InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > ZZP'er worden: starten als ZZP'er

ZZP'er worden: starten als ZZP'er

Een vast contract is tegenwoordig een zeldzaamheid. Op de arbeidsmarkt is er weinig zekerheid. Steeds meer mensen besluiten dan ook om freelancer of ZZP’er te worden. Dat heeft gevolgen voor de belastingaangifte. Ook moet u zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel en een VAR verklaring overleggen. ZZP'er worden: wat komt daar eigenlijk allemaal bij kijken?

Freelancer of ZZP’er

Een freelancer of ZZP’er werkt voor verschillende opdrachtgevers . Freelancer of ZZP’er: het zijn twee termen die door elkaar worden gebruikt en hetzelfde betekenen. Er is geen verschil: je persoonlijke voorkeur bepaalt of je ZZP’er of freelancer genoemd wilt worden. ZZP’er is een term die de Belastingdienst hanteert. Freelancers hebben doorgaans een creatief beroep: freelance journalist, fotograaf, tekstschrijver of grafisch vormgever.

ZZP'er worden: Inschrijven bij KvK

Net als bij ondernemers hebben freelancers en ZZP’er ook de verplichting om zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Zij moeten zich persoonlijk inschrijven bij een kantoor van de KvK. Meestal is het nodig om vooraf een afspraak te maken.

Criteria inschrijven KvK

De KvK hanteert een aantal criteria die bepalen of u zich moet inschrijven.
  • U levert goederen of diensten
  • U ontvangt daar een vergoeding voor
  • U neemt regelmatig deel aan het normale economische verkeer
  • U heeft meer dan 1 opdrachtgever
  • U kunt uw werkzaamheden naar eigen inzicht uitvoeren

Kosten inschrijven KvK

Voor het inschrijven bij de Kamer van Koophandel betaalt u eenmalig een inschrijfvergoeding van € 50,- (2017)

Rechtsvorm kiezen

U kunt zich niet “als ZZP’er” bij de KvK laten inschrijven, want u moet een rechtsvorm kiezen. De meeste ZZP’ers/ freelancers kiezen voor een eenmanszaak of BV.

ZZP’er en de Belastingdienst

Als de inschrijving bij de KvK rond is, verstuurt de KvK de gegevens naar de Belastingdienst. Volgens de fiscus vallen de werkzaamheden die je als freelancer of ZZP’er verricht, onder “inkomsten uit overige werk”. Het resultaat wordt berekend alsof u ondernemer bent. Zakelijke kosten, zoals de aanschaf van een laptop, zijn aftrekbaar van de belasting.

VAR-verklaring voor ZZP’ers

De Belastingdienst kan achteraf constateren dat er sprake is van een al dan niet fictieve dienstbetrekking. Naar het oordeel van de fiscus werkt u in loondienst en is er sprake van een “verkapte dienstbetrekking”. Dat is een probleem waar veel ZZP’er en freelancers mee te maken krijgen. Het heeft verregaande gevolgen: zo moet de opdrachtgever met terugwerkende kracht belasting en premies volksverzekering afdragen. U kunt financiële zekerheid aan uw opdrachtgever geven door een VAR verklaring (Verklaring Arbeidsrelatie)te overleggen. Deze kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Met de VAR geeft de Belastingdienst aan hoe uw inkomsten worden beoordeeld: als winst uit onderneming, resultaat uit overige werkzaamheden of inkomsten uit dienstverband.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst
  • KvK

Reageer op het artikel "ZZP'er worden: starten als ZZP'er"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 20-12-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: ZZP'er worden
Schrijf mee!