InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Waarom een luchtreiniger op kantoor belangrijk is

Waarom een luchtreiniger op kantoor belangrijk is

Waarom een luchtreiniger op kantoor belangrijk is Je brengt een groot deel van je tijd door op je werk. Een gezonde en schone werkomgeving is daarom belangrijk. Werk je op kantoor? Dan is een luchtreiniger in de meeste gevallen geen overbodige luxe. De binnenlucht raakt namelijk snel vervuild met (fijn)stof, micro-organismen en vervuilende deeltjes die onder andere de luchtwegen kunnen irriteren. Waarom is een goede luchtreiniger belangrijk?

Een luchtreiniger zorgt voor minder ziekteverzuim

Gezonde, frisse lucht is van groot belang om goed te kunnen functioneren. Goed kunnen ademen is immers van levensbelang. Zodra je een bedompte, slecht geventileerde ruimte inloopt, merk je dat meteen: er hangt een onaangename geur en de lucht voelt letterlijk ‘zwaar’ aan.

Klachten

Breng je langere tijd door in een ruimte met een slechte luchtkwaliteit dan merk je de vervelende geurtjes misschien niet zo snel meer op, maar ontstaan er wel andere klachten zoals hoofdpijn, een vermoeid gevoel en branderige ogen. Dit heeft te maken met zowel de samenstelling van de lucht, als met de aanwezigheid van ziekmakende stoffen.

Sickbuildingsyndroom

Idealiter bestaat de lucht die we inademen uit zo’n 80% stikstof en 20% zuurstof, plus nog een kleine hoeveelheid gassen en waterdamp. De lucht die we uitademen is rijk aan koolstofdioxide (CO2). Je kunt je dus voorstellen dat in een ruimte waar veel mensen bij elkaar zitten, de samenstelling van de lucht verandert. Daar komt nog eens bij dat bacteriën, schimmels en allergenen in een dergelijke ruimte veel langer blijven hangen. Dit alles bij elkaar zorgt er al snel voor dat we ons minder fit en gezond gaan voelen. In extreme gevallen wordt er zelfs gesproken van een 'sickbuildingsyndroom'. Je kunt dan dus letterlijk ziek worden van je werkomgeving. Dat kun je eenvoudig voorkomen met een goede luchtreiniger die de lucht zuivert van schadelijke deeltjes.

Geen vervelende geurtjes meer

Met een goede luchtreiniger ben je daarnaast meteen van die nare, bedompte lucht of andere vervelende geurtjes af. Nare geuren op kantoor kunnen verschillende oorzaken hebben. Zo kan het een gevolg zijn van bepaalde productieprocessen, maar ook mensen, werkkleding en het kantoorpand zelf kunnen voor onaangename geuren zorgen. Dit bevordert natuurlijk de gastvrijheid richting klanten en bezoekers niet. Ook heeft het een negatief effect op de concentratie en productiviteit van medewerkers. Geurbestrijding door luchtreiniging gebeurt door de lucht aan te zuigen en deze te filteren, bijvoorbeeld met een koolstoffilter, en reukloos terug te blazen in dezelfde ruimte. Op die manier wordt de ruimte direct een stuk frisser en aangenamer om in te verblijven.

Minder (fijn)stof

Een kantoor kan letterlijk behoorlijk stoffig zijn. Hoe goed de schoonmaker ook zijn best doet. Dit heeft te maken met stofdeeltjes uit bijvoorbeeld kleding, vloerbedekking en ander textiel, maar ook met fijnstof dat wordt uitgestoten door kantoorapparatuur zoals printers, scanners en kopieerapparaten. Een teveel aan fijnstof in de lucht vormt een serieus gezondheidsrisico. Fijnstofdeeltjes komen namelijk na het inademen in de longen terecht waar ze voor bijvoorbeeld astma-aanvallen, benauwdheid en veelvuldig hoesten kunnen zorgen. Maar ook ronddwarrelend stof kan voor veel ongemak zorgen. Het is namelijk een bron van vervuiling en huisstofmijten waar veel mensen allergisch op reageren.

Luchtreiniger met HEPA-filter

Om stofdeeltjes uit de lucht te filteren wordt vaak een HEPA-filter gebruikt. HEPA betekent letterlijk: High Efficiency Particulate Air en is oorspronkelijk ontwikkeld voor de ruimtevaart. Tegenwoordig worden HEPA-filters ook gebruikt in luchtreinigers om vervuiling uit de binnenlucht te filteren. Een HEPA-luchtreiniger verwijdert niet alleen gewone stofdeeltjes en fijnstof uit de lucht, maar ook bestanddelen van rook, schimmels, bacteriën, huidschilfers en allergenen van de huisstofmijt. Ze worden daarom ook veel gebruikt op scholen en in ziekenhuizen.

De belangrijkste voordelen op een rij

In de Arbowet staat beschreven dat de luchtkwaliteit op de werkplek aan bepaalde eisen moet voldoen. De belangrijkste voordelen daarom nog even op een rij:
  • Minder ziekteverzuim;
  • Een hogere productiviteit;
  • Geen last meer van onaangename geuren;
  • Frisse en gastvrije kantoorruimte;
  • Minder schadelijke stofdeeltjes in de lucht.

Kortom, een luchtreiniger op kantoor is geen overbodige luxe. Hoe schoon is de lucht bij jou op kantoor?
© 2018 Willem85, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een luchtreiniger kopenEen luchtreiniger kopenIn de lucht in huis bevinden zich heel wat verontreinigingen, zoals stof, bacteriën, rook, vieze geurtjes en pollen. Om…
Hoe hooikoorts verminderen?Hoe hooikoorts verminderen?Ieder jaar hebben veel mensen in de lente en zomer last van hooikoorts. Hooikoorts is natuurlijk erg vervelend, dus is h…
Goede afzuiging in een grootkeuken van groot belangGoede afzuiging in een grootkeuken van groot belangEen mens brengt heel wat tijd door op zijn of haar werk. Dan is het prettig als je het naar je zin hebt. Zoals leuk werk…
Een luchtreiniger kopen: wat is het en wat heb je eraan?Gezondheid is een populair onderwerp. Luchtreinigers komen bij het thema gezondheid steeds meer in de aandacht te staan.…
Hooikoorts: symptomen, medicatie, een pissebed en tipsHooikoorts: symptomen, medicatie, een pissebed en tipsWanneer het voorjaar weer is begonnen en de zon lekker schijnt, is het weer genieten geblazen van het heerlijke weer. Di…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Onbekend, Pexels
  • https://www.euromate.com/luchtkwaliteit/luchtreiniging-kantoor/
  • https://hetkantoorkompas.nl/onderwerpen/kantoortips/

Reageer op het artikel "Waarom een luchtreiniger op kantoor belangrijk is"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Willem85
Gepubliceerd: 06-11-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Bronnen en referenties: 3
Schrijf mee!