Amazon, de website voor de retailers
In 1995 werd Amazon opgericht door Jeff Bezos, in eerste instantie enkel als website om boeken te kopen. Al snel was duidelijk dat het een groot succes zou worden. Alleen het internet zou volgens Jeff Bezos boekliefhebbers het gemak van zoeken binnen miljoenen boektitels kunnen bieden. Amazon groeide in korte tijd uit tot de website voor online retail, zowel grote bedrijven als individuele verkopers kunnen hun volledige assortiment online zetten en verkopen over de gehele wereld.
Over Amazon
Amazon.com beheert een website waarop retailers hun producten kunnen aanbieden aan de consumenten. Via deze website is het daarnaast ook mogelijk om als individu spullen te koop aan te bieden. Amazon is in 2016 de grootste website voor retailers ter wereld en biedt diverse mogelijkheden om de online retail zo makkelijk mogelijk te maken.
Geschiedenis van Amazon
In 1995 werd Amazon opgericht door Jeff Bezos, in eerste instantie enkel als website om boeken te kopen. Jeff Bezos zag dat de verkoop van boeken online een groot voordeel had. Zo hadden de klanten een gigantische database aan boeken tot hun beschikking en kon deze bekeken worden zonder een stap uit huis te zetten. Alleen het internet zou volgens Jeff Bezos boekliefhebbers het gemak van zoeken binnen miljoenen boektitels kunnen bieden. Na de oprichting in 1995, was al snel duidelijk dat Amazon een groot succes zou worden. In de eerste 30 dagen van bestaan voldeed Amazon al orders in 50 verschillende staten en 45 verschillende landen en dit werd allemaal verzonden vanuit de garage van Jeff Bezos in Seattle. Toch boekte Amazon de eerste paar jaren geen winst en begonnen veel critici te twijfelen aan de voortvarendheid.
In 2000 begon Amazon met het aanbieden van virtuele schapruimte aan retailers én individuele verkopers, dit gaf Amazon.com een enorme boost. Sindsdien konden kleine bedrijven, wereldgrote merken en individuele verkopers hun verkoop verhogen en nieuwe klanten bereiken. Dit allemaal door de aangeboden opties van Amazon.com.
In november 2014 kwam de Nederlandse Amazon online, hoewel Nederlandse ondernemers de onlinemarkt goed weten te gebruiken, maken anno 2016 nog maar weinig ondernemers gebruik van de afzetmarkt van Amazon. Deze bevat onder meer wel 300 miljoen Europeanen.
Waarom Amazon?
Amazon is een enorm betrouwbare partij, zo worden externe verkopers die beloftes niet nakomen geschorst of verwijderd van het platform. Daarnaast heeft Amazon een enorm assortiment, met vele reviews van consumenten. Maar wat nog het meest aanspreekt is de klantenservice, welke dag en nacht beschikbaar is en in elk wenselijke taal te verkrijgen is. Voor de verkopers op Amazon is het een groot voordeel dat er geen investering nodig is om je producten via Amazon te kunnen verkopen, daarnaast is het erg makkelijk om het gehele assortiment online te zetten.
Fulfillment bij Amazon
Fulfillment by Amazon is een service die aangeboden wordt door Amazon, deze service kost maar liefst 39 euro (gebaseerd op gegevens uit september 2016) per maand, een provisie op de verkochte producten en de kosten voor verzending. Onder deze service valt volledige overname van logistieke afhandeling, inclusief de klantenservice. Wanneer je gebruik maakt van deze service worden je producten opgeslagen in de Fulfillmentcentra van Amazon en worden deze producten bij verkoop gepickt en geshipt naar het betreffende adres. Dit neemt de verkopers enorm veel werk uit handen.
Er hangen een aantal grote voordelen aan Fulfillment by Amazon. Onderstaand een aantal voordelen opgesomd:
- Amazon doet de klantenservice, in de gewenste taal van de consument.
- Amazon neemt het gehele retourroces over, de kosten die hiervoor gemaakt worden, komen niet voor rekening van de verkoper.
- Veel klanten geven de voorkeur aan Fullfilment By Amazon-verkopers, dit omdat de klant zo weet dat het product snel ontvangen wordt.
- Producten eindigen bij gebruik van FBA hoger in de zoekresultaten.
- Het scheelt enorm veel tijd in het logistiek proces, na verzending naar Amazon heeft de verkoper er geen omkijken meer naar.
Natuurlijk zitten er ook nadelen aan het gebruik van Fulfillment by Amazon, of deze opwegen tegen de voordelen, moet je zelf oordelen. Zo kan het voor ondernemers een probleem zijn dat ze geen zicht hebben op de voorraad. Daarnaast bestaat natuurlijk het risico dat pakketjes kwijtraken na verzending, dit risico is daarentegen net zo groot als in eigen beheer.
Tot slot
De vele voordelen van Amazon worden in 2016 al door veel landen al gewaardeerd. Willen Nederlandse ondernemers hun groei waarborgen in de rest van Europa, dan is het gebruik van Amazon een makkelijke en snelle weg. Naast het enorme bereik van 300 miljoen mensen door geheel Europa, bieden ze veel voordelen en speciale pakketten om de online verkoop aan te moedigen.