbrengst te schenken aan Room to Read. Bol.com geeft één schoolboek (= 1,-) extra voor elk boek waar de verkoper 25, 50 of 100% schenkt aan dit goede doel. Room to Read is een organisatie die kwalitatief goede onderwijsmogelijkheden aanbiedt in ontwikkelingslanden. Dit doen ze onder andere door het oprichten van bibliotheken, het bouwen van scholen, het bieden van onderwijs aan meisjes en het inrichten van computerlokalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe moet je tweedehands boeken verkopen?In het verleden was er nauwelijks markt voor tweedehands boeken. Het was namelijk moeilijk om de mensen te bereiken die…
Het aanschaffen van studieboeken, dat kan goedkoper!Het aanschaffen van studieboeken, dat kan goedkoper!Of u nu naar het MBO, het HBO of de universiteit gaat, u heeft altijd studieboeken nodig. Vaak kunt u via de school uw s…
Nieuwe studieboeken kopen, of tweedehands?Nieuwe studieboeken kopen, of tweedehands?Studieboeken zijn duur in aanschaf. U kunt geld besparen door deze boeken tweedehands te kopen. Deze boeken zijn kwalita…
Handel in tweedehands boekenHandel in tweedehands boekenEr is een levendige handel in tweedehands boeken. Van oudsher spelen antiquariaten een belangrijke rol in die handel, ma…
Studieboeken verkopen: Hoe doe je dat het beste?Studieboeken verkopen: Hoe doe je dat het beste?Je bent net klaar met je opleiding en thuis heb je nog veel boeken uit je studietijd. Deze studieboeken gebruik je voor…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bol.com, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • www.bol.com/nl/boeken/index.html
  • www.bol.com/nl/2ehands
  • http://www.bol.com/nl/index.html
  • http://www.roomtoread.org/about/nl.html
  • Verkopen via bol.com. Handleiding voor het verkopen van tweedehands artikelen door particuliere verkopers Versie 3.4 mei 2016.
  • Afbeelding bron 1: Screenshot Bol.com
  • Afbeelding bron 2: Screenshot Bol.com

Reageer op het artikel "Tweedehands boeken verkopen via www.bol.com/nl + kopen"

Reacties

Patrick Wouters, 01-11-2011 15:33 #9
Heb eigelijk een vraag, heb wat boeken gekregen.
over de oorlog, hitler, de onderdruking en het verzet (oude boeken)
is daar nog een markt voor, en waar kan ik dat laten taxeren.
ik wil er graag vanaf.
en zou graag willen weten waar en hoe ik dat dan het beste kan doen? Reactie infoteur, 01-11-2011
U kunt de waarde van uw boeken laten beoordelen door een antiquariaat, die is gespecialiseerd in Tweede Wereldoorlog. Antiquariaat Coriovallum is daar een voorbeeld van: http://www.coriovallumboeken.nl. Succes ermee!

Brouwer, 27-08-2011 14:29 #8
Waarom kunnen we niet met hetzelfde account waarmee we kopen, boeken verkopen? Dat lukt nl niet! Reactie infoteur, 01-09-2011
Ik zou het voorleggen aan Bol.com als ik u was.

Meijke, 28-04-2011 18:11 #7
Tartuffel, werk je bij BOL.com? ;-)
Wat ik niet begrijp, is dat BOL.com 1,95 servicekosten aan de koper rekent en 0,99+15% van de opbrengst aan de verkoper. Als je de verkoper laat betalen voor de bemiddeling, prima, maar geef hem dan ook de servicekosten omdat hij degene is die de service levert. Alle risico's liggen bij de verkoper.
Voor degenen die samen met mij protest willen aantekenen tegen de driedubbele inhouding en ook vinden dat de servicekosten naar de verkoper horen te gaan:
http://tweedehandsboekenverkopenviabolcom.wordpress.com/ Reactie infoteur, 28-04-2011
Ik heb lange tijd boeken verkocht via Bol.com. Nu niet meer. Succes met de actie!

Thorn, 28-04-2011 07:54 #6
Ik heb een scanner voor de barcodes gekocht op www.thuisscanner.nl. Kun je snel een eenvoudig de barcode op de boeken scannen. Bol.com doet de rest. Ook het zoeken als je meer boeken te koop hebt gaat op deze manier heel snel. Bijvoorbeeld als je een boek uit het assortiment wilt halen.

Annelies, 29-09-2010 13:45 #5
Ik wilde net een paar dvd's te koop zetten via bol.com. Vanwege de andere verkopers die ze tegen lage prijzen aanbieden kon ik er maar 3,40 per stuk voor vragen. Bol.com houdt per dvd 0,99 + 15% van de opbrengst in, dit komt neer op 1,50. De servicebijdragen die de koper moet betalen houden ze zelf terwijl ik hem voor de opbrengst van 1,90 nog moet versturen. Na het verzenden (enveloppe en 4 postzegels) houd ik nog 0,04 over en dit gaat op aan het printen van de begeleidende nota.:-( Reactie infoteur, 29-09-2010
Dat zie je inderdaad vaak gebeuren bij populaire boeken, dvd's, enz., die je aanbied op Bol.com. Er zijn tientallen aanbieders en de één biedt net weer een paar centen lager dan de ander, totdat ze zover onder 'de marktprijs' zijn gezakt, dat je het boek of de DVD net zo goed kunt weggeven.

Margreeth, 12-02-2010 14:46 #4
Even een vraagje, ik nu twee boeken verkocht via Bol.com. Hoe zit het met de porto, wie betaalt die eigenlijk? ( Ik heb nog geen bedrag ontvangen voor de verkoop en kan dus niet kijken of het zo verrekend wordt.) Reactie infoteur, 12-02-2010
Hallo Margreeth,

De verkoper moet het boek aanbieden inclusief verzendkosten. Alleen bij grotere boeken ontvangt de verkoper een pakketbijdrage van 2,95. Dit wordt van te voren (als u het boek invoert) bekend gemaakt.

De verkoper moet er dus rekening mee houden dat Bol.com nl een bijdrage voor bemiddeling inhoudt, die bestaat uit 0,99 per verkocht artikel en 15% van de artikelprijs met een maximum van 15,-. Ook moet de verkoper er rekening mee houden dat hij of zij van dit bedrag de verzendkosten moet betalen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Mvg, Tartuffel

Leon Buijs, 05-01-2010 18:24 #3
Moet ik het wel goed vertellen, even opnieuw: Ik bied een 2ehands boek aan en kies als prijs 15 euro (lijkt heel vrij maar je moet uiteraard behoorlijk onder de nieuwprijs om het kwijt te raken). Als er een koper is, betaalt die 1,95 'service bijdrage' aan Bol.com. Het boek kost dus gewoon 17 euro!

Het boek ligt uiteraard bij mij thuis, dus ik moet zelf de pakbon uitprinten, het boek degelijk verpakken in een degelijke enveloppe, naar de brievenbus brengen en er in dit geval (560 gram) 2,64 aan porto op plakken.

Bol houd ook aan mijn kant van de verkoop 0,99 + 15% (2,25) = 3,24 in. Bovendien duurt het weken voor ik m'n geld krijg.

Bol bemiddeld via een hun website, er komt geen mens aan te pas. Ze hebben dus geen kosten aan voorraad, geen opslagruimte nodig, geen werknemers om het te sorteren, verpakken, geen porto, zelfs geen enkel risico als het mis gaat! Al met al verdient Bol.com dus 5,19 aan mijn gebruikte boek van 17 euro, dus 30% op een boek wat ze zelf niet hebben! Dat is nog eens een business model. :-p Reactie infoteur, 09-01-2010
Hallo Leon,

Bedenk wel dat miljoenen mensen toegang hebben tot de boeken die jij aanbiedt op Bol.com.nl en dat zal je nooit via een andere website in slagen. Ik kan daar uit eigen ervaring over meepraten. Ik verkocht via een eigen website nog geen fractie van wat ik via Bol.com.nl verkocht.

Mvg, Tartuffel

Leon Buijs, 05-01-2010 15:29 #2
Ik verkoop net m'n eerste tweedehands boek. Het boek kost 15 euro op Bol.com waarvan Bol 3,24 inhoud, ik krijg dus mara 11,76 van Bol en daarnaast betaalt de koper nog 1,95 'servicebijdrage'. Ik moet bovendien zelf het boek opsturen, kost ook weer 6,95. Kortom het boek kost de koper in werkelijkheid 16,95 en ik hou, na aftrek van de porto (2,20 voor een boek van ruim 500 gram) nog 9,56 over. En dan recycle ik een bubble-enveloppe om de kosten te drukken.

Kortom Bol verdient?5,20 aan een tweedehands boek van 16,95 terwijl ze er NIETS aan hoeven doen. Geen voorraad, geen porto, geen handelingen. niet slecht!

Marcel, 20-08-2009 11:02 #1
Het verzenden is echter veel te duur. Een boek van 5,95 versturen, kost 7 euro! Samen is dat vaak meer dan de nieuwprijs van het boek. Reactie infoteur, 20-08-2009
Hallo Marcel,

Wat ik heb begrepen is dat Bol.com voor een tweedehands artikel geen verzendkosten rekent, maar een bijdrage voor bemiddeling vraagt van 1,95 euro.

Wat de verkoper betreft, die krijgt bij een boek dat als pakket verzonden moet worden een pakketbijdrage van 2,95 euro van Bl.com. Moet de verkoper zelf nog een paar euro bijleggen, maar die moet hij uiteraard doorberekenen naar de koper. Kloeke boeken kunnen dus niet tegen dumpprijs worden aangeboden. De verkoper kan bij de beschrijving vermelden dat het om een pakket gaat en dat de weergegeven prijs inclusief verzendkosten is.

mvg, Tartuffel.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 25-02-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Reacties: 9
Schrijf mee!