Trucs om de beslissende persoon te spreken te krijgen

De beslisser aan de lijn
Als een ander aanvoelt dat we hem/haar een gunst willen vragen, een lastig verzoek gaan doen, of een probleem gaan voorleggen waarmee geen voordeel is te behalen, probeert diegene ons te ontwijken. Met de mobiele telefoon gaat dat natuurlijk heel simpel door niet op te nemen en eerst je voicemail af te luisteren. Hoe kun je zo'n belangrijke beslisser toch verleiden een gesprek met je aan te gaan.Stukje geschiedenis
Toen meester in 1955 aan de kinderen in de klas vroeg wie thuis telefoon hadden, staken ongeveer 3 van de 36 hun hand op. De een z’n vader bleek vertegenwoordiger en ook die andere 2 vaders hadden waarschijnlijk vanwege hun werk telefoon. Zo’n zwart bakeliet toestel met draaischijf. Al die anderen vaders waren aangewezen op de telefooncellen van de PTT. (De PTT was de voorloper van de KPN en de drie letters stonden voor Post, Telefoon, Telegraaf.)Dat ooit ieder gezin over meerdere telefoons zou beschikken, kon geen mens zich in die sobere jaren 50 indenken, laat staan telefoons, waarop je een boodschap kunt inspreken. Zo’n antwoordapparaat is echter niet altijd een vooruitgang, vanwege het risico dat je de gewenste persoon nooit van je leven aan de lijn krijgt. Hoe los je dat probleem slim op.
Voicemail slim inspreken bij een vreemde
Het is tegenwoordig volkomen geaccepteerd, dat we niet de persoon zelf aan de lijn krijgen, maar eerst een “gesprek” moeten aangaan met het apparaat zelf, via voicemail c.q. antwoordapparaat. Vaak blijft dit helaas het enige gesprek en lukt het ons niet de persoon in kwestie zelf aan de lijn te krijgen. Zeker indien hij/zij geen prijs stelt op nader contact met ons. Omdat hij voelt dat we een lastig verzoek hebben of iets willen verkopen. Hoe moeten we het bericht nu formuleren, opdat we de gewenste persoon gegarandeerd wel te spreken krijgen.Nieuwsgierig maken is de truc
Wat moet u doen als het antwoordapparaat/voicemail aan u vraagt naam en telefoonnummer in te spreken zodat u teruggebeld kan worden. Terwijl u dat terugbellen eigenlijk niet wilt omdat u liever het initiatief zelf in handen wilt houden.Dit bereiken we door bijvoorbeeld in te spreken:
“Goedemiddag meneer Jansen, mijn naam is Huub Hendriksen, jammer dat ik u niet persoonlijk kan bereiken, ik had u iets willen vragen en zal u morgen rond …uur nogmaals bellen.”
Met een dergelijk bericht bereikt u het volgende:
Natuurlijk is het ook mogelijk dat u wel uw telefoonnummer inspreekt met verzoek om terug te bellen, maar wees dan wel origineel en kort, en maak de ander eveneens nieuwsgierig en laat zeker niet blijken dat u alleen maar een order wil afsluiten of een lastige vraag wil stellen.