Noodzakelijke verzekeringen voor startende ondernemers

Noodzakelijke verzekeringen voor startende ondernemers Als startende ondernemer wil je het liefst alleen met je eigen bedrijf dus 'met de handel' bezig zijn, en zo min mogelijk met verplichte zaken zoals belasting, verzekeringen en andere tijdrovende beslommeringen. Maar vooral verzekeringen kunnen wel heel noodzakelijk zijn en je veel financiële narigheid besparen. Ga na welke risico's je in ieder geval moet/wil verzekeren.

Verzekeringen

Verzekeringen zijn niet het eerste waar je als beginnende ondernemer aan denkt, omdat je het al druk genoeg hebt bij het opzetten van je bedrijf. Toch is het belangrijk in ieder geval even stil te staan bij de risico’s die je als ondernemer loopt en je af te vragen welke risico’s je toch liever wil afdekken met een goede verzekeringspolis.

Aansprakelijkheid

Bij het actief uitoefenen van je vak word je door de verzekeringsmaatschappij niet beschouwd als particulier, dus een particuliere WA verzekering biedt dan geen dekking. Denk aan de risico’s die je loopt wanneer de tegenpartij je aanspreekt op letselschade, materiële schade of inkomensverlies. Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering biedt dekking.

Bij ondernemingen die zich met advisering bezighouden is ook beroepsaansprakelijkheid een risico waarbij moet worden stilgestaan. Want stel je voor dat door een verkeerd advies een ander inkomsten mist, en je daarvoor aansprakelijk wordt gesteld.

Arbeidsongeschiktheid en verzuim

Langdurig verzuim of een handicap kunnen tot een financiële strop leiden. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) dekt de financiële risico’s van arbeidsongeschiktheid. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering is een belangrijke verzekering voor ondernemers. Ook personeel dat verzuimt levert productieverlies op terwijl de loonkosten dikwijls doorgaan.

Brandverzekering

Je bedrijfspand zul je uiteraard verzekeren tegen brand, storm en inbraak. Daarnaast moet je ook nadenken over verzekering van de inboedel, computers, electronica etc.

Maar wat als vanwege zo'n schade de bedrijfscontinuïteit wordt gehinderd, en je geen omzet en winst meer kunt maken, terwijl veel kosten gewoon doorlopen. Je kunt je hiertegen verzekeren met een bedrijfsschadepolis. Zo'n bedrijfsschadeverzekering dekt de gederfde winst, en dikwijls ook de extra kosten om het bedrijf weer operationeel te krijgen zoals herstel van administratie en van het klantenbestand.

Bedrijfsvoertuigen en transport

Een auto van de zaak, bestelauto of -bus, vrachtauto, maar ook werkmaterieel zoals een heftruck, kun je verzekeren met een verzekering voor vervoer. Het transport van de goederen kun je verzekeren met een goederenverzekering.

Rechtshulp en incasso

Je kunt gelijk hebben, maar dat niet altijd zomaar krijgen van een tegenpartij. Heel vervelend als je rekeningen niet door de afnemer worden voldaan, terwijl je wel alle kosten hebt gemaakt. Je kunt je als ondernemer eigenlijk niet veroorloven je kostbare energie en tijd te steken in een lange rechtszaak i.v.m. een openstaande rekening e.d. Maar je kunt ook in conflicten verzeild raken met leveranciers en personeel, fijn als je dan een bedrijfsrechtsbijstandverzekering hebt.

Incasso van openstaande rekeningen, en rechtsbijstand bij geschillen, zijn overigens verschillende fenomenen. Dus lees de polisvoorwaarden op deze risico's door.

Overlijdensrisico en pensioen

Als ondernemer dien je voorzieningen te treffen voor je oude dag. Logisch dat je hier niet gelijk aan denkt als je in de twintig bent, maar wacht ook niet te lang met de opbouw van een goed pensioen. Want na een leven lang hard werken heb je dat wel verdiend t.z.t. En met een overlijdensrisico polis voorkom je dat je nabestaanden, of compagnon in grote problemen komen.

Zorgverzekering

Hiervoor geldt datgene dat ook voor een werknemer van toepassing is, namelijk een basisverzekering met eventueel aanvullende dekkingen. Als ondernemer kun je vaak profiteren van een collectieve verzekering (zie ook onder).

Speciaal voor de starter

Sommige maatschappijen hebben polissen die speciaal gericht zijn op de starter, bijvoorbeeld op gebied van arbeidsongeschiktheid en autoverzekering. Bepaalde belangenorganisaties hebben voor hun leden soms ook op maat toegesneden collectieve verzekeringen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Inboedel en schade door dierenDieren kunnen nogal wat schade aan richten aan uw inboedel in uw woning. Van opgegeten schoenen tot kapot gekrabde banke…
Verzekeren & WEGAM polis is noodzaak voor werkgeversVerzekeren & WEGAM polis is noodzaak voor werkgeversWerkgevers kunnen een hoge claim tegemoet zien wanneer een werknemer betrokken raakt bij een ongeluk met een motorvoertu…
Op welke condities moet ik mijn auto verzekeren?Op welke condities moet ik mijn auto verzekeren?Bij het verzekeren van uw auto, kunt u kiezen uit verschillende dekkingsvormen. De minimale dekking is de WA verzekering…

Checklist voor noodzakelijk calamiteitenplan bij werkgeverChecklist voor noodzakelijk calamiteitenplan bij werkgeverHet is belangrijk dat iedere medewerker in een gebouw precies weet wat hem/haar te doen staat bij een bedeigende situati…
Verhuur van bedrijfsruimte heeft voordelen en risico'sVerhuur van bedrijfsruimte heeft voordelen en risico'sBeschik je als onderneming of non-profitorganisatie, (noodgedwongen) over te veel bedrijfsruimte, dan kan het een optie…
Bronnen en referenties
  • Mkbservicedesk.nl (30-11-2016)
  • KvK

Reageer op het artikel "Noodzakelijke verzekeringen voor startende ondernemers"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 04-01-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Startende ondernemer
Schrijf mee!