InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Koesterkist – Lytse Skat

Koesterkist – Lytse Skat

Koesterkist – Lytse Skat Een koesterkist is een houten kubus met deksel, bedrukt met afbeeldingen, waar herinneringen aan een dierbare of een dierbare tijd in bewaard kunnen worden. Lytse Skat (Fries voor kleine schat) is uitgegroeid tot een bedrijfje in herinneringskisten. Ze kunnen voor elke gelegenheid gemaakt worden, want wat er op de kubussen geprint kan worden is eindeloos. Koesterkisten geef je als er een baby geboren is, bij een trouwerij, jubileum of verjaardag. Ook zijn er koesterkisten die bij overlijden worden gevuld met dierbare en tastbare herinneringen aan een gestorven geliefde. Een schrift, foto’s, een sjaal, een hamer; er kan van alles in zo’n kist gestopt worden.

Koesterkist

De koesterkist is een bedenksel van Sjoeke Kampen uit Ruigahuizen en ze heeft daarmee iets unieks bedacht. De mogelijkheden zijn oneindig en de uitvoering is zo eenvoudig en logisch dat je je afvraagt waarom niemand daar eerder op is gekomen. Haar bedrijfje heet Lytse Skat, een Fries begrip, dat Kleine Schat betekent. De koesterkist - het woord verdient de titel van 'mooiste woord van het jaar' – is een berkenhouten multiplex kist in kubusvorm.

Op de wanden kan een afbeelding worden geprint of de kist wordt gelakt of geschilderd. De kist kan gestoffeerd worden en van het deksel kan een kussentje worden gemaakt zodat je een poef hebt waar spulletjes in kunnen. Er zijn twee maten verkrijgbaar:
  1. Kleine Koesterkist van 15 x 40 x 32 (hxbxd)
  2. Koesterkist van 40 x 40 x 40 cm.

Ontwerp

Lytse Skat ontwerpt de kisten in overleg met de besteller. Op de wanden kunnen foto’s, teksten en tekeningen worden geprint die digitaal worden aangeleverd. Lytse Skat kan ook uit haar eigen afbeeldingenarchief plukken of op zoek gaan naar een passend ontwerp. Het ontwerp wordt als proefdruk naar de opdrachtgever opgestuurd, zodat er tijdens het proces nog iets kan worden aangepast.

Berkenmultiplex

De koesterkisten worden van berkenmultiplex van interieurkwaliteit gemaakt, van hout met het FSC-keurmerk. De kisten worden van binnen en van buiten gelakt. De houten panelen worden gemaakt door Empatec, een onderneming die voor verschillende instanties en bedrijven opdrachten uitvoert. Empatec is voortgekomen uit de Wet Sociale Werkvoorziening en heeft een locatie in Sneek en Franeker. De meubelfabriek zit in Franeker.

Trouwkoesterkist / Bron: Lytse SkatTrouwkoesterkist / Bron: Lytse Skat
Persoonlijke Koesterkist / Bron: Lytse SkatPersoonlijke Koesterkist / Bron: Lytse Skat
Geboortekoesterkist / Bron: Lytse SkatGeboortekoesterkist / Bron: Lytse Skat

Met een speciale printer worden nagenoeg krasvaste en uv-bestendige afbeeldingen op het berkenhout geprint. De houtstructuur blijft zichtbaar en bij wit gelakte kisten blijft na printen de achtergrond effen wit. Als de print klaar is worden de panelen door Lytse Skat gemonteerd tot een kist met behulp van deuvelverbindingen, houtlijm en kastverbinders.

Poef

Voor de kist in poefmodel gebruikt Lytse Skat slijtvaste teflon meubelstoffen die goed gereinigd kunnen worden. Lytse Skat maakt gebruik van Nederlandse producenten en leveranciers.

Printer

De afbeeldingen worden op hout geprint met een Omega 1UV inktjetprinter. Dit is een grote printer die heel precies en scherp op grote voorwerpen kan printen, zoals op de zijkanten van de kist. De printer heeft een enorm kleurbereik en kan in hoge printresulutie (1728 DPI ) de afbeelding overzetten op het hout. Hij doet dat ook nog eens razendsnel. Deze printer kan vlakken van 5 centimeter dik en maximaal 150 cm. breed printen. De lengte kan hem niet lang genoeg zijn. Wat deze printer afdrukt zijn kunstprints.

De Omega 1UV kan op plexiglas, geborsteld aluminium, dibond wit (plaatmateriaal voor reclameborden), opaal (een plaatmateriaal dat wordt gebruikt om foto’s op te printen) en hout printen. De uitzonderlijke printer drukt af met de standaard CMYK-kleuren, maar heeft daarnaast extra kleuren in het palet. Light magenta, light cyan, grijs en wit maken de afdrukken spetterend en zorgen ervoor dat water, lucht en huidskleur natuurlijk overkomen.

Lytse Skat

Het begon allemaal toen Sjoeke Kampen voor haar kinderen een bewaarkist wilde maken met dierbare spulletjes. Een kist die iets groter en mooier is dan de welbekende schoenendoos. In 2009 kreeg ze vraag naar soortgelijke kisten voor andere gelegenheden: voor een prematuur baby'tje dat de couveusetijd goed doorstond, trouwen, jubileum verjaardag en ook overlijden. In korte tijd groeide de vraag en werd de fabricage van de kisten bedrijfsmatig uitgevoerd onder de naam Lytse Skat. In dit verband heeft de bedrijfsnaam verschillende betekenissen:
  • De koesterkist is voor een kleine schat (een kindje, vriendin, kleinkind)
  • De koesterkist bewaart kleine schatten
  • Herinneringskoesterkist / Bron: Lytse SkatHerinneringskoesterkist / Bron: Lytse Skat
    De koesterkist kent wat het ontwerp betreft een schat aan mogelijkheden.

Liefde voor later

De koesterkisten kwamen in het najaar van 2015 extra in het nieuws door het televisieprogramma ‘Liefde voor later’ van de KRO, gepresenteerd door Anita Witzier. In dat programma worden gezinnen gevolgd waarvan een van de ouders ernstig ziek is en binnenkort zal overlijden. De koesterkist vervult een grote rol in het programma. Daar worden de dierbare herinneringen in gestopt, samen met de zieke of door de zieke. Na het overlijden is het een herinneringskist met mooie afbeeldingen van de dierbare op de buitenkant.

Een van de deelnemers stopte zijn hamer in de kist. Hij was altijd de klusser in huis geweest. Na zijn overlijden halen zijn echtgenote of een van de kinderen regelmatig de hamer uit de kist om hem voor een klusje te gebruiken. Ze zijn dan heel dicht bij hun man en vader. Na het timmerwerkje gaat de hamer terug in de kist, waar ook de schriftjes met aantekeningen, de foto’s en andere aandenkens in zitten.

Lytse Skat is te bereiken via de website www.lytseskat.nl

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Anita wordt opgenomen, televisieprogramma van NPO 1Anita wordt opgenomen, televisieprogramma van NPO 1Anita wordt opgenomen is een reality-tv programma dat wordt uitgezonden in het voorjaar van 2015. De presentatie is in h…
Hints: klinkt als... en heeft 2 lettergrepenWie in Nederland zegt: Klinkt als …en 5 lettergrepen weet vaak dat er geduid wordt op het spel Hints. In 2003 was het ee…
De juiste verhouding tussen de vetzuren omega-3 en omega-6De juiste verhouding tussen de vetzuren omega-3 en omega-6Omega-3 (alfa-linoleenzuur) en omega-6 (linolzuur) zijn allebei essentiële vetzuren. Het is belangrijk dat het evenwicht…
Omega 3 vetzuren binnenkrijgen zonder vis te etenOmega 3 vetzuren binnenkrijgen zonder vis te etenOmega 3 vetzuren zijn een belangrijk onderdeel van onze dagelijkse voeding. Verschillende voedingsmiddelen bevatten omeg…
Gezonde vetzuren - Omega 3 & 6 - Goede vettenGoede vetten of gezonde vetzuren, welke zijn dit? Omega 3 & 6. Vis uit koud water bevat de meeste Omega-3 vetzuren. Desk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lytse Skat
  • Friesch Dagblad – herinneringen horen in een mooie kist, niet in zomaar een doos – 5 november 2015
  • www.lytseskat.nl geraadpleegd op 13 november 2015
  • http://zwf-ontwerp.nl/ons-machinepark/ geraadpleegd op 13 november 2015
  • http://www.drukwerkdeal.nl/nl/producten/reclamematerialen/reclameborden-plaatmateriaal?gclid=CI3sxsKCjckCFWrpwgodhhULOg geraadpleegd op 13 november 2015
  • http://vragen.digitalefotografietips.nl/discussion/1236/optimaliseren-van-stockfotos-voor-prints-op-opaal-acrylplaten/p1 geraadpleegd op 13 november 2015
  • http://www.empatec.nl geraadpleegd op 13 november 2015
  • Afbeelding bron 1: Lytse Skat
  • Afbeelding bron 2: Lytse Skat
  • Afbeelding bron 3: Lytse Skat
  • Afbeelding bron 4: Lytse Skat

Reageer op het artikel "Koesterkist – Lytse Skat"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 29-12-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Magere Hein
Schrijf mee!