Vereniging Landelijke Organisatie Klussenbedrijven

De VLOK (Vereniging Landelijke Organisatie Klussenbedrijven) is opgericht in 1983 en inmiddels uitgegroeid tot een belangrijke brancheorganisatie voor klussenbedrijven. Inmiddels zijn er reeds meer dan 1.800 klussen ondernemers aangesloten bij de VLOK. De vereniging stelt zich ten doel een bindende factor te zijn voor de klussenbranche waarbij de individuele verantwoordelijkheid van de ondernemer voorop dient te staan. Maar de VLOK is er niet alleen voor de ondernemers. Ook klanten kunnen er terecht voor het stellen van vragen.

Doelstellingen van de VLOK (Vereniging landelijke Organisatie Klussenbedrijven)

Vakmanschap, kwaliteit en persoonlijke service van de klussenbedrijven worden door de VLOK ondersteund. Tevens is de organisatie aanspreekpunt voor de bedrijven, hun klanten en toeleveranciers en voor overheid en onderwijsinstellingen. Uiteraard geeft de VLOK ook informatie aan mensen die zelf een klussenbedrijf willen starten. De vereniging richt zich bij die doelstellingen op het versterken van de eigen identiteit van het klussenbedrijf en het verbeteren van het imago. Tevens wil de Vlok de samenwerking tussen de bedrijven bevorderen en wordt de bijscholing en nascholing van het personeel van klussenbedrijven gestimuleerd.

Organisatie

De VLOK kent de status van vereniging waarbij de Algemene Ledenvergadering het hoogste orgaan is en het bestuur verantwoordelijk is voor de uitvoering van het beleid. Elk bestuurslid behartigt daarbij de belangen vanuit de eigen portefeuille en wordt daarbij ondersteund door werkgroepen en commissies.

Nakomingsgarantie bij gebreken

Het lidmaatschap van de VLOK geeft de klant de garantie dat de gemaakte afspraken nagekomen worden door de zogenaamde nakomingsgarantie. Die nakomingsgarantie is geregeld in de VLOK-Uitvoeringsvoorwaarden. De klant kan volgens die garantie rekenen op kosteloos verhelpen van eventuele gebreken die vanaf de oplevering van de klus tot een jaar daarna aan het licht komen. Het bedrijf kan door de klant aangesproken worden op gebreken van het werk zelf en ook op gebreken van de onderdelen die geleverd zijn. Deze garantie geldt uiteraard niet als het klussenbedrijf kan aantonen dat de gebreken geen gevolg zijn van het werk.

VLOK en de leden

Een lidmaatschap van de VLOK heeft voor een klussenbedrijf een aantal voordelen zoals:

Ondersteuning bij de bedrijfsvoering

Vooral voor een ZZP-er is het heel moeilijk om alle regels met betrekking tot belasting, milieu en Arbo te kennen. VLOK verzorgt daarom vaktechnische trainingen en geeft regelmatig een blad uit met veel informatie voor het klussenbedrijf. Dit alles mede ter versterking van de positie van de ZZP-ers.

Financiële voordelen

Leden kunnen sommige producten goedkoper via de Vlok inkopen. Dat geldt voor gereedschappen en materialen en ook voor bedrijfsauto’s. Ook is voordeel te behalen bij internetdiensten, juridische ondersteuning, opleidingen en cursussen en verzekeringen.

Belangenvertegenwoordiging van de leden

Door de kennis die de VLOK heeft van de klussenbranche kan de vereniging veel betekenen voor de leden bijvoorbeeld met betrekking tot het verdedigen van de belangen bij de overheid of consumentenorganisaties. Ook bij veel andere zaken kan de vereniging betrokken worden in het belang van de leden.

Aanbeveling voor de klant

De VLOK staat reeds bij velen bekend als een vereniging van bedrijven die kwaliteit en vakmanschap garanderen. Klanten informeren elkaar daar over via mond op mond reclame en vertrouwen op ondersteuning vanuit de VLOK mocht er toch iets mis gaan. Een lidmaatschap van de VLOK komt het vertrouwen van de klant daarom ten goede.

VLOK en de klant

Op de website van de VLOK kan door middel van het intoetsen van de postcode nagegaan worden waar in de buurt zich een klussenbedrijf vindt dat aangesloten is bij de VLOK. Klanten kunnen ook allerlei vragen stellen over de klus die uitgevoerd moet worden waarop de VLOK een antwoord zoekt en eventueel deskundigen van buiten de vereniging inschakelt. Die vragen kunnen bijvoorbeeld gaan over het zaken doen met een klussenbedrijf en mogelijke problemen. Ook over eventuele risico’s van de uitvoering van een bepaalde klus of de wijze waarop die uitgevoerd moet worden en aan welke regels voldaan moet worden en welke vergunningen er noodzakelijk zijn. En uiteraard over de garantie van het uit te voeren werk.
© 2011 - 2024 Rickandie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Klussenbedrijf in plaats van doe-het-zelverKlussenbedrijf in plaats van doe-het-zelverKlussen is voor velen een leuke hobby en voor anderen een noodzakelijk kwaad. Maar ook hobbyisten moeten wel eens erkenn…
Bedrijfsresultaat verbeteren: klanten bindenBedrijfsresultaat verbeteren: klanten bindenTevreden, trouwe en vaste klanten kunnen de bedrijfsresultaten positief verbeteren. Een klant is het belangrijkste onder…
Jaarlijks Landelijke Compostdag met gratis compostSteeds meer consumenten zijn er van overtuigd dat het goed is voor het milieu dat gft-afval (groenten, fruit en tuin) ge…
Bouwmarkt: MultimateMultimate is een bouwmarktketen die graag meehelpt om uw klus te kunnen klaren. Het personeel staat altijd klaar met des…
Een zelfstandige ondernemer heeft hoge kostenEen zelfstandige ondernemer heeft hoge kostenHet zelfstandige ondernemerschap wordt vaak geïdealiseerd. Waar vaak niet bij stil wordt gestaan is, dat er flink verdie…
Bronnen en referenties
  • Vlok.nl
Rickandie (1.164 artikelen)
Laatste update: 07-04-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.