InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Toezicht door AFM en informatieverstrekking

Toezicht door AFM en informatieverstrekking

Toezicht door AFM en informatieverstrekking Vertrouwen in de financiële markten door het publiek, het bedrijfsleven en de overheid is van wezenlijk belang. Daarom bestaat er een centraal toezicht op die markten door de AFM (Autoriteit Financiële Markten). De AFM is een onafhankelijke organisatie ook al is er een zekere verbondenheid met de overheid omdat die politiek verantwoordelijk is en het bestuur benoemt. De overheid keurt ook de begrotingen van de AFM, stelt de heffingen vast en is verantwoordelijk voor het toezicht op pensioenuitvoerders.

Taken en doelstellingen van de AFM

Taken

De taken van de AFM bestaan uit het toezicht te houden op:
  1. Sparen
  2. Lenen
  3. Beleggen
  4. Verzekeren
  5. Pensioenen
Een van de belangrijkste controles die de AFM uitvoert is of de consument eerlijke en duidelijke informatie krijgt. Dit is overigens een andere taak dan die van een andere toezichthouder DNB (De Nederlandse Bank). Die bank controleert of ondernemingen hun verplichtingen nakomen.

Doelstellingen

De doelstellingen bij de werkzaamheden van de AFM zijn:
  1. Het bevorderen van de toegankelijkheid tot de financiële markten.
  2. Het bevorderen van de goede werking van de financiële markten.
  3. Het bevorderen van het vertrouwen in de financiële markten.

Toezicht op de Wet op het financieel toezicht

Financiële instellingen moeten allen aan wetten voldoen die per soort instelling verschillend kunnen zijn. Maar die wetten zijn in 2007 allen samengebracht in de Wft (Wet op het financieel toezicht) waardoor het uitgebreide stelsel van toezicht op banken, verzekeraars, beleggingsinstellingen e.d. in één wet is geregeld. Ook op die wet houdt de AFM toezicht.

Informatieverstrekking door de AFM

De AFM geeft binnen de taak van informatieverstrekking een aantal folders uit voor consumenten met elk een stappenplan dat kan helpen bij het nemen van financiële beslissingen. De folders kunnen gedownload worden op de website www.afm.nl waar ook meer informatie kan worden verkregen.

Verstandig beleggen

In de consumentenfolder “Verstandig beleggen” wordt in vijf stappen uitgelegd hoe je het beste kunt beleggen. De folder helpt om goede keuzes te maken met informatie over het beleggen van geld en de risico’s daarvan en geeft informatie over rechten en plichten en over de soorten beleggingsproducten.

Verstandig lenen

De folder “Verstandig lenen” gaat eveneens uit van vijf stappen waarbij onder meer advies wordt gegeven om niet te lenen voor iets dat slechts kort meegaat of kort duurt zoals bijvoorbeeld een vakantie. Bereken tevoren ook goed of de rente en aflossing wel maandelijks beschikbaar zal komen. Een goede tip is ook om de verschillende leenmogelijkheden met elkaar te vergelijken om de meest gunstige te kiezen. Naast deze adviezen en tips bevat de folder alle informatie die nodig is om op een verantwoorde manier te lenen.

Verstandig een hypotheek kiezen

Ook de folder “Verstandig een hypotheek kiezen” gaat uit van vijf stappen met als eerste waarschuwing dat bij een eigen huis niet alleen hypotheek moet worden betaald maar ook verzekeringen en gemeentelijke belastingen. Een belangrijks stap is ook om eerst goed geïnformeerd te raken over alle mogelijke vormen van hypotheken waarbij (betaald) advies van deskundigen zeker noodzakelijk is.

Verstandig je pensioen regelen

De vijf stappen van de folder “Verstandig je pensioen regelen” geven allerlei informatie over pensioenen met onder meer de mogelijke regelingen zoals middelloonregeling, eindloonregeling, beschikbare-premieregelingen en combinatieregelingen. Voor wie geen pensioen opbouwt via de werkgever bestaan mogelijkheden om een appeltje voor de dorst te hebben na een werkzaam leven door banksparen, bankbeleggen of lijfrente.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.afm.nl/nl
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Autoriteit_Financiele_Markten

Reageer op het artikel "Toezicht door AFM en informatieverstrekking"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 16-05-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Financiële instellingen
Schrijf mee!