Communicatiebegrippen

Communicatiebegrippen In dit artikel worden de belangrijkste communicatiebegrippen en definities van communicatie behandeld. Een compacte begrippenlijst van de kernbegrippen van communicatie volgens "Elementaire communicatie" (Osthoorn & van der Velden)

Communicatie : definitie

Communicatie is een proces van sociale interactie waarin een zender via een medium met een bepaalde bedoeling informatie geeft aan een ontvanger die deze hoe dan ook verwerkt.

Communicatiebegrippen

  • Boodschap = datgene wat de zender verwoordt of tracht over te dragen
  • Encoderen = het overzetten van de boodschap: het “in code zetten”
  • Decoderen = het ontcijferen van de boodschap
  • Kanaal = hulpmiddel om de afstand tussen zender en ontvanger te overbruggen
  • Medium = technisch/fysiek middel om de boodschap over te dragen
  • Ruis = verstoring/misvorming van communicatie-elementen uit het communicatieproces of verstoring van het communicatieproces zelf door omgevingsfactoren. Oorzaken: intern, extern, overkill/ information overload
  • Interne ruis = oorzaken van ruis liggen in het proces zelf
  • Externe ruis = ruis veroorzaakt door factoren van buitenaf
  • Zender: formuleert de boodschap en brengt deze over. Initiatiefnemer/communicatieactor
  • Ontvanger: krijgt boodschap aangeboden , degene aan wie de boodschap is gericht
  • Feedback = reactie van de ontvanger
  • Terugkoppeling = feedback op de reactie van de ontvanger
  • Metacommunicatie = communicatie over de communicatie zelf
  • Redundatie = iets met meer woorden zeggen of vaker hetzelfde zeggen.
  • Getrapte/volgtijdelijke communicatie = stappenplan op weg naar het doel
  • Communicatieloopings = Praten, luisteren en terugkoppelen in het communicatieproces.

Geslaagde vs niet-geslaagde communicatie

Of de communicatie geslaagd is of niet, hangt af van de interpretatie van de zender. Geslaagde communicatie is afhankelijk van de doelstelling en afspraken tussen zender en ontvanger. Geslaagdheid is geen voorwaarde voor communicatie.

Vormen van redundantie

  • Functionele redundantie: overtolligheid heeft een bepaalde functie in positieve zin (bijvoorbeeld samenvatting)
  • Disfunctionele redundantie: storende herhalingen, negatief effect op communicatie
  • A-functionele redundantie: overtolligheid baat niet en schaadt niet

Selectieprocessen

  • Perceptie = zingevend waarnemen
  • Selectieprocessen bij ontvangers beïnvloeden het effect:
  • Selective exposure: je stelt je van tevoren positief/negatief op t.o.v. boodschap/informatie
  • Selective perception: je neemt uitsluitend datgene wat appelleert aan je gevoels – en overtuigingswereld
  • Selective adaption: dat wat je waarneemt passend maken in handelswijze
  • Selective retention: selectief onthoudend
  • Selective distribution: selectief doorgeven

Communicatieprocessen zijn lineair of circulair

  • Asymetrische/synchronische communicatie: zender neemt het initiatief tot tweezijdigheid
  • Diachronische/symmetrische communicatie: zender en ontvanger staan op gelijk niveau

Communicatiemodellen naar doel

Lineaire communicatiemodellen/monologische modellen

  • Voorbeeld: communicatiemodel van Shannon en Weaver. Syntactische informatie: hoe kan het signaal effectief worden overgebracht?
  • Model van Lasswell: effecten van communicatie
  • Kritiek lineair model: ontvanger is passief, onvoldoende wederzijdse beïnvloeding

(interactieve) circulaire communicatiemodellen (dialogische modellen)

  • Grunig en Hunt
  • Communicatie is een tweebaansweg
  • Sociaal-culturele context
  • Wederkerigheid en zender en ontvanger wisselen van rol
© 2011 - 2024 Rebeccahoogers, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De afdeling CommunicatieDe afdeling Communicatie vind je in veruit de meeste organisaties. De afdeling Communicatie is verantwoordelijk voor de…
Informatie en communicatieInformatie en communicatieWanneer is iets informatie of een gegeven? Of zit daar geen verschil tussen? En hoe zit het met die eindeloze getallen?…
Wat is corporate communicatie?Wat is corporate communicatie?Ccorporate communicatie bestaat uit drie vormen van communicatie, namelijk managementcommunicatie, marketingcommunicatie…
Communicatie bij dierenCommunicatie bij dierenCommunicatie is het overbrengen van informatie (gegevens) met een betekenis waarbij er voordeel ontstaat voor dieren in…

Opzet ondernemingsplanOpzet ondernemingsplanEr zijn veel mensen die dromen van een eigen bedrijf. Wanneer de knoop doorgehakt is en je dromen werkelijkheid wilt lat…
Elektronisch factureren: feiten, tips en trendsElektronisch factureren: feiten, tips en trendsElektronisch factureren kende een slechte start. Vanwege de vele regeltjes waaraan de factuur moest voldoen, deden veel…
Bronnen en referenties
  • Elementaire communicatie - Osthoorn & van der Velden
Rebeccahoogers (449 artikelen)
Gepubliceerd: 01-09-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.