InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Investeringsfonds Google Ventures helpt bedrijven groeien

Investeringsfonds Google Ventures helpt bedrijven groeien

Investeringsfonds Google Ventures helpt bedrijven groeien Google heeft een investeringsfonds in het leven geroepen voor mensen die dat nodig hebben. Het investeringsfonds van Google zorgt ervoor dat ondernemers kunnen groeien. Hoe kom je in aanmerking voor het investeringsfonds van Google?

Investeringsfonds van Google

Google Ventures is een nieuw initiatief van Google. Het is een investeringsfonds waarvan ondernemers kunnen profiteren die vooral groter willen worden. Google zoekt daarvoor in hoofdzaak mensen in de sectoren internet, software, hardware, cleantech, biotechnologie en gezondheidszorg, maar ook andere sectoren kunnen een beroep doen op Google Ventures. In de eerste plaats is het fonds opgericht om ondernemers te ondersteunen die problemen op een creatieve en innovatieve manier oplossen.

Investeringen die zichzelf terugverdienen

Het fonds zoekt daarnaast naar investeringen die weer geld kunnen opbrengen. In dat geval wordt geld verstrekt en hoopt Google Ventures op een behoorlijke financiële teruggave.

Starters en groeiers

Het investeringsfonds is niet alleen voor starters, maar ook voor bestaande bedrijven die willen uitbreiden of groeien. Op de speciale website staat dat Google de uitdaging aan wil gaan om jonge bedrijven die vanuit de garage zijn gekomen op te klimmen tot een zaak die er toe doet op de hele wereld. Het fonds wordt gedragen door ondernemers, investeerder en vernieuwers. Bovendien hebben zo’n 20.000 googlers zich aangemeld om het initiatief te ondersteunen. Google, uitgeroepen tot het beste bedrijf ter wereld, zet tevens het eigen personeel in om de Venture tot een succes te maken. De werknemers mogen van Google bedrijven aandragen om in aanmerking te komen voor het fonds. Mensen met een bedrijf, een plan of een idee kunnen overigens zelf ook een investeringsverzoek indienen. Bijzonder is wel dat Google niet werkt aan een opzet waarbij iedereen de Google mentaliteit moet uitdragen.

Geen overeenkomst met Google nodig

Er is dan ook geen zakelijke overeenkomst met Google nodig voor een investering. De investeringsbeslissing wordt genomen los van het feit of iemand zaken doet met Google. Wel denkt het bedrijf dat er veel te winnen is als een onderneming wel met de multinational in zee gaat. Het doel is volgens de website van Google Ventures om in de meest belovende en interessante ondernemingen te investeringen zodat er grote bedrijven kunnen ontstaan.

Investeringen tot tientallen miljoenen dollars

Ondernemingen of starters die geïnteresseerd zijn in een dergelijke funding moeten weten dat Google voor seed funding zorgt dat kan oplopen tot tientallen miljoenen dollars groeikapitaal. Vanzelfsprekend zijn de bedragen die in een initiatief worden gestoken afhankelijk van de mogelijkheden die er zijn in dat specifieke geval en van de behoefte van het bedrijf. Volgens The New York Times zou er het komende jaar zelfs een bedrag van 100 miljoen dollar beschikbaar zijn. Co-investeringen door andere ventures of strategische partners zijn ook mogelijk.

Naast geld ook begeleiding

Een bedrijf dat kan rekenen op de steun van Google Ventures kan er zeker van zijn dat het ook op een andere manier begeleid wordt. Het fonds helpt actief mee door management teams in te zetten om de impact van de investering, technologie of innovatie te vergroten.

Een beroep doen op Google Ventures

Bedrijven of mensen met een vernieuwend idee of een concept om te groeien hebben kunnen zich het beste per e-mail tot Google richten. Een presentatie mag niet meer dan 20 pagina’s van een slidepresentatie zijn of 3 getypte pagina’s. Google Venture zegt in haar website dat ze niet kan beloven dat iedereen bericht krijgt over een ingediend plan. Plannen waar Google Venture potentie in ziet, krijgen wel altijd antwoord.

Website Google Ventures : Google Ventures

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Google Finance helpt u stukken verderGoogle Finance helpt u stukken verderZoekt u aanvullende financiële informatie? Hebt u aan de Nederlandse sites niet genoeg? Kijk dan ook eens naar de site G…
De betekenis van google.org en google.comDe betekenis van google.org en google.comDe meesten kennen Google in 2017 als de geldmachine die steeds meer succesvolle activiteiten ontplooit op internet en va…
Bronnen en referenties
  • Sprout
  • Google Ventures

Reageer op het artikel "Investeringsfonds Google Ventures helpt bedrijven groeien"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 03-11-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Ondernemer worden
Schrijf mee!