Trucs om de beslissende persoon te spreken te krijgen
Steeds vaker krijg je eerst een voicemail of antwoordapparaat om in te spreken. Maar een boodschap inspreken of een WhatsApp sturen heeft het risico dat je de gewenste persoon nooit van je leven te spreken krijgt. Zeker niet als je een onbekende bent en die ander Intuïtief aanvoelt dat je een moeilijke vraag hebt, een lastig verzoek wil doen, of iets wil verkopen. Met welke verleidingstrucs los je dat slim op, zodat je die belangrijke vrouw of man toch persoonlijk aan de lijn krijgt.
De beslisser aan de lijn
Als een ander aanvoelt dat we hem/haar een gunst willen vragen, een lastig verzoek gaan doen, of een probleem gaan voorleggen waarmee geen voordeel is te behalen, probeert diegene ons te ontwijken. Met de mobiele telefoon gaat dat natuurlijk heel simpel door niet op te nemen en eerst je voicemail af te luisteren. Hoe kun je zo'n belangrijke beslisser toch verleiden een gesprek met je aan te gaan.
Stukje geschiedenis
Toen meester in 1955 aan de kinderen in de klas vroeg wie thuis telefoon hadden, staken ongeveer 3 van de 36 hun hand op. De een z’n vader bleek vertegenwoordiger en ook die andere 2 vaders hadden waarschijnlijk vanwege hun werk telefoon. Zo’n zwart bakeliet toestel met draaischijf. Al die anderen vaders waren aangewezen op de telefooncellen van de PTT. (De PTT was de voorloper van de KPN en de drie letters stonden voor Post, Telefoon, Telegraaf.)
Dat ooit ieder gezin over meerdere telefoons zou beschikken, kon geen mens zich in die sobere jaren 50 indenken, laat staan telefoons, waarop je een boodschap kunt inspreken. Zo’n antwoordapparaat is echter niet altijd een vooruitgang, vanwege het risico dat je de gewenste persoon nooit van je leven aan de lijn krijgt. Hoe los je dat probleem slim op.
Voicemail slim inspreken bij een vreemde
Het is tegenwoordig volkomen geaccepteerd, dat we niet de persoon zelf aan de lijn krijgen, maar eerst een “gesprek” moeten aangaan met het apparaat zelf, via voicemail c.q. antwoordapparaat. Vaak blijft dit helaas het enige gesprek en lukt het ons niet de persoon in kwestie zelf aan de lijn te krijgen. Zeker indien hij/zij geen prijs stelt op nader contact met ons. Omdat hij voelt dat we een lastig verzoek hebben of iets willen verkopen. Hoe moeten we het bericht nu formuleren, opdat we de gewenste persoon gegarandeerd wel te spreken krijgen.
Nieuwsgierig maken is de truc
Wat moet u doen als het antwoordapparaat/voicemail aan u vraagt naam en telefoonnummer in te spreken zodat u teruggebeld kan worden. Terwijl u dat terugbellen eigenlijk niet wilt omdat u liever het initiatief zelf in handen wilt houden.
Dit bereiken we door bijvoorbeeld in te spreken:
“Goedemiddag meneer Jansen, mijn naam is Huub Hendriksen, jammer dat ik u niet persoonlijk kan bereiken, ik had u iets willen vragen en zal u morgen rond …uur nogmaals bellen.”
Met een dergelijk bericht bereikt u het volgende:
- Door zijn naam te noemen, geeft u hem het gevoel dat u hem kent.
- Door alleen uw naam te noemen, en niet uw firma of functie laat u de ander denken: Is er een Huub Hendriksen die ik ken?
- Van welk bedrijf of instantie zou die zijn?
- Wat zij hij mij willen vragen, heeft hij iets te bieden wat mij voordeel verschaft?
- Kennelijk ben ik belangrijk voor hem.
Door niet uw telefoonnummer in te spreken ontneemt u hem de mogelijkheid dat hij u terugbelt, wat ook uw bedoeling is omdat u het initiatief wil houden. Als u dan, zoals op de voicemail ingesproken, op het genoemde tijdstip terugbelt, heeft u zichzelf tevens al de dag daarvoor geïntroduceerd. Dat is ook niet ongunstig want belangrijke mensen vaak worden geïntroduceerd.
Natuurlijk is het ook mogelijk dat u wel uw telefoonnummer inspreekt met verzoek om terug te bellen, maar wees dan wel origineel en kort, en maak de ander eveneens nieuwsgierig en laat zeker niet blijken dat u alleen maar een order wil afsluiten of een lastige vraag wil stellen.
Lees verder