Hoe bepaal je de waarde van een bedrijf?
Bij een bedrijfsovername is het belangrijk om op een zorgvuldige wijze de waarde van het over te nemen bedrijf in te schatten. Er zijn verschillende manieren waarop dat kan. Een methode is door te kijken naar de winst die een bedrijf maakt. Een andere manier is door een marktvergelijking uit te voeren. Dit is wel lastig wanneer niet alle cijfers beschikbaar zijn.
Het voorjaar van 2014 steeg het aantal bedrijfsovernames naar hoogtepunt sinds het uitbreken van de Kredietcrisis die in 2008 begon. Zowel op nationaal als internationaal niveau werden tal van bedrijven overgenomen. De grootste overname ooit tot dan toe was nog altijd van het Duitse Mannesmann. Dat werd in 1999 door Vodafone voor meer dan tweehonderd miljard dollar overgenomen. Het lijkt een kwestie van tijd voordat dat record uit de boeken gaat. Er zijn verschillende redenen voor de grote hoeveelheid overnames. Bedrijven staan er allereerst goed voor. Ze hebben de afgelopen jaren veel bezuinigingen doorgevoerd en waren vanwege de turbulente omstandigheden voorzichtig met overnames. Verder zijn de beurzen weer terug op het oude niveau. Daardoor hebben bedrijven veel geld in kas en dat willen ze uitgeven, ook uit angst anders zelf overgenomen te worden.
De waarde van een bedrijf
Maar wat bepaalt nu de waarde van een bedrijf? Hoe weet de koper hoeveel hij voor een bedrijf wil betalen zodat hij zijn investering binnen een aanzienlijke tijd weer terugheeft? Er bestaan geen objectieve maatstaffen om dat te bepalen. Omstandigheden kunnen snel veranderen en daardoor ook de hoeveelheid winst die een bedrijf maakt. Een goed voorbeeld daarvan is Hyves. Het social netwerk werd voor 43 miljoen overgenomen door de Telegraaf-groep, maar het aantal leden begon kort daarna snel af te nemen. Uiteindelijk bleef alleen actief als spelletjes-platform en moest de investeerder zijn verlies nemen. Dit betekent niet dat er helemaal geen antwoord op deze vragen kan worden gegeven. Het is juist de kunst om met de beschikbare gegevens de beste prognose te maken.
Methoden om de waarde van een bedrijf te bepalen
Veel ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) hebben bepaalde vuistregels, ook wel multiples, waarmee ze de waarde van een bedrijf proberen te bepalen. Dat kan bijvoorbeeld gaan om 5 tot 7 keer de netto winst of bijvoorbeeld anderhalf keer de jaaromzet. Verder kan er gegekeken worden naar het intrinsieke vermogen. De intrinsieke waarde is de waarde van de gebouwen, machines, voorraden en liquide middelen, minus te schulden. Ook is het mogelijk in deze formule verschillende cijfers, bijvoorbeeld jaaromzet plus intrinsieke waarde te combineren.
Uitvoeren van een marktvergelijking
Een andere manier is door een marktvergelijking uit te voeren. Op die manier wordt er naar de markt gekeken en wordt op basis van de winst van andere bedrijven bepaald hoeveel een bedrijf waard is. Dat is in Nederland relatief lastig omdat in Nederland de cijfers van niet-beursgenoteerde bedrijven niet publiekelijk toegankelijk zijn. In andere landen is dat wel het geval. Dat maakt het dus lastig om een nauwkeurige schatting van het bedrijf te maken. Dit is dus alleen maar mogelijk wanneer u zelf in de branche actief bent waarin het bedrijf dat u wilt overnemen ook actief is. Soms kan het verstandig zijn naar de winstcijfers van gelijksoortige bedrijven in een ander land. Tegelijkertijd moet u daar verstandig mee zijn, omdat een vergelijking bijna nooit helemaal nauwkeurig te maken is. Zo zijn er bijvoorbeeld grote cultuurverschillen waardoor een product dat in een land zeer succesvol is in een ander land nauwelijks aan de man gebracht kan worden. Verder kan het belastingsstelsel heel anders zijn ingericht waardoor de cijfers makkelijk verkeerd begrepen kunnen worden.