InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Zaken doen met Nederlandstalige Belgen als Nederlander

Zaken doen met Nederlandstalige Belgen als Nederlander

Zaken doen met Nederlandstalige Belgen als Nederlander Zaken doen in een ander land vergt meestal een andere aanpak dan in eigen land. Culturen kunnen heel verschillend zijn waardoor het omgaan met mensen aangepast moet worden om onbegrip en niet bedoelde interpretatie te voorkomen. Zo geldt dat zelfs voor zaken doen door Nederlanders met Nederlandstalige Belgen terwijl Nederland en België aan elkaar grenzen. Waarschijnlijk heeft de geschiedenis van die twee volken ervoor gezorgd dat er verschillen zijn ontstaan die ook in het zakenleven meespelen. Om goede resultaten te bereiken is het juist omgaan met de zakenpartner daarom van groot belang.

Verschillen in handeldrijven

België is na Duitsland onze belangrijkste handelspartner. Volgens sommige zakenlui laten we echter nog veel kansen liggen. Maar wie denkt dat hij het gedeelte Nederlands sprekend België er wel even bij pakt komt van een koude kermis thuis. We spreken inderdaad dezelfde taal maar verder zijn er zeer veel verschillen die met het handeldrijven te maken hebben.

Over directheid, betweterigheid en bedotten

Wat in België niet zo wordt gewaardeerd is onder meer onze Nederlandse directheid. Veel Belgen beschouwen Nederlanders vaak als arrogant omdat Belgen zichzelf bescheidener opstellen. Wij worden ook regelmatig betweterig gevonden. Zij kijken ook liever eerst de kat uit de boom en nemen minder snel risico’s. Erger nog, er zijn Belgen die spottend zeggen: “Als een Nederlander je niet bedot heeft, is hij dat vergeten”.

Belgen willen je eerst beter leren kennen

Belgen in het zakenleven willen in het algemeen eerst iemand leren kennen voordat er een overeenkomst wordt getekend. Dat leren kennen kan bijvoorbeeld via een zakenlunch. Sowieso zijn Belgen Bourgondischer ingesteld dan Nederlanders en hoort kennismaken en lekker eten en drinken dikwijls bij elkaar. Maar een Nederlander moet dan niet meteen aan het eind van de lunch een contract ter tekening op tafel leggen.

De juiste persoon voor zaken doen

Belangrijk is ook om na de kennismaking regelmatig je gezicht te laten zien om een goede relatie op te bouwen. Ook is het belangrijk om met de juiste persoon zaken te doen. Bij grote bedrijven is het vaak alleen de baas zelf die beslissingen neemt en bij kleine vaak zijn vrouw. Een afspraak met een manager is daarom niet altijd beslissend.

Niet de Belg uithangen

Inleven in de cultuur is van groot belang. Cultuurverschillen worden vaak onderschat omdat we uit hetzelfde taalgebied komen. Dezelfde taal spreken betekent echter niet dat er geen mentaliteitsverschillen zijn. Maar inleven in de cultuur betekent niet dat je gedrag moet kopiëren. Ga niet de Belg uithangen en blijf bij jezelf.

Denk aan sponsoring

Een veelvoorkomend verschil is dat wat in Nederland zwaar wordt opgevat in België een stuk lichter kan zijn. Wat ook kan helpen in het zaken doen is sponsoring van bepaalde activiteiten. Zonder dat er per se sprake is van omkoping kan het zeker helpen om een club te sponsoren als degene waar je mee handelt bijvoorbeeld voorzitter van die club is.

Vestiging of importeren en exporteren

Bij het ondernemen in België zal het meestal gaan om ofwel een vestiging ofwel om te importeren of te exporteren.

Vestiging

Vaak betreft het een extra locatie of meerdere locaties toevoegen aan de Nederlandse vestigingen.

Importeren en exporteren

Bij het importeren en exporteren kan de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) een goede informatiebron en steun zijn. De RVO is een agentschap van het ministerie van Economische Zaken dat ondernemers steunt bij het internationaal ondernemen en samenwerken. De organisatie geeft voorlichting over buitenlandse markten en stimuleert internationale activiteiten. De RVO heeft een wereldwijd netwerk van internationale organisaties dat bestaat uit Nederlandse ambassades, Kamers van Koophandel, consulaten generaal, internationale financieringsorganisaties en de Europese Commissie. Daardoor kan zij deuren openen naar zakendoen en maatwerk leveren. Tevens is het een informatiebron voor kennis over buitenlandse markten en over wetgeving en regelgeving.

Tips bij het ondernemen in België

  • Neem deel aan handelsmissies: Deelnemen aan handelsmissies is een prima manier van oriëntatie op de Belgisch markt en om noodzakelijke contacten op te doen.
  • Onderhoud de contacten goed: Dit geldt voor diverse contacten zoals telefonisch, schriftelijk en persoonlijk.
  • Neem deel aan vakbeurzen: Door die deelname zal het netwerk vergroten.
  • Wees goed voorbereid: Goed voorbereiden kan bijvoorbeeld door het verrichten van een haalbaarheidsonderzoek.
  • Zorg voor de juiste informatie: Ga alle kanalen na waar informatie kan worden verkregen zoals o.a. de website Internationaal Ondernemen
Gerelateerde artikelen
Whitening tandpasta's: onderzoek, feiten en cijfersWhitening tandpasta's: onderzoek, feiten en cijfersIs een whitening tandpasta slecht voor je tanden, of voor het tandglazuur? Hoe veel mensen gebruiken een witmakende tand…
Expeditie Robinson 2010, alle informatie!Expeditie Robinson 2010, alle informatie!Op 2 september 2010 gaat een nieuw seizoen van Expeditie Robinson van start. In dit nieuwe seizoen zullen 17 bekende Ned…
Belgen willen sparen in NederlandBelgen willen sparen in NederlandDe spaarrente in België is in het eerste kwartaal van 2009 sterker gedaald in vergelijking met Nederland. Voor Belgen li…
Het bijzondere aan BelgiëHet bijzondere aan BelgiëBelgië is vooral bekend als centrum van politiek Europa. Maar hoe zit het met hun inwoners? Welke zijn hun karakteristie…
Exporteren naar DuitslandExporteren naar DuitslandHet grootste deel van de Nederlandse export gaat naar Duitsland. Het is erg aantrekkelijk voor Nederland om handel te dr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PeteLinforth / Pixabay
  • http://www.rvo.nl/
  • http://www.mkbservicedesk.nl/2443/ondernemen-belgie-hoe-werkt.htm
  • http://www.rvo.nl/onderwerpen/internationaal-ondernemen/landenoverzicht/belgie

Reageer op het artikel "Zaken doen met Nederlandstalige Belgen als Nederlander"

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: 23-09-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Schrijf mee!