Een restaurant openen: zelfstandig bestaan als gastronoom
Velen dromen ervan om zelfstandig te worden in de horeca. Of het nu een (eet)café, een bar of een restaurant is. Per slot van rekening kan praktisch iedereen een restaurant openen, mits hij over de nodige papieren/vergunningen beschikt. Maar telkens opnieuw een smaakvolle maaltijd bereiden en tevreden gasten bedienen, is een uitdaging waarin je veel moet investeren. En dat is niet alleen een kwestie van goed kunnen koken, maar ook van goed rekenen. Waaraan moet je zoal denken als je een restaurant wil openen.
Inhoud
Een concept dat succes verspreekt
Wanneer je een restaurant opent, hangt de kans van slagen voor een groot deel af van tevreden klanten. Je zou daarom alleen verse en kwalitatief hoogwaardige producten moeten aanbieden. Geen diepvriesspullen dus: die kunnen de meeste gasten ook wel thuis zelf bereiden. En als aankomend horeca-ondernemer is het zaak om alert te zijn en nieuwe ontwikkelingen in de markt op de voet te volgen. Denk bijvoorbeeld aan het fenomeen
maaltijdbezorgers. Ook supermarkten kunnen in dit verband een geduchte concurrent zijn.
Welke ondernemingsvorm kies je?
En dan is er natuurlijk de juridische ondernemingsvorm die je moet kiezen. Vaak verkeert men ten onrechte in de veronderstelling dat een BV de beste optie is. Maar een Vennootschap Onder Firma (VOF) ligt vaak meer voor de hand, vooral als ook de partner in de zaak meewerkt. Wat dat betreft is een onafhankelijke adviseur van onschatbare waarde.
De inrichting van je restaurant
Ook niet eenvoudig zijn ontwerp en inrichting van je restaurant. Welke ambiance je gasten prefereren, hangt natuurlijk sterk van de doelgroep af. Maar in ieder geval moet het concept aan een aantal criteria voldoen: het moet passend zijn voor de beoogde leeftijdscategorie en de prijzen moeten navenant zijn. Senioren bijvoorbeeld prefereren vaak een rustieke inrichting, terwijl glaselementen, waterpartijen enzovoorts, de smaak van een veeleisend jonger publiek meer aanspreekt. Vooral als je een wat meer elitair publiek wilt verwelkomen, mogen kleine ‘highlights’ in je decor niet ontbreken.
Persoonlijke en vakspecifieke vereisten
Als je een restaurant wilt openen waar alcoholische dranken op de kaart staan, neem dan contact op met de plaatselijke overheid of gemeente voor de benodigde vergunningen. Uiteraard geldt dat niet als je geen alcoholische dranken schenkt en uitsluitend spijzen bereidt. En naast persoonlijke geschiktheid, zijn er ook meerdere projectspecifieke vereisten:
- een goede locatie;
- een betaalbaar huurcontract;
- geschiktheid van het gebouw.
Ten aanzien van de locatie is bijvoorbeeld van belang of er al restaurants met een vergelijkbaar concept aanwezig zijn op de plaats waar je een restaurant opent. In het algemeen kan men stellen dat een centrale locatie, bijvoorbeeld een stadscentrum met veel winkelend publiek, doorgaans een voordeel is. Dat trekt meer bezoekers naar je restaurant. En 'meer bezoekers' betekent 'meer winst'. Daar staat tegenover dat de huurprijs ook hoger is.
Niet alleen goed koken maar ook goed rekenen
Natuurlijk zijn ook de kosten een belangrijk thema wanneer je een restaurant wilt openen. Ga zorgvuldig na of je genoeg kapitaal hebt om de huur, een eventuele restauratie of renovatie te kunnen betalen. Zorg voor een goed businessplan. Neem tijdig contact op met de bank als je extra startkapitaal nodig hebt om je restaurant te openen. Aan beginnende horeca-ondernemers wordt geadviseerd om in het eerste jaar pakweg 25.000 euro achter de hand te hebben om van te leven. De opbrengsten in die beginperiode volstaan immers nauwelijks om de vaste lasten te betalen.
Geld overhouden
Niet zelden is een goede kok een slechte ondernemer die in de beginperiode dikwijls te weinig overhoudt om uit de kosten te raken. In de regel duurt het toch wel enkele jaren voordat men gaat verdienen. Scherp op de prijzen letten is absolute voorwaarde om te overleven. Menige starter laat bijvoorbeeld na om de prijzen van de verschillende toeleveranciers te vergelijken. Ook kortingsites als
Groupon en Social Deal kunnen een financiële valkuil zijn. Die zorgen weliswaar voor meer omzet, maar daar staat tegenover dat je fikse kortingen moet geven en bovendien commissie aan de kortingsite verschuldigd bent.
Personeel in de horeca als grote knelpunt
Een baan in de horeca wordt allerminst als ‘sexy’ beschouwd. En de branche is daar zelf wel enigszins debet aan. Doorgaans werkt men met oproepkrachten, die alleen maar op hoeven te draven op piekmomenten. En zijn er geen klanten, dan worden ze naar huis gestuurd. Op die manier kweek je geen loyale medewerkers. Men voelt zich niet gewaardeerd. Een vast contract zou in dat verband meer aan te bevelen zijn, maar men moet er wel voor waken dat niet meer dan pakweg 1/3 deel van de omzet opgaat aan personeelskosten.
Je restaurant succesvol runnen
Het succes van een restaurant is uiteraard ook afhankelijk van externe factoren, maar voor een groot deel heb je toch zelf de teugels in handen. In de gastronomie moet men het vaak hebben van mond-tot-mond-reclame. Als een klant tevreden was, vertelt hij dat verder. Maar wat op zich positief is, kan ook al snel verkeerd uitpakken als een klant een negatieve ervaring met je heeft. Dat kan je reputatie sneller doen dalen dan je denkt en kan snel leiden tot een financieel debacle. Probeer daarom altijd een positieve klantervaring te creëren. In de gastronomie betekent dit vooral vriendelijkheid, netheid en frisheid.
Hygiëne en properheid
Die laatste twee elementen zijn niet alleen belangrijk voor je klanten, maar ook voor je voortbestaan. Want een inspecteur kan je restaurant op elk moment en zonder voorafgaande kennisgeving bezoeken en de hygiënische omstandigheden in je bedrijf controleren. Zo iemand komt meestal voorbij als je het niet verwacht en ook niet gebruiken kan.
Noodzakelijke verzekeringen voor een restauranthouder
Als zelfstandig restauranthouder ben je niet alleen verantwoordelijk voor jezelf, maar ook voor je medewerkers en voor je klanten. Je draagt het financiële risico, dus je moet jezelf vanaf het begin beschermen. Een van de belangrijkste verzekeringen voor restauranthouders is een aansprakelijkheidsverzekering. Die is essentieel als je een restaurant wilt openen. Het beschermt je tegen allerlei onvoorziene fouten. Een andere belangrijke verzekering voor restauranthouders kan ook een rechtsbijstandsverzekering zijn. Er kunnen altijd weer klanten zijn die beweren dat ze ziek werden door het eten in jouw restaurant. Doorgaans eindigen dit soort conflicten in de rechtszaal. Een rechtsbijstandsverzekering is dan geen overbodige luxe.