Robbe & Berking: van bestekatelier tot luxefabriek
Bestek is eetgerei. Dat kan je heel functioneel bekijken: het moet zijn werk doen en zo goedkoop mogelijk. Dan eet je met wegwerpplastic. Nee, het moet zijn werk goed doen, geen afbrekende tanden en gespleten mesjes. Dan eet je met metalen bestek. Nou moet het ook nog in de vaatwasmachine kunnen. Je eet nu met edelstalen bestek, chroomstaal of beter. Aan het einde van deze oplopende schaal vind je Robbe & Berking. De zilverfabriek die zich heeft voorgenomen om bestek (en meer) van topkwaliteit te bieden, zonder compromissen.
Inhoud
Vorken van het model Schwedisch Hofmuster, vlak voordat deze hun handmatige hamerslagbewerking ondergaan. Dit model wordt op speciale bestelling geproduceerd en hoort niet tot de standaardcollectie.
Wat doet Robbe & Berking?
Robbe & Berking is van oorsprong een zilverfabriek. Ze produceren zelf zilveren bestek, verzilverd bestek en zilveren en verzilverde geschenken. Daarnaast wordt er elders ook edelstalen bestek geproduceerd, waarbij Robbe & Berking zeer strenge kwaliteitsnormen hanteert, maar toch kiest voor de voordeliger productie in de hoogwaardigste bestekfabrieken van Azië. Denk dan niet aan China of Thailand, maar eerder aan Taiwan, Korea of Japan.
En dan zijn er nog de nevenactiviteiten: Robbe & Berking is steeds meer een bespoke fabrikant geworden. Ze leveren accessoires en maatwerk voor auto’s, piano’s, luxe huizen en vooral voor schepen. Robbe & Berking heeft zelfs een eigen kleine scheepswerf, waar luxe houten jachten worden gebouwd en bestaande schepen worden gerestaureerd en van luxe aankleding voorzien.
Geschiedenis
Vroege periode: 1874-1925
In 1874 stichtte Nicolaus Cristoph Robbe (1843-1916) de Flensburger Silbermanufaktur. De juweliers in Flensburg en omgeving gaven hem opdrachten om zilveren bestekken te produceren naar door hen aangedragen modellen. Hij begon alleen, met slechts zijn vrouw Luise ter ondersteuning. Zijn nauwgezetheid leverde opvallend hoogwaardige bestekken op, wat een basis voor de groei van de onderneming was.
De jaren kort voor de eeuwwisseling naar de twintigste eeuw waren economisch goede tijden in Duitsland en in de regio Flensburg. Het land was al enkele decennia samengevoegd door de Pruisische Hohenzollerns en de heerschappij van de keizers, met hun expansiedrift en de toegenomen vrije handel in wat nu een land was, leidden tot zeer goede economische omstandigheden. Duitsland was toen al de grootste markt van Europa, met meer dan 52 miljoen inwoners in 1895, ruim meer dan het Verenigd Koninkrijk of Frankrijk, hoewel het armere Rusland nog veel meer inwoners had.
In 1897 kwam Robert Berking in de zaak. Deze zilversmid uit een gegoede familie uit Braunschweig werd verliefd op Henriette Robbe, de dochter van Nicolaus. Hij trouwde met haar en ging het familiebedrijf in, waar hij voor 50% aandeelhouder van werd. De toen 25-jarige Robert bouwde het bedrijf sterk uit. Er werd een eigen gebouw in de Sophienstrasse geopend en Robert ontwikkelde ook een eigen bestekassortiment. Het afzetgebied groeide tot in Denemarken en tot aan Hamburg. In 1907 werkten er 12 vaklui in het atelier.
In 1908 overleed Robert Berking plotseling bij een zwemongeval, waarna zijn vrouw, moeder van hun 4 jonge kinderen, de dagelijkse leiding van het familiebedrijf in handen kreeg. Vader Nicolaus en haar broer Arnold Robbe ondersteunden haar bij deze taak.
Consolidatie: 1925-1958
In 1925 kreeg Henriettes oudste zoon Theodor (1899-1964) de leiding. Hij was een gedisciplineerde harde werker, die geleidelijk aan, ondanks de zware periodes, waaronder de Tweede Wereldoorlog, de fabriek tot 100 man uitbreidde. Tijdens de oorlog waren veel medewerkers in dienst van het leger en was er dus veel minder productiecapaciteit. Ook de vraag stortte begrijpelijkerwijs in, waardoor de productie van oorlogsmedailles het bedrijf in leven moest houden. Daarna moest het Duitse Wirtschafswunder beginnen, maar de eerste jaren na de oorlog waren nog zwaar. Er was nog steeds weinig vraag naar zilver, en de hele Oostelijke markt was ook weggevallen.
Al snel ging het beter, waarna in 1956 een fabrieksgebouw aan de Strasse zur Bleiche geopend werd, waar de firma tot de dag van vandaag haar hoofdkwartier heeft. Het ging weer goed met R und B Bestecke.
Groeiende reputatie: 1958-1997
Theodors zoon Robert Berking kwam in 1958 aan de beurt, en hij was ambitieus. Robbe & Berking was een regionale speler – dat kon toen nog, zilver produceren voor een relatief klein gebied. Je zou kunnen zeggen, dat bijvoorbeeld Keltum/Van Kempen & Begeer dit nog steeds is, met nauwelijks afzet buiten Nederland.
Onder Robert's leiding groeide het bedrijf uit tot de grootste tafelzilverfabriek van Europa. Zelf ontwikkelde Robert verschillende bestekmodellen, zoals Arcade, dat in Nederland bestek van het jaar werd. Zijn modellen kenmerken zich door vaak voelbaar reliëf, zowel zijn eigen originele ontwerpen, als zijn herinterpretaties van oude modellen uit het standaardpallet van de bestekkenindustrie.
Bij het bedrijf bestonden hoge standaarden over de kwaliteit van het geproduceerde bestek, die ook vandaag de dag nog gelden. Zilveren en verzilverde bestekken worden in mallen geproduceerd, en het tijdig vervangen van die mallen houdt de kwaliteit constant – maar is ook zeer kostbaar. De neiging bestaat algauw, om wat grotere toleranties te hanteren bij de productie, zodat de bestekmallen minder vaak vervangen hoeven te worden. Vaak wordt er zelfs in de complexiteit van het ontwerp rekening gehouden met een zo min mogelijke belasting van de mal. Een ronder bestek, zonder kenmerkende randen en reliëfs, en met zo min mogelijk buigingen erin, is eenvoudig lang met dezelfde mal te produceren. Robbe & Berking houdt hiermee echter nauwelijks rekening. Goed, bestek wordt niet uit onderdelen gesmeed en mag daarom ook geen gaten of perforaties hebben, maar binnen die beperking wordt gekozen voor maximale hoogwaardigheid. Moet de mal dan sneller vervangen worden, om te voorkomen dat een reliëf vervaagt, of een verkanting afvlakt, dan is dat maar zo.
Robert ging ook de samenwerking aan met ontwerper Wilfried Moll, die het toen uitzonderlijke en nog steeds zeer succesvolle model Alta ontwierp. Dit bestek, andere nieuwe modellen, en het vergroten van het afzetgebied door in steeds meer landen dit hoogwaardige product aan te bieden, leidden ertoe dat de omzet van Robbe & Berking sterk steeg. Het bestekassortiment werd hiertoe aangevuld met diverse accessoires en geschenken.
Bij zijn pensionering als directeur in 1997 was Robbe & Berking ver over de landsgrenzen bekend en gerespecteerd. Het merk kon op het gebied van kwaliteit en omzet tot marktleider bestempeld worden, met een sterling zilveren reputatie op het gebied van zowel verzilverd als zilveren bestek en geschenken.
Diversificatie en leiderschap: 1997-heden
Oliver Berking, Robert's in 1962 geboren zoon, begon in 1985 in het familiebedrijf en kreeg in 1997 de teugels in handen. Oliver heeft een sterk ontwikkeld gevoel voor de marketingwaarde van een luxemerk, en heeft Robbe & Berking van een topper op het gebied van zilver tot een completer luxury brand omgebouwd. Het motto van zijn betovergrootvader Nicolaus Christoph blijkt een prima filosofie voor een wereldwijd door de rijken gewild merk: “Andere mögen es billiger machen, aber keiner darf es besser machen als wir.” Er zijn inderdaad merken voordeliger dan Robbe & Berking, maar aanwijsbaar betere kwaliteit levert er geen. En dat betekent natuurlijk, dat het zilveren en verzilverde bestek, maar ook de geschenken, voor de particuliere markt bij Robbe & Berking uitsluitend in de eigen fabriek worden geproduceerd. Veel fabrieken gebruiken het stempel ‘Made in Germany’ als signaal van de geleverde kwaliteit. Robbe & Berking past dit kwaliteitsstempel niet toe, omdat er ook binnen Duitsland kwaliteit geproduceerd wordt die beneden hun niveau ligt. De eigen merknaam moet voldoende zijn om de topkwaliteit te onderschrijven, en als men toch toelichting vraagt, dan heeft Robbe & Berking het over “Handmade in Germany”, wat dus ook in serieproductie een stempel is van een overtreffende trap van vakmanschap.
Oliver Berking bouwde de activiteiten ook verder uit: in 2008 stichtte hij Yachtwerff Robbe & Berking, dat houten jachten bouwt. Onder de naam Robbe & Berking Classics zet het bedrijf zich in voor de bouw van jachten, reparatie en onderhoud, opslag, als scheepsmakelaar (via het in 2011 overgenomen Baum & König uit Hamburg) en als uitgever van het Duits- en Engelstalige blad GOOSE, dat eveneens sinds 2011 verschijnt.
De enorm gestegen goud- en zilverprijzen boden Robbe & Berking in 2009 een nieuwe kans. Als groothandelaar in zilver en goud, met een enorme kennis op het gebied van deze materialen, besloot Oliver Berking in de eigen winkels ook goud, zilver en munten te gaan verhandelen. De sterk fluctuerende en in die tijd stijgende markt van goud en zilver trok klanten aan die veilige investeringen zochten. De eigen winkels van het merk zijn inmiddels in belangrijke Duitse steden gevestigd, en ook in Wenen.
De bestekmodellen
De bestekken van Robbe & Berking, het aloude hart van de onderneming, zijn niet allemaal heel bijzonder. Het koperspubliek van bestekken is nu eenmaal voor een belangrijk deel nogal traditioneel ingesteld, waardoor aloude klassiekers ook bij R&B een belangrijk deel van het assortiment uitmaken. Toch zijn er ook diverse unieke modellen, die niet slechts in de kwaliteit van de details afwijken van de concurrentie.
Robert Berkings ontwerpen zijn op die manier in twee groepen te verdelen: de klassiekers voor het op niveau houden van het assortiment, en de bijzondere creaties met een meer eigen identiteit. De modellen Classic Faden, het pas in de 21e eeuw geïntroduceerde Dante, Navette, en Avenue zijn duidelijke voorbeelden van klassieke modellen die bij de smaak van velen aansluiten. Sommige van deze modellen hebben wel een eigen handtekening van Robert, in de vorm van een druppel aan het uiteinde. Overigens is het juist die druppel aan het uiteinde die veel mensen niet mooi vinden – een smaakgevoelig stijlelement dus.
Alt-Kopenhagen is ook een ontwerp van Robert Berking. Dit opvallende model is een klassiek, eenvoudig gehouden model, dat wel wat van de klassieke Spatenvorm wegheeft. Over de voorkant loopt een bies in het midden, maar echt bijzonder is de achterzijde, waar op vorken, lepels, dienlepels en andere delen een bloem is aangebracht, per onderdeel steeds een andere bloem. Deze bloemen zijn diep in het model gegraveerd, in een dunne belijning.
Na de overdracht van de leiding aan zijn zoon heeft Robert nog diverse andere modellen ontwikkeld voor zijn merk. Ook de succesvolle edelstalen bestekken Como, Baltic en York zijn van zijn hand en maken het merk wat bereikbaarder. Het edelstaal van Robbe & Berking behoort tot de duurste in zijn soort, maar het scheelt toch meer dan de helft met de verzilverde collecties. Met name het model York is, met haar trapeziumprofiel en scherpe belijning, een moderne klassieker geworden, model Topos is een icoon van jaren tachtig design, extra breed en met een vork met vijf tanden uitgevoerd.
Dat ook Robbe & Berking aan retro-design doet, bewijst bijvoorbeeld het model Art Deco. Dit bestek is opnieuw geïntroduceerd rond de eeuwwisseling, op basis van het oorspronkelijke model dat Theodor Berking in 1929 op de markt bracht.
Enkele van de meest succesvolle modellen van Robbe & Berking zijn van de hand van industrieel ontwerper Wilfried Moll. Al in de jaren tachtig bracht men Alta uit, dat met zijn kloeke, moderne vormgeving en enkele scherpe lijnen tot een van de bestverkochte en meest beeldbepalende bestekken van de late twintigste eeuw gerekend mag worden, samen met bijvoorbeeld Alessi’s Dry en Palladio van Wilkens. Het bestek is opgenomen in de collectie van het Museum of Modern Art in New York. Nog vooruitstrevender en radicaler is Riva, een van de meest scherp geprofileerde bestekken die er op de markt zijn. De naam verwijst mede naar een beroemd merk van luxe schepen, een markt die Robbe & Berking kort na de introductie van dit model zelf zou betreden. Riva is ook een toonbeeld van het kwaliteitsbeleid van Robbe & Berking, omdat de productie van dit scherp belijnde model uiterst nauw luistert en heel hoge eisen stelt aan de mallen.
Om aan de vraag van horeca en behoudende klanten te kunnen voldoen, beschikt Robbe & Berking nog over een uitgebreid assortiment Klassiekers: Alt-Chippendale, Alt-Faden, Französisch Perl, en de typisch Noord-Duitse modellen Rosenmuster en Ostfriesen. Bijzonder zijn de modellen Spaten en Alt-Spaten, vooral omdat deze twee slechts marginaal van elkaar verschillen, maar toch ieder apart in het assortiment zijn opgenomen.
Bestekmallen in de fabriek van Robbe & Berking. Vooraan het model Ostfriesen.
De kwaliteit
Robbe & Berking stelt zich te onderscheiden op pure productkwaliteit. Natuurlijk kent zelfs dit merk ontevreden klanten – iets waar het merk met enige moeite mee omgaat. Enerzijds is het een typisch Duits bedrijf, dat regels en protocollen bovenaan vrijwel elke prioriteitenlijst stelt, anderzijds is Robbe & Berking zeer overtuigd van de kwaliteit van al haar producten, op het arrogante af.
Toch is die arrogantie deels gerechtvaardigd. Zo past Robbe & Berking een zeer bijzonder procédé toe voor haar zilveren bestekken. Deze zijn niet ‘simpelweg’ van massief Sterling zilver (met 92,5% zuiverheid en 7,5% ander materiaal voor de stevigheid, grotendeels koper), maar de Sterling zilveren bestekdelen zijn allemaal nog eens voorzien van een verzilvering. Zo wordt de buitenkant van een nog puurdere zilverlaag voorzien.
Verzilverd bestek van Robbe & Berking is voorzien van de zogenaamde Mammoetverzilvering (ook wel: Massiv verzilvering), een 150 grams verzilvering. Per 12 lepels en vorken wordt er 150 gram zilver gebruikt om het bestek te verzilveren, waar de industriestandaard op het hoge niveau 90-grams, 100-grams en soms 120-grams is. Wilkens uit Bremen had ook al enkele 150-grams verzilveringen en heeft op Robbe & Berkings Mammoetverzilvering gereageerd door alle nieuwe en veel bestaande modellen voortaan op 180-grams basis te verzilveren. In ideale omstandigheden moet deze Royal verzilvering een nog langere levensduur opleveren.
Nalevergarantie is ook een sterk verkoopargument van Robbe & Berking: de meeste verzilverde en zilveren bestekken worden verkocht met een belofte. Tot minstens 2040 belooft Robbe & Berking deze bestekken te zullen produceren, en altijd in dezelfde hoge kwaliteit. Dat betekent dat een zilveren gebakvorkje van het model Arcade in 1989 in 2037 nog kan worden bijgekocht – en dat het er exact hetzelfde uit zal zien. Zelfs de breedte van de vorktanden en de lengte ervan in verhouding tot de platte vorkbak erachter moeten gelijk zijn.
Dat een bestek gepolijst wordt om het te doen glanzen, zal weinigen verbazen. Maar ook hier zet Robbe & Berking een stap extra. Ook tussen de vorkpunten wordt gepolijst, een extra stap die geld kost en door de concurrentie vaak wordt overgeslagen.
De enorm uitgebreide bestekseries zijn een teken van commitment aan kwaliteit. Voor ieder bestekdeel moet een aparte mal gemaakt worden, maar dat weerhoudt Robbe & Berking er niet van om bij de meeste bestekken uitzonderlijk veel bestekdelen aan te bieden. Zo zijn er bijvoorbeeld twee of zelfs drie maten vleesvorkjes beschikbaar, nog los van de extra grote trancheervork die daarnaast geleverd wordt. Of twee maten slacouvert, of een speciale rijstschep. Bij het model Alt-Spaten tel je 18 verschillende lepels in allerlei maten.
Niet uniek, maar meer een verplichting voor een zichzelf respecterende zilverfabriek, is de graveerafdeling. Daar worden initialen, logo’s en complete teksten op bestek, juwelen en tafelartikelen aangebracht.
Nog zo’n voorbeeld van kwaliteit en luxe zijn de bestekcassettes. Verzilverde en zilveren bestekken worden geleverd in een bewaarkistje. Kleine besteksets worden in een etui geleverd, maar vanaf enkele tientallen delen wordt het bestek geleverd in een houten kist. Daarbij biedt Robbe & Berking drie verschillende stijlen aan. Koopt men zilver, dan wordt daarnaast ieder bestekdeel individueel in een stoffen zakje verpakt.
De zilveren accessoires & juwelen
Van alleen bestek kan R&B niet leven, en dat wil men ook niet. Dus heeft Robbe & Berking ook een assortiment met kandelaars, servetbanden, dienbladen, fruitschalen, kinderbestekjes en –bekers. Deze geschenken zijn soms in zilver, soms in verzilverd uitgevoerd. Omdat bijvoorbeeld een kandelaar niet zo zwaar gebruikt wordt als een vork, volstaat naar de inschatting van Robbe & Berking een 90 grams verzilvering voor de verzilverde geschenken. Die verzilvering is nog steeds hoger dan veel andere aanbieders gebruiken.
Een verhaal apart zijn de jaarlepels. Met name in Duitsland, maar ook over de grens, heeft Robbe & Berking een groep van verzamelaars die ieder jaar trouw een nieuwe, unieke jaarlepel kopen. Deze lepels zijn gemaakt van Sterling zilver, zijn vervolgens verguld en geëmailleerd. Ieder jaar heeft de lepel een ander thema en decoratie. Een dure hobby, maar wel een bijzondere!
In de 21e eeuw heeft het merk nog een kleine juwelencollectie geïntroduceerd, met 18-karaats gouden en Sterling zilveren juwelen, met edelstenen. Zo kan men nu ook Robbe & Berking dragen.
Bijzondere klanten
Talloze bijzondere klanten kochten bestek of geschenken bij Robbe & Berking – maar we mogen ze niet kennen. Privacy is nu eenmaal een groot goed, maar Robbe & Berking richtte naar verluid van menig oligarch het huis, de datsja, het appartement in Londen, en ook het jacht met zilver in.
Naast deze geheime klanten zijn er ook klanten die maar wat graag openlijk met Robbe & Berking samenwerken: restaurants en hotels. Geheel in stijl worden deze “Die Besten” genoemd. Op deze lijst komen zelfs 3-sterren restaurants voor. En zelfs in het Kremlin schijnt Duits zilver uit Flensburg gebruikt te worden.
Modelvoorbeelden in de fabriek in Flensburg, als referentie voor de controle- & productieafdelingen.
Speciale projecten
Het zilververhaal gaat verder. Robbe & Berking is bij veel speciale projecten betrokken – meestal in besloten privacy voor een rijkaard of groot bedrijf. Daar zien we dus niets van naar buiten komen.
Wel bekend is de samenwerking van Maybach en Robbe & Berking. Maybach is een merk van Daimler Benz, dat extra dure en luxe versies produceert van de meest luxueuze Mercedes modellen. Hiervoor levert Robbe & Berking diverse speciaal aangepaste geschenken.
Ook met aartsrivaal BMW ging Robbe & Berking een samenwerking aan. De BMW Individual 760 Li Sterling was in 2013 het resultaat van een poging om de duurste BMW 7-serie ooit te maken. De auto was voorzien van een Sterling zilveren grille, zilveren merktekens, dorpelplaten, en verzilverde uitlaatmonden. De deurgrepen en zelfs de typeaanduiding waren van zilver. In het interieur nog meer zilver, natuurlijk: deursierlijsten in gehamerd zilver, zilveren champagnebekers met vergulde binnenkant, en op alle vier de hoofdsteunen het Duitse zilvermerk, een maantje en een kroontje. BMW deed daarnaast mee met de Robbe & Berking Classics mR Sterling Cup jachtraces in en bij de haven van Flensburg.
Zelfs pianovleugels kunnen door Robbe & Berking “veredeld” worden, bijvoorbeeld in samenwerking met pianobouwer C. Bechstein, waar zelfs een zilveren stemvork bij hoort.
De schepen
De restauratie van het 12-meterjacht Sphinx was er in 2008 aanleiding toe, een jachtwerf op te richten. De kennis van houten jachten die Robbe & Berking al bezat, kon op deze manier gebruikt worden voor nieuwe schepen en voor andere restauraties. Sphinx is overigens de naam van een van de bestekontwerpen van Wilfried Moll, een ontwerp dat schijnbaar jaren op de plank gelegen had en rond dezelfde tijd alsnog geïntroduceerd werd. In 2013 werkten er al 23 mensen op de werf.
De werf bouwt houten zeilboten en motorjachten, van 6 tot liefst 20 meter lengte, gericht op luxe en/of snelheid. De afwerking is in beide gevallen maximaal, waarmee aansluiting wordt gevonden bij de elders in Flensburg gevestigde zilverfabriek. De ontwerpen zijn gebaseerd op oude modellen, uit 1962, de dertiger jaren, of zelfs 1866. Met grote zeiloppervlakken en messcherpe kielvormen zijn de zeilboten enerzijds traditioneel, maar anderzijds echte racers. De schepen zijn meest in glanzend gelakt hout uitgevoerd, in combinatie met witte vlakken en dekdelen in lichtere houtsoorten.
Natuurlijk is een houten jacht een kostbaar speeltje. Bij Robbe & Berking nog iets extra. De hang naar perfectie en de strikte keuze voor klassieke materialen maken deze boten tot voertuigen voor rijke mensen. Een motorjacht als de Commuter is leverbaar vanaf € 232.000 – nog zonder Robbe & Berking zilverwerk! Een zeiljacht of een kleiner motorjacht is vaak wat voordeliger, maar ook het eenvoudigste schip kost enkele tienduizenden euro’s. Daar staat tegenover, dat Robbe & Berking Classics in staat is om deze – en bestaande! – schepen verregaand te personaliseren. Doordat het merk ook elders met hoogwaardige kwaliteit en veeleisende klanten te maken heeft, kan men net een stapje verder gaan dan reguliere ‘botenbouwers’. Net zoals een geurtje van Lalique in een extra mooi kristallen flesje geleverd wordt, zo heeft Robbe & Berking het mooist glanzende staal (en desgewenst nog edeler metalen) op haar schepen.
Reputatie
Onder Oliver Berking is Robbe & Berking een luxemerk van de bovenste plank geworden, dat wereldwijd actief is. Toch is het nog steeds een ontzettend Duits merk, dat in lang niet de hele wereld herkend wordt. De Duitse en Russische markten zijn zeer belangrijk voor Robbe & Berking. Hiermee wordt een enorme markt bediend, waar de ultrarijken en mensen met een wat kleinere beurs en een hang naar topkwaliteit allemaal bij Robbe & Berking terechtkunnen.
Het beroemde Duitse tijdschrift Wirstschaftswoche houdt een Luxus Marken ranglijst bij, waarin Robbe & Berking eind 2014 stabiel op de 18e plaats stond, enkele plaatsen hoger dan het veel kleinere Koch & Bergfeld, en bijvoorbeeld nog boven pennengigant Mont Blanc. Toch is deze lijst een zeer Duitse aangelegenheid, en zijn veel van deze merken over de Duitse grens minder bekend. Wat ze wel gemeen hebben, is een voortdurend streven naar topkwaliteit, op een dusdanig niveau dat zelfs merken als Mercedes-Benz, BMW en Audi zich niet in de top terug kunnen vinden. Porsche overigens wel.
Robbe & Berking: Luxuswelten
In de wereld van Robbe & Berking is duurder ook beter. Natuurlijk gunt dit bedrijf iedereen zijn eigen voorkeuren, en of je nu je zilver moet laten vergulden is niet alleen een prijskwestie, maar ook een kwestie van smaak. Maar een verguld bestek hoeft niet gepoetst te worden en is dus ‘beter’. De glans van zilver, of van gelakt hout: dat kost geld, en Robbe & Berking ontvangt het graag. Daarbij krijgt de koper de belofte, dat Robbe & Berking er veel in heeft zitten. Geld, werkzweet, en een Sterling zilveren reputatie voor excellent vakmanschap. Dit zijn de kenmerken van een echt luxemerk, hoewel Robbe & Berking nog geen eigen tassen- en parfumcollecties heeft en qua formaat echt niet vergelijkbaar is met Prada, Rolex of Versace. Het is geen wereldberoemd merk, maar wel een merk dat bij kenners over de hele wereld hoog ingeschat wordt. Een kenner van zilver of van houten jachten zal bij de naam Robbe & Berking direct aan kwaliteit denken. Dat is precies wat de Berking's nastreven. Klanten tevreden stellen met topkwaliteit, het lijkt eigenlijk best een simpel recept.