In dit artikel worden de belangrijkste communicatiebegrippen en definities van communicatie behandeld. Een compacte begrippenlijst van de kernbegrippen van communicatie volgens "Elementaire communicatie" (Osthoorn & van der Velden)
Communicatie : definitie
Communicatie is een proces van sociale interactie waarin een zender via een medium met een bepaalde bedoeling informatie geeft aan een ontvanger die deze hoe dan ook verwerkt.
Communicatiebegrippen
Boodschap = datgene wat de zender verwoordt of tracht over te dragen
Encoderen = het overzetten van de boodschap: het “in code zetten”
Decoderen = het ontcijferen van de boodschap
Kanaal = hulpmiddel om de afstand tussen zender en ontvanger te overbruggen
Medium = technisch/fysiek middel om de boodschap over te dragen
Ruis = verstoring/misvorming van communicatie-elementen uit het communicatieproces of verstoring van het communicatieproces zelf door omgevingsfactoren. Oorzaken: intern, extern, overkill/ information overload
Interne ruis = oorzaken van ruis liggen in het proces zelf
Externe ruis = ruis veroorzaakt door factoren van buitenaf
Zender: formuleert de boodschap en brengt deze over. Initiatiefnemer/communicatieactor
Ontvanger: krijgt boodschap aangeboden , degene aan wie de boodschap is gericht
Feedback = reactie van de ontvanger
Terugkoppeling = feedback op de reactie van de ontvanger
Metacommunicatie = communicatie over de communicatie zelf
Redundatie = iets met meer woorden zeggen of vaker hetzelfde zeggen.
Getrapte/volgtijdelijke communicatie = stappenplan op weg naar het doel
Communicatieloopings = Praten, luisteren en terugkoppelen in het communicatieproces.
Geslaagde vs niet-geslaagde communicatie
Of de communicatie geslaagd is of niet, hangt af van de interpretatie van de zender. Geslaagde communicatie is afhankelijk van de doelstelling en afspraken tussen zender en ontvanger. Geslaagdheid is geen voorwaarde voor communicatie.
Vormen van redundantie
Functionele redundantie: overtolligheid heeft een bepaalde functie in positieve zin (bijvoorbeeld samenvatting)
Disfunctionele redundantie: storende herhalingen, negatief effect op communicatie
A-functionele redundantie: overtolligheid baat niet en schaadt niet
Selectieprocessen
Perceptie = zingevend waarnemen
Selectieprocessen bij ontvangers beïnvloeden het effect:
Selective exposure: je stelt je van tevoren positief/negatief op t.o.v. boodschap/informatie
Selective perception: je neemt uitsluitend datgene wat appelleert aan je gevoels – en overtuigingswereld
Selective adaption: dat wat je waarneemt passend maken in handelswijze
Selective retention: selectief onthoudend
Selective distribution: selectief doorgeven
Communicatieprocessen zijn lineair of circulair
Asymetrische/synchronische communicatie: zender neemt het initiatief tot tweezijdigheid
Diachronische/symmetrische communicatie: zender en ontvanger staan op gelijk niveau
De afdeling CommunicatieDe afdeling Communicatie vind je in veruit de meeste organisaties. De afdeling Communicatie is verantwoordelijk voor de interne, e…
Informatie en communicatieWanneer is iets informatie of een gegeven? Of zit daar geen verschil tussen? En hoe zit het met die eindeloze getallen? Zijn dat g…
Wat is corporate communicatie?Ccorporate communicatie bestaat uit drie vormen van communicatie, namelijk managementcommunicatie, marketingcommunicatie en organi…
Communicatie bij dierenCommunicatie is het overbrengen van informatie (gegevens) met een betekenis waarbij er voordeel ontstaat voor dieren in relatie me…
Opzet ondernemingsplanEr zijn veel mensen die dromen van een eigen bedrijf. Wanneer de knoop doorgehakt is en je dromen werkelijkheid wilt laten worden…