InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Wat is eHerkenning?

Wat is eHerkenning?

Wat is eHerkenning? EHerkenning is voor bedrijven wat voor burgers DigiD is. Met eHerkenning kunnen bedrijven veilig inloggen bij de overheid. eHerkenning regelt de digitale herkenning van degene die een overheidsdienst wil afnemen en controleert of diegene daartoe bevoegd is. eHerkenning kan bij meerdere leveranciers worden aangevraagd. De overheid verstrekt zelf geen eHerkenning.

Waarom eHerkenning?

Met eHerkenning streeft de overheid ernaar om het bedrijfsleven met één inlogmiddel de mogelijkheid te geven bij verschillende overheidsinstanties diensten af te nemen. Zaken doen met de overheid wordt zo eenvoudiger.

Waar kun je eHerkenning aanvragen?

De overheid verstrekt eHerkenning niet zelf. Je kunt dit aanvragen bij zes commerciële bedrijven. Deze zes bedrijven zijn erkend door de leveranciers die eHerkenning mogen leveren. De erkende leveranciers zijn (situatie 2016):
  • CreAim
  • Digidentity
  • Z login
  • QuoVadis
  • Connectis
  • KPN

Niet gratis

Aanvragen van eHerkenning is niet altijd gratis. De prijs voor eHerkenning is afhankelijk van:
  • De looptijd (varieert van één tot vijf jaar)
  • Het betrouwbaarheidsniveau
  • Het aantal accounts

Een account op het laagste betrouwbaarheidsniveau is bij sommige leveranciers nog gratis terwijl een account op het hoogste betrouwbaarheidsniveau met een looptijd van vijf jaar bij de duurste leverancier 175,- kost (situatie 2016). Aanvragen is alleen mogelijk als een bedrijf ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel.

De betrouwbaarheidsniveaus

eHerkenning wordt geleverd met verschillende betrouwbaarheidsniveaus. De organisatie waar wordt ingelogd bepaalt welk betrouwbaarheidsniveau is vereist. De soort informatie die wordt opgevraagd bepaalt welk betrouwbaarheidsniveau de overheidsdienst vraagt. Het verschil in de betrouwbaarheidsniveaus komt tot uiting in de manier waarop wordt ingelogd, de wijze waarop de aanvraag wordt gecontroleerd en de wijze waarop eHerkenning wordt verstrekt.

Niveau 1

Je logt in met een gebruikersnaam en een wachtwoord. eHerkenning kan op dit niveau digitaal worden aangevraagd. De leverancier controleert bij de verstrekking van dit betrouwbaarheidsniveau de relatie tussen de aanvrager en het bedrijf aan de hand van de registratie bij de Kamer van Koophandel.

Niveau 2

Vanaf dit niveau legt de erkende leverancier van ieder bedrijf dat eHerkenning aanvraagt welke personen binnen het bedrijf zijn gemachtigd om eHerkenning te gebruiken. Alleen de wettelijk vertegenwoordiger of een machtigingenbeheerder binnen het aanvragende bedrijf kan een machtiging aan een medewerker van het aanvragende bedrijf geven. Je logt in met een gebruikersnaam en een extra sterk wachtwoord. eHerkenning kan op dit niveau online aangevraagd worden. Controle vindt plaats aan de hand van de relatie tussen de aanvrager en het bedrijf o.b.v. de geregistreerde gegevens bij de Kamer van Koophandel. De uitgifte van eHerkenning gebeurt op dit niveau vaak nadat een betrouwbaar brondocument is overlegd.

Niveau 2plus

Je logt in met een gebruikersnaam en een wachtwoord, aangevuld met een sms-code of een pincode. Het middel kan niet volledig online worden aangevraagd. Naast de online-aanvraag moet ook per post een aanvraagformulier met bijbehorende documenten naar de erkende leverancier worden verzonden. Ook op dit niveau wordt de relatie tussen de aanvrager en het bedrijf gecontroleerd o.b.v. de registratie bij de Kamer van Koophandel. De uitgifte van de activeringscode en het wachtwoord gaat separaat.

Niveau 3

Net als op niveau 2plus log je in met een gebruikersnaam en wachtwoord aangevuld met een sms-code of een pincode. Ook hier gaat de aanvraag deels online en deels offline. De controle is uitgebreider dan bij niveau 2plus. Niet alleen de gegevens bij de Kamer van Koophandel worden gecontroleerd. Er dient nu ook een origineel identiteitsbewijs van de aanvrager te worden getoond op locatie. De aanvrager hoeft zich niet zelf te melden. Iemand kan het identiteitsbewijs van de aanvrager laten zien. De uitgifte gaat per (aangetekende) post.

Niveau 4

Inloggen op het hoogste niveau gaat met een PKI-certificaat. PKI staat voor Public Key Infrastructure. Het certificaat bestaat uit twee digitale sleutels. De ene sleutel is alleen bekend bij de aanvrager. De andere sleutel is ook bekend bij de overheid. De aanvraag gaat deels online en deels offline. De controle op de bevoegdheid is uitgebreider dan niveau 3. Zowel de wettelijk vertegenwoordiger als de beheerder van de machtigingen moeten beiden in persoon verschijnen en een origineel identiteitsbewijs tonen. Voor de uitgifte moet een betrouwbaar brondocument worden overlegd. De middelen worden vervolgens per aangetekende post verzonden of kunnen worden opgehaald.

Voor alle niveaus geldt dat je met dat niveau ook kunt inloggen bij overheidsdiensten die een lager niveau vragen.

Spoedprocedure

Het aanvragen van eHerkenning duurt maximaal vijf werkdagen. In uitzonderlijke gevallen kan gebruik worden gemaakt van een spoedprocedure. Met een spoedprocedure kan een leverancier vaak binnen 24 uur het gevraagde middel leveren. Uiteraard zijn daar extra kosten aan verbonden. Alle erkende leveranciers, met uitzondering van QuoVadis, bieden een spoedprocedure aan.
© 2016 - 2019 Goedbekeken, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Je eigen DigiD aanvragenTegenwoordig kan je heel veel zaken met overheidsinstellingen, zoals het UWV en de Belastingdienst, heel gemakkelijk via…
DigiD, de meest gestelde vragen?DigiD, de meest gestelde vragen?Voor het insturen van uw belastingaangifte moet u gebruik maken van de DigiD. Dit is een persoonlijke code die wordt gez…
Stappenplan DigiD aanvragenStappenplan DigiD aanvragenWeg met de (blauwe) envelop! Overheidsinstellingen zoals het UWV, de Belastingdienst en gemeenten maken de overstap naar…
DigiD voor Nederlanders wonend in het buitenlandDigiD voor Nederlanders wonend in het buitenlandIn 2019 een DigiD buitenland aanvragen is mogelijk via de balie-uitgifte of als u AOW ontvangt via de SVB. Hoe werkt dat…
Bezoekersvergunning voor bewoners in Amsterdam OostBezoekersvergunning voor bewoners in Amsterdam OostVrienden, familie en/of kennissen kunnen een stuk goedkoper parkeren in Amsterdam Oost. Sinds 1 januari 2014 kunnen bezo…
Bronnen en referenties
  • https://www.eherkenning.nl/inloggen-met-eherkenning/eherkenningsmiddelen/
  • https://www.eherkenning.nl/inloggen-met-eherkenning/leveranciers/
  • http://www.pki-overheid-certificaat.nl/

Reageer op het artikel "Wat is eHerkenning?"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Goedbekeken
Laatste update: 26-02-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 3
Schrijf mee!