InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Aan welke brandveiligheidseisen moet een kantoorpand voldoen

Aan welke brandveiligheidseisen moet een kantoorpand voldoen

Aan welke brandveiligheidseisen moet een kantoorpand voldoen Wie een pand bezit of gebruikt, dient te voldoen aan de landelijke regels voor brandveiligheid. Branden kunnen immers verwoestend zijn en daarom dienen de nodige maatregelen genomen te worden om een kantoorpand tegen brand te beschermen. Niet alle ondernemers zijn echter even goed op de hoogte van de in het Bouwbesluit 2012 opgenomen regels omtrent brandveiligheid. Wat zijn de belangrijkste brandveiligheidseisen?

Belangrijke brandveiligheidseis: voorkomen is beter dan genezen

Allereerst dienen ondernemers de nodige maatregelen te nemen om het ontstaan van branden op kantoor te voorkomen. Zo dienen installaties, bijvoorbeeld voor het warmen van het pand, altijd goed onderhouden en gecontroleerd te worden. Hetzelfde geldt uiteraard voor de elektra. Brandbare stoffen en versieringen mogen niet dicht bij hittebronnen hangen en in het kantoor is er een verbod op roken en open vuur. Branden ontstaan niet zelden in afvalcontainers en daarom is het zaak dat deze van onbrandbaar materiaal gemaakt zijn. Worden er werkzaamheden verricht in het kantoorpand? Dan moet goed gemonitord worden of deze brandveilig worden uitgevoerd.

Merk brand op tijd op met rookmelders en brandmeldinstallaties

Omdat er ondanks alles toch een brand kan ontstaan, dient het pand over installaties te beschikken die ervoor zorgen dat de brand snel wordt opgemerkt. Een rookmelder kopen en goed werkende brandmeldinstallaties plaatsen zijn hiervoor belangrijke middelen. Uiteraard moeten deze goed onderhouden worden en moet, conform NEN 2654, halfjaarlijks of jaarlijks getest worden of deze nog in orde zijn. Verder moet ieder kantoor een actueel ontruimingsplan hebben en beschikken over een goede ontruimingsinstallatie. Een snelle ontruiming is immers cruciaal om slachtoffers te voorkomen.

Zorg dat er voldoende vluchtroutes aanwezig zijn

In een kantoorpand moeten in het kader van de brandveiligheid ook vluchtroutes aanwezig zijn. Deze routes lopen altijd van het kantoor of een andere voor personen bestemde ruimte, naar een aansluitend terrein vanwaar de openbare weg bereikt kan worden. Gebruik moeten maken van een lift is op een vluchtroute niet toegestaan. Uiteraard mogen eventuele deuren naar vluchtroutes niet op slot of geblokkeerd zijn. Vluchtroutes moeten daarnaast makkelijk vindbaar zijn en de deuren moet je eenvoudig kunnen openen.

Zorg dat er voldoende blusmiddelen beschikbaar zijn

Uiteraard dient ieder kantoorpand ook over de nodige blusmiddelen te beschikken. Bij een brand moet immers snel en effectief kunnen worden ingegrepen. Het Bouwbesluit 2012 stelt eisen aan de aanwezigheid en goedkeuring van brandblussers. Ook dienen ze op goed toegankelijke plekken te hangen en moeten ze voorzien zijn van een goed zichtbaar pictogram. Daarnaast moet de brandweer mogelijke brandhaarden altijd goed kunnen bereiken en dienen brandkranen goed toegankelijk en werkend te zijn.

Bedrijfspand dient goed bereikbaar te zijn voor hulpdiensten

Er zijn dus veel maatregelen die je als kantoorgebruiker of -eigenaar moet treffen om een brand te voorkomen of in de kiem te smoren. Toch kan het zijn dat er een brand op kantoor ontstaat waarvoor de hulpdiensten moet uitrukken. Het is belangrijk dat de brandweer of een eventuele ambulance, het kantoor in een dergelijk geval goed kan bereiken. De brandweeringang en de verbindingsweg moeten daarom vrij en goed toegankelijk zijn.
© 2019 Willem85, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Brandpreventie met rookmeldersEen rookmelder waarschuwt je op het moment dat er brand uitbreekt. Ieder huishouden en bedrijf zou moeten werken met roo…
Het belang van rookmeldersIn meer dan 5.000 Nederlandse woningen breekt er jaarlijks brand uit. Rookmelders kunnen dan wel geen brand voorkomen, z…
Rookmelder en KoolmonoxidemelderRookmelder en KoolmonoxidemelderDe één leeft wat zorgelozer dan de ander. Je hebt mensen die voor ze naar bed gaan alles even nalopen. Ze kijken of deur…
Rookmelder Geen rook zonder vuurBij brand overlijden de meeste mensen niet door het vuur maar door de rook. Rook bevat koolstofmonoxide, een giftig reuk…
Brandpreventie en wat te doen bij brandWat moet je doen bij brand? Veel mensen weten dat niet. Ook het voorkomen van brand is van groot belang. Maar ook dat we…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Blickpixel, Pixabay
  • https://www.arbo-online.nl/brandveiligheid-van-kantoorpanden?vakmedianet-approve-cookies=1&_ga=2.113036804.1428301722.1569927323-1764625500.1569927323
  • https://outletkluizen.nl/blog/checklist-brandveiligheid-kantoor-wat-moet-je-doen/
  • https://ondernemersplein.kvk.nl/maatregelen-of-vergunning-voor-brandveiligheid/
  • https://www.brandblusserxl.nl/rookmelders

Reageer op het artikel "Aan welke brandveiligheidseisen moet een kantoorpand voldoen"

Infoteur: Willem85
Gepubliceerd: 04-10-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Schrijf mee!