Dresscode: formeel of informeel
Niet iedereen zit erop te wachten maar er zijn wel degelijk goede redenen voor het voeren van een dresscode in een bedrijf. Zo zou het dragen van een pak het zakelijke en professionele gedrag van werknemers ten goede komen. Maar ook de invloed die het dragen van het juiste pak met de juiste stropdas op klanten heeft, is niet gering.
Invloed
Formele en informele dresscodes blijken enorm veel invloed te hebben op de volgende onderwerpen: (+ = Toename en - = Afname).
| Formeel | Informeel |
De werking van de hersenen | + | - |
Patronen in de conversatie | + | - |
Woordkeuze | + | - |
Dialect | - | + |
Lichaamshouding | + | |
Lichaamsbeweging | + | - |
Emotionele uitingen | - | + |
Op tijd komen | + | - |
De juiste pauzetijden hanteren | + | - |
De productiviteit | + | - |
De professionaliteit | + | - |
De creativiteit | - | + |
Het teamgevoel | + | - |
Informele dresscode
Toch zijn er steeds meer bedrijven die neigen naar een informele dresscode. Dat deze informelere kledingdracht ook kan doorslaan naar de andere kant blijkt wel uit de situatie bij het Amerikaanse Ministerie van Buitenlandse Zaken zo’n vijf jaar geleden. Amerikaanse diplomaten kwamen daar gekleed in sportkleding en op slippers naar het werk. Het ministerie zag zich daardoor genoodzaakt een dresscode uit te vaardigen. Ambtenaren werden opgeroepen zich professioneel te kleden, geen aanstoot te geven of kleren te dragen die anderen afleiden.
In een informele setting spreekt men elkaar makkelijker aan, contact maken is niet vastgelegd in vooraf vastgestelde communicatiepatronen. Men voelt zich vrijer zomaar even bij de ander binnen te lopen. De onderwerpen van gesprek zijn veelal niet zakelijk. Er ontstaat een beter communicatienetwerk onderling. Dit biedt voordelen als zaken opgelost dienen te worden die niet kunnen wachten op een vooraf vastgestelde vergadering. De informele sfeer en bijbehorend versterkt sociaal gedrag en informele conversatie dragen bij aan het groepsgevoel van het individu.
Formele dresscode
Tegenstanders beweren echter dat een informele dresscode kan botsen met de moraal van de werknemers, de productiviteit, de efficiëntie en zelfs met hun overall performance (houding en gedrag). In veel bedrijven wordt de noodzaak van sociaal gedrag verward met het volledig uit het oog verliezen van de zakelijke kant. Er moet namelijk ook nog gewoon gewerkt worden. Het blijkt trouwens niet aan de dresscode en dus aan het dragen van een pak te liggen of de sociale behoefte van de medewerker ingevuld wordt, ook in een formele omgeving wordt er gelachen en is sprake van een sociaal vangnet.
Experimenten
Dat slechte kleding zelfs dodelijk kan zijn bleek uit een experiment van een paar Amsterdamse studenten. Een als junk verklede student simuleerde een hartaanval op het Leidseplein. Het duurde bijna een halfuur tot hij hulp kreeg. Een week later hees dezelfde student zich in een donkerblauw pak, trok goed gepoetste schoenen aan en knoopte een mooie zijden das om. Weer simuleerde hij een hartaanval en deze keer schoten meerdere omstanders hem vrijwel onmiddellijk te hulp.
De moraal van dit verhaal – ook ondersteund door serieus onderzoek – is dat je succesvoller bent en serieuzer genomen wordt naarmate je meer aandacht aan houding en uiterlijke verzorging besteedt.
Robert Willemsen, presentatietrainer en auteur heeft eens een experiment uitgevoerd om de invloed van het ‘juiste pak’ te meten: “Om dit in de praktijk te testen bezocht ik als mystery man zo'n twintig autodealers met de vraag om een folder. Op basis van de verkopers die mij te woord stonden, liet ik foto's maken van de pakken en combinaties die zij droegen. Een van de fotoreeksen van "verkopers" die ik een paar honderd mensen (algemeen publiek) liet zien, draaide om het thema van acceptatie en onderhandelen. Ik vroeg respondenten twee mannen aan te wijzen: een met wie men het liefst wel zou willen praten over een nieuwe auto en een met wie men het liefst niet zou willen praten. Dergelijke fotoresearch laat zien dat de "verpakking" van een verkoper een meetbaar effect heeft op wat klanten van hem vinden, of ze aandacht aan hem willen schenken en in hoeverre ze van hem willen kopen. Strategisch gezien moet iedere verkoper zijn kleding door de bril van de klant bekijken en zich afvragen: hoe kan ik acceptatie vergroten en weerstanden vermijden?”
Tips en trucs
Tenslotte nog even wat tips, want ook al draag je een pak, je kunt enorme missers maken:
Top-vijf foute mannenkleding:
- gekreukte, ongestreken of ongeperste kleding; ongepoetste schoenen
- te korte broek of te korte sokken waarbij beenhuid zichtbaar wordt bij het zitten
- schoenen, sokken, riem en das passen niet bij het pak of bij elkaar
- ongepaste accessoires zoals een plastic tasje of een goedkoop plastic horloge
- schilfertjes roos op de schouders van dat dure maatkostuum
Top-vijf foute vrouwenkleding:
- te korte rok of te diep decolleté: hoe meer je laat zien hoe minder serieus je overkomt
- te strakke kleding waar bh of onderbroek zich onder aftekenen
- blote of harige benen; een pantykleur die niet bij de kleding past of een ladder in de panty; schoenen met open tenen
- een overdaad aan sieraden, eau de cologne of make-up
- slordig kapsel; uitgegroeid haar bij kleurspoeling
Als man is de keuze beperkt. Nette kleding betekent dat je een pak met stropdas draagt. Zorg hierbij voor goedgepoetste schoenen met sokken in de kleur van je schoenen of pantalon. Je broekriem is netjes en subtiel, net als je stropdas. Zie af van leuke stripfiguurtjes op das of sokken.
Als vrouw heb je veel meer keuze als het om nette kleding gaat. Je kunt onder andere kiezen voor een mantelpakje of een pantalon met jasje en stemmige blouse. Ook kun je veel meer accessoires inzetten: make-up, oorbellen, ringen, halsketting, handtas, sjaaltje. De belangrijkste regel is dat je je zakelijk en smaakvol kleedt waarbij je vooral kleuren en accessoires zorgvuldig op elkaar afstemt. Kies één opvallende accessoire. Zo onthoudt men wie je bent, bovendien is het een leuk gespreksonderwerp.