Het boek 'Gekochte journalisten en lobbyisten'

- De journalist
- Dr. Udo Ulfkotte
- De inhoud van Gekaufte Journalisten
- Wat is lobbyen
- Er zijn drie categorieën lobbyisten
- Institutionele lobbyisten
- Issuegebonden lobbyisten
De journalist
Voor het eerst in de geschiedenis staat een bekende journalist op met de woorden dat het nieuws volledig nep is. Dat de journalist de lezer en kijker manipuleert in het belang van de machthebber. Een enkeling die erover durfde te schrijven werd als klokkenluider betiteld en ‘weggewerkt’. Een voormalig Duitse topjournalist en redacteur, Dr Udo Ulfkatte speelt open kaart. Hij schaamt zich dood, na 17 jaar gewerkt te hebben voor de Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), voor zijn manipulaties en vals nieuws.Dr. Udo Ulfkotte
Udo Konstantin Ulfkotte is 20 januari 1960 in Lippstadt (Duitsland) geboren. Hij studeerde in Freiburg en Londen criminologie, islamitische studies en politiek. Hij heeft 17 jaar gewerkt voor de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Onlangs overleefde hij drie hartaanvallen. Het niet correcte handelen in het verleden begint te knagen wanneer je de dood zo dicht voor ogen ziet. Het is nooit te laat om je integere kant te ontdekken en te verwelkomen. Udo Ulfkotte schreef uit schuldgevoel een boek: ‘Gekaufte journalisten, dat op 11 september 2014 gepubliceerd werd en binnen enkele weken een bestseller werd.Het doel van Udo Ulfkotte: hij hoopt dat meerdere journalisten zich nu gaan beraden om naar buiten te treden en hiermee te stoppen, in het belang van de mensheid. Zijn boek is na een maand al toe aan de tweede druk. Maar ook de nodige stof doet opwaaien.
De inhoud van Gekaufte Journalisten
Door zelf actief het nieuws te manipuleren is het een boek uit ervaring geschreven. Ervaringen waar de schrijver niet trots op is. Hij spreekt over:- hoe de CIA controle krijgt over belangrijke en bekende journalisten.
- hij onthult hoe via de media oorlogen worden voorbereid. Udo Ulfkotte is ereburger in de Verenigde Staten om zijn Westerse positieve berichtgeving. Bekend met de ins en outs en dus geprezen om zijn valsheid en medeplichtigheid!
- hij vertelt waarom het van journalist naar propagandist maar een klein stapje is.
- hij schrijft in welke lobby-organisaties journalisten vertegenwoordigd zijn. Hij geeft honderden namen van mensen ‘achter de schermen’ van organisaties die invloed hebben op de media. Ulfkotte omschrijft ook zorgvuldig welke zender bij welke politieke partij hoort en welke journalisten zich daardoor hebben laten beïnvloeden.
Udo Ulfkotte heeft het in zijn boek ‘gekaufte journalisten’ met name over Amerika, de voormalige DDR, Duitsland en de CIA. Het boek geeft een duidelijk beeld van hoe we met zijn allen gemanipuleerd worden. Hoe op een heel slinkse manier de burger gehersenspoeld wordt. De vraag rijst of Nederland ook op deze indringende en verkrachtte wijze is geïnfiltreerd en wie dan de specifieke journalisten zijn.
Vijf hoofdstukken
Het boek 'Gekaufte Journalisten' bestaat uit vijf hoofdstukken:
[OLIST]Gesimuleerde persvrijheid. Ervaringen met uitgevers
Onze Media: DC Switched, gehoorzaam, recherche onwillige
Undercover waarheid: Alpha-journalisten op lijn met de elites
Koop jezelf een journalist - gesmeerde rapportage
Geval voorbeelden van de propaganda [/OLIST]
Wat is lobbyen
Lobbyisten hebben de bedoeling om het bestuurlijke machtscentra te beïnvloeden. Denk bij machtscentra’s aan bestuurders van organisaties, volksvertegenwoordigers, ambtenaren, onderzoekers en anderen die werkzaam zijn in de publieke sector. De opdrachtgever is vaak een grote wereldspeler die er belang bij heeft dat het product goed loopt en dus verkoopt: winst maken. Een onderwerp als de draadloze communicatie laat zien dat de budgetten van de telecomproviders veel en veel ruimer zijn dan die van andere belangenbehartigers (de tegenhangers). Het gevolg is dat de stem van de lobbyist luider en vaker klinkt en omkopen erg dichtbij komt in een democratisch land. Bedrijven met het meeste geld winnen vaak ten koste van gezondheid en milieu. De koningin van het bal van de telecomlobby, is Neelie Kroes, die ervoor zorgde dat de ongelijke machtsbalans op haar beurt een bedreiging voor de democratie is geworden. Wie het hardst roept, wordt vaak het best gehoord en hoe hoger de budgetten, des te groter de belangen. Of dat nu in Washington D.C. is of in Den Haag, door lobbyen lijkt de eerlijkheid en openheid verloren te gaan.Er zijn drie categorieën lobbyisten
Er kunnen grofweg gezegd drie soorten lobbyisten zijn namelijk:- Institutionele lobbyisten;
- Issuegebonden lobbyisten;
- Commerciële lobbyisten.
Institutionele lobbyisten
Werknemers die lobbyen voor grote maatschappelijke organisaties. Bedrijven, vakbonden, milieubewegingen, consumentenorganisaties en onder ander werkgeversorganisaties. Lobbyisten die een bevoorrechte positie hebben omdat de maatschappelijke organisatie een grote achterban heeft, veel expertise en waarvan de organisatie onmisbaar is het dagelijkse leven. Lobbyisten die haast vanzelfsprekend onderdeel uitmaken van het politieke gebeuren. Ambtenaren en parlementsleden consulteren de lobbyist dan ook regelmatig. Alleen al lopen er bij de Europese instellingen tussen de 10.000 en 30.000 lobbyisten rond. Het mag duidelijk zijn dat dit ongetwijfeld invloed heeft het Europese besluitvormingsproces. In politiek Den Haag is lopen zo’n 2000 mensen fulltime of parttime Tweede Kamer leden en departementen beïnvloeden.Issuegebonden lobbyisten
Dit zijn verreweg de grootste groep lobbyisten. Hier gaat het om een specifiek issue, wanneer deze op de politieke agenda staat. Het betreft lobbyisten die namens brancheorganisatie, patiëntenverenigingen, bedrijfstakken en beroepsgroepen hun visie duidelijk willen maken. Vaak worden hier bekende Nederlanders voor gevraagd.Commerciële lobbyisten
Een lobbyist als beroepsbeoefenaar die werkt voor een bedrijf of belangorganisatie, die een lobbyist nodig hebben.