Tips om de juiste beursmakelaar te kiezen

Tips om de juiste beursmakelaar te kiezen Het is erg belangrijk om de juiste beursmakelaar te vinden. Je kunt gaan beleggen bij de bank maar ook bij een broker. Met deze tips vind je vast de beste beursmakelaar.

Kosten

Nederlanders zijn erg zuinig, deze eigenschap komt bij dit onderdeel goed van pas. Je kan erg veel geld besparen door goed te onderzoeken waar je je beurszaken het goedkoopste kunt onderbrengen. Minder transactiekosten kunnen al een grote winst zijn als belegger. Brokers zoals Keytrade, Lynx, Binck en Alex zijn goedkoper dan de banken. Doordat de brokers erg veel klanten van de banken hebben afgepakt, zijn de tarieven van de banken erg gedaald. De banken proberen hun klanten te houden met scherpe tarieven, de brokers proberen de klanten te lokken met nog scherpere tarieven. Dit is erg gunstig voor jou als klant. Je moet trouwens niet alleen naar de transactiekosten kijken maar ook naar:
  • Kosten voor koersfeed. De brokers en banken moet betalen om koersinformatie binnen te krijgen. Voor het doorgeven van de deze informatie wordt soms geld gevraagd aan de klant.
  • Bewaarloon. Je moet bij sommige brokers en banken jaarlijks betalen voor het aanhouden van je portefeuille.
  • Afwikkelingskosten. Bij sommige brokers en banken moet je een kleine deel van je dividend of couponrente betalen.

Mobiele apps

Tegenwoordig heeft bijna iedereen een smartphone met apps er op staan. Sommige beleggers vinden het fijn om hun beleggingen altijd even te kunnen bekijken. Veel aanbieders van beleggingen beschikken over een app. Je moet echter nog wel even letten op de informatie die ze geven in de app. Sommigen hebben alleen koersinformatie in de app en anderen hebben uitgebreide apps waarmee grafieken bekeken kunnen worden, geld kan worden overgeboekt en optiekoersen kunnen worden raadgepleegd. Dit kan erg handig zijn als je een actieve belegger bent.

Klantenservice

Het is bij beleggen erg belangrijk dat je terecht kunt bij een klantenservice met al je vragen. De meeste brokers en banken beschikken over een e-mailservice en een telefonische klantenservice, maar het niveau van deze service verschilt sterk per broker of bank. Als de klantenservice je niet goed kan helpen kan dit erg frustrerend zijn.

Veiligheid

Het is erg belangrijk dat een beursmakelaar jouw klantgegevens goed beveiligt. Meestal hebben ze dit ook wel goed voor elkaar, maar het is wel eens in het nieuws geweest dat dit niet het geval was. Je moet van tevoren altijd goed op het internet zoeken naar dit soort dingen.

Productaanbod

Het is belangrijk om te kijken waar je allemaal in kunt handelen. Er bestaan veel verschillende soorten beleggingen: opties, trackers, Turbo’s, aandelen, beleggingsfondsen en obligaties. Het is erg fijn als je in verschillende soorten beleggingen kunt beleggen. Het kan ook zijn dat een beursmakelaar goedkope tarieven heeft voor aandelen, en dure tarieven heeft voor obligaties. Let goed op zulke dingen!

Uitleg over beleggingen

Het kan erg fijn zijn om als beginner meer kennis te krijgen over beleggen, dit kan bijvoorbeeld door trainingen en seminars die worden gegeven door je beursmakelaar. Lang niet alle beursmakelaars geven echter zulke trainingen en seminars.

Snelheid

Er zijn beursmakelaars waar je de koersinformatie een paar seconden later binnen krijgt, dit kan erg vervelend zijn. Het kan dan soms betekenen dat je te laat bent om zaken te doen tegen de prijs die je voorbij zag komen, dit kan je dan soms erg veel geld kosten. Het is daarnaast ook belangrijk dat je snel kunt orderen. Tijd kan je soms veel geld kosten op de beurs.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tips om de juiste beursmakelaar te kiezen"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 24-09-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!