InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > Sample Sale agenda

Sample Sale agenda

Sample Sale agenda Tijdens sample sales worden kleding, schoenen en andere mode accessoires met hoge kortingen verkocht. Een sample sale wordt ook wel stock sale, outlet sales of stock sale outlet genoemd. In dit artikel lees je wat een sample sale is, welke merken ze organiseren en wanneer sample sales plaatsvinden.

Wat is een sample sale?

Tijdens een sample sale worden mode-artikelen zoals kleding en schoenen verkocht tegen kortingen die kunnen oplopen tot wel 80%. Zoals de naam al aangeeft betreft het een grote uitverkoop. Tijdens deze uitverkoop worden kleding, schoenen, tassen en andere mode accessoires verkocht die bijvoorbeeld over zijn na afloop van een bepaald verkoopseizoen. Ook worden samples verkocht. Dit zijn collecties die gemaakt zijn als promotie of als proef voor inkopers en winkeliers. Aan de hand van samples kunnen winkeliers beoordelen of een artikel geschikt is om te gaan verkopen. Overigens zijn deze samples gewoon van dezelfde kwaliteit als normale collecties. Andere benamingen voor een sample sale zijn bijvoorbeeld stock sale, outlet sales of stock sale outlet. Vaak vinden sample sales plaats in grote hallen op bijvoorbeeld een industrieterrein. Het gehele event staat in het teken van zoveel mogelijk voordelige kleding aanbieden.

Welke merken organiseren sample sales?

Er zijn sample sales in twee varianten, namelijk sample sales die door één modemerk zijn georganiseerd en waar ook alleen maar producten van het organiserende modemerk worden verkocht. De andere variant is een sample sale waar meerdere modemerken tegelijk aan deelnemen. De tweede variant is meestal grootser opgezet en trekken ook meer bezoekers. Voorbeelden van grote merken die deelnemen aan sample sales zijn bijvoorbeeld Replay, Diesel, Vingino en Tommy Hilfiger.

Wanneer vinden sample sales plaats?

Sample sales vinden het gehele jaar door plaats, maar voornamelijk in de maanden mei, juni, juli, oktober, november en december. Dit heeft te maken met de uitverkoopperiodes die ook in die maanden plaatsvinden. Winkels houden grootschalige uitverkoopperiodes zoals bijvoorbeeld de zomersale en wintersale. De zomersale vindt plaats in de maanden juni en juli terwijl de wintersale plaatsvindt in de maanden november en december. Rond dezelfde periode organiseren grote merken dus ook sample sales.

Agenda sample sale

Sample sales kunnen dus het gehele jaar door plaatsvinden, maar er zijn pieken tijdens de zomer- en winteruitverkoop. Een actueel overzicht met de locaties en datums van sample sales is te vinden op websites als Plunder.nl, Modeagenda.nl, Stocksaleoutlet.nl en Welovesamplesales.nl.

Tips

  • Wanneer je een sample sale bezoekt is het raadzaam om zo vroeg mogelijk te gaan. De populairste artikelen zullen namelijk het eerst zijn uitverkocht. Daar komt bij dat de meest gangbare (gemiddelde) maten het eerst zijn uitverkocht.
  • De meeste kleding die wordt verkocht zijn de kleine maten. Dit omdat samples vaak in kleinere maten worden uitgebracht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Sample Sale agenda"

Infoteur: Advies-eb
Gepubliceerd: 04-11-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Special: Modemerken
Schrijf mee!