InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > De 'Third Space', wat is het?

De 'Third Space', wat is het?

De 'Third Space', wat is het? Wonen en werken: de plekken waar we dit doen vormen zeer belangrijke onderdelen uit ons leven. De plek waar iemand woont wordt de ‘first space’ genoemd, ook wel het ‘thuis’. De ‘second space’ is de werkplaats. Op deze plek zijn werknemers en werkgevers te vinden. De second space is dikwijls een kantoor. Maar ook een school kan als second space gezien worden. Dan is er nog de ‘third space’. Het begrip third spaces is relatief nieuw en onbekend. Toch wordt er dagelijks gebruik gemaakt van third spaces. In dit artikel wordt het begrip third spaces besproken en wat het belang is van third spaces.

Wat zijn third spaces?

Third spaces zijn plekken waar mensen bijvoorbeeld kunnen werken, lunchen, kletsen of vergaderen. Zeker in steden zijn third spaces belangrijke plekken geworden waar het dagelijks leven zich afspeelt. De plekken bevinden zich in het publieke domein. Third spaces zijn hippe cafés, lunchrooms, openbare bibliotheken en andere plekken waar mensen kunnen zitten en werken. Belangrijke voorbeelden zijn de Coffee Company, Starbucks en Lebkov. Maar ook bijvoorbeeld café de Jaren of het concertgebouw café in Amsterdam.

Er vinden een aantal belangrijke (economische) activiteiten plaats in een third space:
  • Zelfstandig werken: mensen kunnen er rustig werken.
  • Vergaderen: mensen kunnen er vergaderen met collega’s of medestudenten. Vaak zijn er ook aparte plekken in een third space gereserveerd voor vergaderingen.
  • Inspiratie opdoen: een third space kan inspirerend zijn, waardoor mensen op innovatieve ideeën kunnen komen.
  • Uitrusten: rust is van belang om stress tegen te gaan. Ook kan de third space als tussenstop voor een volgende afspraak fungeren.
  • Consumptie: ook voor de horeca zelf zijn third spaces goed. Mensen consumeren er de hele dag, vaak zelfs ongemerkt tijdens het werken.

Voorwaarden

Een third space trekt mensen aan. Ze komen er naartoe om dingen te doen die ze thuis of op het werk blijkbaar niet willen doen. Zo kan het voor mensen ontspannend zijn om te werken onder het genot van een kopje koffie. Toch moet een third space aan een aantal voorwaarden voldoen.

Zo moet de third space een aantal voorzieningen te bieden hebben voor de klanten, zoals stopcontacten (voor laptops), wifi, muziek en andere technologische aspecten, waardoor een third space aantrekkelijk wordt voor mensen. Daarnaast moet er een bepaalde sfeer zijn in een third space. Dit kan door het publiek zelf, maar ook door de werknemers komen. Hangt er bijvoorbeeld een anonieme sfeer, of willen mensen er juist met elkaar kletsen? Tot slot is de architectuur en inrichting van een third space van groot belang. Zo is het voor mensen die willen werken fijn om ruimte om zich heen te hebben. Bovendien kan de ruimte bijdragen aan de aantrekkelijkheid van de third space. Een mooie plek met fijn licht kan waarschijnlijk sneller een succesvolle third space zijn dan een donker, vies café. Daarnaast is de locatie van belang. Een third space moet goed te bereiken zijn, bijvoorbeeld vlakbij een groot station.

Het belang van third spaces

Nederland bestaat grotendeels uit een kenniseconomie. Om onze kenniseconomie draaiende te houden is het van groot belang dat er veel ‘creatieve’ mensen zijn. En daar liggen de kansen voor third spaces. Mensen kunnen er namelijk werken, vergaderen, op nieuwe ideeën komen, enzovoorts. Bovendien is een third space een andere omgeving dan de gewone werkvloer en kan daarom mensen inspireren. Die inspiratie kan uiteindelijk leiden tot economische groei. Want naar alle waarschijnlijkheid zal Nederland verder moeten gaan groeien met een innovatieve, creatieve beroepsbevolking. Deze groep omvat onder andere zzp’ers, intellectuelen en kunstenaars. Creatieve en hoogopgeleide mensen zijn productief en kunnen steden aantrekkelijker en, internationaal gezien, interessanter maken ten opzichte van andere steden. Dus de Nederlandse economie kan verbeterd worden als de groep creatieve, hoogopgeleide (ook wel ‘menselijk kapitaal’ genoemd) groeit.
© 2013 - 2019 Maaikes, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Douwe Egberts opent net als Starbucks zijn eigen koffiecafésDouwe Egberts opent net als Starbucks zijn eigen koffiecafésIn Amerika zijn de koffiecafés van Starbucks al jaren een begrip. In Nederland ligt dat anders. Hier is het koffiecafé n…
Starbucks en zijn koffiesoortenStarbucks en zijn koffiesoortenIn de Verenigde Staten vindt je inmiddels een Starbucks koffie-winkel op bijna iedere hoek van de straat. De Starbucks t…
Starbucks: geschiedenis van een koffiehuisStarbucks: geschiedenis van een koffiehuisIn november 2012 wordt bekend dat de koffieketen Starbucks ook dat jaar een record heeft behaald in de omzet. Er wordt e…
Koffiesoorten: welke koffie kies jij?Koffiesoorten: welke koffie kies jij?Naast de gewone koffie zijn er natuurlijk nog heel veel andere soorten. Als je op het terras zit zie je ze wel eens de r…
Recepten voor koffie met alcohol en ijsRecepten voor koffie met alcohol en ijsKoffie is een eeuwenoude drank die tevens samen met thee de meest gedronken drank van Nederland is. Gemiddeld drinkt een…
Bronnen en referenties
  • Richard Florida, http://www.creativeclass.com/_v3/creative_class/2007/12/12/third-place-evolution/, bezocht op 13-05-2013

Reageer op het artikel "De 'Third Space', wat is het?"

Infoteur: Maaikes
Gepubliceerd: 14-05-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!