InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Starten van een eigen café of restaurant

Starten van een eigen café of restaurant

Starten van een eigen café of restaurant Er komt veel kijken bij het beginnen van een eigen horecaonderneming. Veel horecabedrijven gaan vroegtijdig failliet en daarom is het lastig om een lening bij de bank te krijgen. Een van de belangrijkste zaken is het vinden van een geschikte locatie. Een locatie met veel aanloop is belangrijk. Tegelijkertijd is het wel zo handig om de huurkosten laag te houden. Verder zijn er veel aanvullende regels waar een horecaondernemer mee te maken heeft, zoals geld dat over muziekrechten moet worden afgedragen en het regelen van een terrasvergunning. Veel mensen dromen van het starten van een eigen horecabedrijf. Ze hebben er als kind al van gedroomd om bijvoorbeeld een eigen restaurant of café te runnen. Er komt echter veel kijken bij het starten van een eigen horecabedrijf. Allereerst is het belangrijk om te weten dat veel horecabedrijven het uiteindelijk niet redden. In 2013 gingen er maar liefst 450 horecabedrijven failliet. Dat is twee keer zoveel als in 2008 aan het begin van de kredietcrisis. Horecabedrijven zijn erg conjuctuurgevoelig. Dat betekent dat ze kwetsbaar zijn in economisch slechte tijden. Het eerste waar mensen dan op bezuinigen is dat extra biertje of het uit eten gaan. In plaats daarvan kiezen ze er voor om thuis te koken. Vooral cafés en restaurants hadden het moeilijk. Koffiebars hadden juist de wind mee. Een extra nadeel van het hoge faillissement onder horecabedrijven is dat banken terughoudend zijn met het verstrekken van kredieten aan horecaondernemers.

Locatie voor het horecabedrijf

De belangrijkste keuze die een horecaondernemer kan maken is de keuze voor een locatie. Daarbij zijn een aantal vragen van belang. Zo moet er gekeken worden of er genoeg aanloop is op een bepaalde locatie. Zeker in de eerste jaren zal het publiek niet automatisch zijn weg weten te vinden naar een bepaald café of restaurant. In dat geval zal u het moeten hebben van mensen die spontaan langslopen. Ook is het verstandig te kijken hoeveel concurrentie er al in de buurt zit. Een ijssalon beginnen in een stadscentrum waar al drie ijssalons gevestigd zijn is bijvoorbeeld niet verstandig. Een andere belangrijke vraag zijn de kosten. Wie op een A-locatie zit betaald de hoofdprijs qua huur. Dit betekent weliswaar meer aanloop, maar het is verstandig om te bekijken of dat genoeg oplevert om de huur en andere kosten te betalen. Als laatste is het verstandig te kijken naar het bestemmingsplan. Daarin staat of er op een bepaalde locatie wel of geen horeca is toegestaan. Als u verwacht in de omgeving te gaan uitbreiden, dan is het slim om te kijken of die mogelijkheden er zijn in het betreffende pand en of een omgevingsvergunning makkelijk verkregen zou kunnen worden.

Inschrijving bij de Kamer van Koophandel

Wie een eigen bedrijf begint dient zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. In dat geval krijgt u een btw-nummer en worden uw gegevens doorgegeven aan de Belastingdienst. Verder wordt uw horecaonderneming ingeschreven bij het Bedrijfschap Horeca en Catering. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit putten weer uit dit register. U kunt op een gegeven moment inspecties verwachten van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. Zij zien er bijvoorbeeld op toe of de keuken voldoende hygiënisch is. Met een registratie bij de Kamer van Koophandel kunt u bij de bank bijvoorbeeld een eigen zakenrekening openen.

Eigen concept of franchise

Het is verstandig om van te voren na te denken over een pakkend concept. Maak voor u zelf helder wat u wilt zijn, maar ook wat u niet wilt zijn. Wanneer u dat voor uzelf niet helder heeft, dan zal de klant dat ook niet helder krijgen. Denk bijvoorbeeld goed na over de naam. Zorg dat deze makkelijk te onthouden is of de lading dekt. Als voorbeeld: heet u Bernard en wilt u een ijssalon beginnen, dan zou Bernardo's bijvoorbeeld een prima naam kunnen zijn vanwege de Italiaanse associatie die de naam oproept.

U hoeft niet per se het wiel zelf uit te vinden. U kunt ook aan de slag gaan als franchiseondernemer. In dat geval sluit u zich aan bij de keten en maakt gebruik van hun naam. Vaak kunt u dan ook meeliften op landelijke promotieacties, wordt er centraal ingekocht en kunt u gebruik maken van een standaardmenu en inrichting. In ruil daarvoor draagt u doorgaans een paar procent van uw omzet of winst af.

Aanvullende regels

Als horecaonderneming heeft u te maken met veel ingewikkelde regels en zaken. Het is belangrijk dat u zich daar vooraf in verdiept. Zo heeft u te maken met de gemeentelijke overheid en kan het veel tijd kosten om een vergunning te krijgen voor bijvoorbeeld een terras. Ook zijn er regels met betrekking tot sluitingstijden. Ook de drank-en horecavergunning worden allen via de gemeente geregeld. Wanneer u personeel heeft gelden daar ook weer allerlei regels voor. Zo mogen ze niet te lang achter elkaar werken. Als u muziek afspeelt in uw zaak dient u geld af te dragen aan Buma en Stemra. Verder moet uw gebouw brandveilig zijn en dient u te beschikken over goede vluchtwegen. De brandweer komt dat doorgaans één keer per jaar controleren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Neshom, Pixabay
  • http://www.missethoreca.nl/cafe/nieuws/2014/3/2013-450-horecazaken-failliet-1018539
  • https://www.ikgastarten.nl/ondernemingsplan/ondernemingsplan-maken/een-eigen-horecabedrijf-12-stappen

Reageer op het artikel "Starten van een eigen café of restaurant"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 21-10-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!