InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Op welke manier werkt een toeleverancier?

Op welke manier werkt een toeleverancier?

Op welke manier werkt een toeleverancier? Een toeleverancier is de schakel tussen klant en leverancier en werkt met een eigen catalogus waarin zowel stockartikelen als niet-stockartikelen vermeld staan. Er kan winst gemaakt worden doordat er vaak grote aantallen tegelijk worden aangekocht bij een leverancier en er hiervoor een korting wordt aangerekend. Artikelen van een bekend merk worden vaak gebruikt als aantrekpleister om het gamma aantrekkelijker te maken, maar leveren minder winst op. Met welke problemen kan een toeleverancier vervolgens geconfronteerd worden?

Hoe werkt een toeleverancier?

Een toeleverancier stelt een eigen catalogus op, waarin zich de producten van leveranciers bevinden, maar met een eigen unieke artikelcode. Deze artikelcode verschilt dus van de artikelcode van de leverancier. Via deze artikelcodes vormt de toeleverancier een bedrijf op zich, omdat de goederen voor de klant afkomstig lijken te zijn van de toeleverancier zelf. Wanneer de klant geïnteresseerd is in een product van die catalogus en een bestelling plaatst, gaat de bal aan het rollen: op dat moment is het de tijd voor de toeleverancier om de gewenste producten bij de leverancier te bestellen. In de praktijk worden vaak 2 soorten goederen aangekocht: stockartikelen en niet-stock artikelen (deze zullen rechtstreeks geleverd worden aan de klant)

Stockartikelen

Goederen die geregeld besteld worden en daarom ziet men het nut om deze alvast extra aan te kopen om op te slaan in het magazijn

Niet-stockartikelen

Artikelen die niet in het magazijn in de stock zullen belanden, maar zo snel mogelijk richting de klant gaan.

Hoe wordt er winst gemaakt?

Omdat een toeleverancier vaak grote aantallen bij een leverancier aankoopt, krijgt het kortingen op verschillende artikelen. De aankoopprijs is op die manier dus serieus verlaagd t.o.v. de oorspronkelijke prijs van het artikel bij de leverancier. Op basis van deze lagere prijs verhoogt de toeleverancier zijn prijzen naar de klant toe, zodat hetgeen men bij de aankoopprijs kan toevoegen (naast de eigen verwerkingskosten) als winst fungeert. Aangezien de aankoopprijs door de kortingen al lager lag, is het voor de toeleverancier niet moeilijk om de verkoopprijs respectabel, maar toch winstgevend te maken naar de klant toe.

Artikelen die (bijna) geen winst opbrengen

Vaak gebruikt een toeleverancier ook artikelen van een bekend merk, maar doordat de aankoopprijs hoger en de kortingen hierop lager liggen dan bij de andere artikelen, is het voor de toeleverancier veel moeilijker om hierop iets van winst te behalen. Deze artikelen worden vaak gebruikt voor imagovorming. Als een toeleverancier artikelen van een bekend merk in zijn catalogus opneemt, versterkt namelijk het uithangbord ervan.

Problemen waarmee een toeleverancier kan geconfronteerd worden.

De prijs, het aantal dat minimum moet besteld worden of de beschikbaarheid van een artikel wijzigt bij de leverancier.

Aangezien een toeleverancier beroep doet op vele leveranciers, kan het gebeuren dat bv. prijswijzigingen, minimumaantal dat besteld moeten worden, per hoeveel stuks er een afname mogelijk is, soorten verpakkingen en de beschikbaarheid van een artikel bij een leverancier veranderen, maar deze niet op tijd of onvoldoende zijn aangepast in het systeem van de toeleverancier. Op die manier kan het zijn dat een klant een order plaatst, maar dat deze bestelling niet volledig correct kan uitgevoerd worden omdat dit ondertussen niet meer klopt t.o.v. de leverancier waarop men beroep doet.

Het belang van een tijdige verwittiging van de leverancier aan de toeleverancier
Normaal gezien is het de taak van een leverancier om aan zijn afnemers op tijd te laten weten wanneer bv. de prijs of de beschikbaarheid van een artikel wijzigt. Op die manier kan de toeleverancier op tijd deze prijs aanpassen zodat ook de klant meteen weet dat de prijs bv. duurder is dan voorheen en/of er een artikel niet meer is en er eventueel een vervangartikel voor aanwezig is. Hier ziet men dus ook dat een aankoper in dat geval vaak geconfronteerd wordt met het zoeken van een goed alternatief, om bij een wijziging van een artikel toch het order van de klant te kunnen laten doorgaan via een nieuw akkoord.

Fouten in de orderbevestiging

Wanneer een toeleverancier een bestelling plaatst bij de leverancier, dient de leverancier dit order te bevestigen. Op die manier kan men trouwens direct zien of er iets veranderd is bij de leverancier.

Waar blijft mijn bestelling?

Een klant doet beroep op een toeleverancier, maar verwacht dan ook dat zijn goederen op tijd en correct geleverd worden. In de praktijk kan er ook op dat vlak uiteraard veel mislopen.
Gerelateerde artikelen
De Bombay Stock Exchange, de beurs van BombayDe Bombay Stock Exchange, de beurs van BombayDe Bombay Stock Exchange telt meer dan 4500 bedrijven en bestaat al ruim 200 jaar. De openingstijden zijn vergelijkbaar…
Sample Sale agendaSample Sale agendaTijdens sample sales worden kleding, schoenen en andere mode accessoires met hoge kortingen verkocht. Een sample sale wo…
Wat is vintage en wat is retroWat is vintage en wat is retroVintage is in, retro is hip. Wat betekent vintage nu eigenlijk en wat is het verschil met retro? Handig om te weten wann…
De Chinese beursDe Chinese beursChina heeft twee beurzen die zelfstandig werkzaam zijn: de Shanghai effectenbeurs en Shenzhen (deze beurs ligt in het zu…
Amsterdamse effectenbeurs (AEX) en andere effectenbeurzenIn dit artikel zullen we ingaan op de bekendste Nederlandse effectenbeurs: de Amsterdamse effectenbeurs. Ook zullen we i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Delphinmedia, Pixabay
  • Bronpagina afbeelding: http://www.deklerkbv.com/geschiedenis/missie

Reageer op het artikel "Op welke manier werkt een toeleverancier?"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 20-12-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!