Een eigen bedrijf en dan netwerken!
Steeds meer mensen beginnen een eigen bedrijf. Mogelijk gedwongen door de markt of een stap naar iets wat vanuit jezelf komt. Je eigen ideeën over iets vormgeven en “eigen” baas zijn. Dit kan je door bijv. een eenmanszaak op te richten en vanuit een bestaand netwerk aan de slag te gaan. Maar wat als dat netwerk er nog niet is? Je kunt bestanden kopen en marketing gaan bedrijven. Netwerken hoort ook bij de acquisitie en hoe moeilijk is dat?
Netwerken
Voor de een is netwerk eenvoudig en ben je extravert en maak je gemakkelijk contact met mensen dan zal netwerken je ook gemakkelijker af gaan. Daarbij ook gesteld dat het nog steeds niet je hobby hoeft te zijn om te netwerken, de aanleg is er wel en om aan klanten te komen zal je mogelijk ook wel moeten.
Het wordt lastiger als je introvert bent en nooit echt hebt hoeven netwerken (bijvoorbeeld in een eerdere functie in loondienst). Toch kan je het leren.
Wat is het eigenlijk? Strikt genomen is netwerken het leggen en onderhouden van contacten die je kunnen helpen en mensen die jij weer kunt helpen. Dit kan in werk en privé zijn, maar het moet altijd over en weer zijn en je moet elkaar tot op zekere hoogte vertrouwen in zaken.
Doen
Het klinkt heel eenvoudig, je moet het gewoon “doen”, maar zo eenvoudig is het niet. Wel kan je vanuit een perspectief dat je meedenkt met andere, een gezellig praatje maakt en jou ding uitspreken zodat zij mogelijk weer met jou meedenken en een vertrouwensband opbouwen. Het gaat er ook om dat je elkaar helpt en je moet het niet te geforceerd gaan doen, dat komt niet over. Maar iedereen die begaan is met hetgeen hij/zij doet en weet wat hij/zij wil bereiken, kan vol passie ergens over spreken. Daar komen eventuele issues vanzelf boven drijven en kan een ander mogelijk met jou meedenken. Dit geldt dan dus ook andersom.
Je bedrijf
Als je contact legt en men ziet dat je gedreven bent in hetgeen je voor ogen hebt met je bedrijf kan iemand anders net op zo’n persoon zitten te wachten of iemand weten die hierop zit te wachten. En is er niet direct iets, dan wordt het in het achterhoofd meegenomen. Vergeet dus ook nooit je kaartje af te geven, maar realiseer je dat er ook een “gun-factor” in zit. De gun-factor is belangrijk in je netwerk en deze komt er vanzelf als je gedreven bent in je vak, je open op tafel legt wat je bezighoudt, je meedenkt in zaken die de ander neerlegt etc. Zo kan je een netwerk ook in stand houden en door andere mensen te leren kennen, is de mogelijkheid er je netwerk uit te breiden.
Opbouw netwerk
Als je weet hoe het werkt moet je het ook toepassen en ergens beginnen. Dit kan je beginnen bij vrienden of mensen van de sportvereniging, oud collega’s etc. Realiseer je dat iedereen een eigen netwerk heeft, groot of klein, maar een netwerk is er altijd. Waar jij dus over spreekt en toelicht komt hoe dan ook in andere “kringen” terecht en dat kan weer leiden tot nieuwe contacten of die opdracht waar je op zit te wachten.
Zorg wel altijd dat je voor jezelf in beeld hebt wie tot je netwerk behoort. Zo breng je ook in kaart wat de achtergrond van je netwerk is en waar je eventueel “terecht” komt. Als je op zoek bent naar een opdracht is het handiger om je contacten meer in de richting te leggen van degene die mogelijk een netwerk heeft in deze richting. Dit neemt niet weg dat een opdracht ook uit onverwachte hoek kan komen.
Naast je omgeving zijn er tal van mogelijkheden om je netwerk uit te breiden, zoals:
- volg congressen en seminars
- laat je zien op recepties of andere borrels (waar mogelijk)
- wordt lid van vakgroepen
- gebruik de online mogelijkheden (zoals Linkedin)
… en vergeet ontvangen visitekaartjes niet goed op te bergen. Als je niet goed bent in zaken onthouden, zet er dan desnoods op waar en waarover je deze persoon gesproken hebt.
Al met al is het best intensief om te starten, maar een goed netwerk zal je op den duur zeker terugverdienen.